سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مهدی حسینی با عنوان "خلوت آبی" در گالری آریانا برپاست. حسینی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه آثار این مجموعه در یک سال اخیر شکل گرفته است گفت: از زمان شیوع کرونا به دلیل اینکه خانه‌نشین شدیم بیشتر از گذشته به نقاشی پرداختم و با سرعت بیشتری یک مجموعه را گردآوری کردم. طبیعتاً این آثار در ارتباط با کارهای گذشته من است و از نظر فضا و مجموعه رنگ‌ها این ارتباط کاملا حس می‌شود، اما برای تکراری نشدن آثار، در هر مجموعه تا حدودی به موضوعات متفاوتی می‌پردازم و مفاهیم و المان‌های تازه‌تری را اضافه می‌کنم.

حسینی ادامه داد: من بسیار متأثر از نگارگری سنتی ایران و به ویژه نگارگری تیموری و مکتب هرات هستم. اگر در فضای آن آثار به خوبی دقت کنیم می‌بینیم که هندسه نقش مهمی در آنها دارد و مجموعه رنگ‌هایی که در آن آثار به کار رفته است به خاکستری‌های رنگی معروف هستند. من از این دو منظر بسیار تحت تأثیر مکتب هرات بوده‌ام و درعین‌حال یکی دیگر از نکات قابل‌توجه در نگارگری‌های تیموری آن است که موضوعات مختلف از طریق داستان‌ها به مخاطب ارائه می‌شود و مفاهیم عرفانی و... را به این طریق به بیننده منتقل می‌کنند. من هم متاثر از این آثار بودم، با این حال از نگارگری‌های سنتی کپی نمی‌کنم بلکه از آنها تأثیر می‌گیرم تا آنچه مورد نظر خودم هست را به تصویر درآورم.

این هنرمند افزود: در این مجموعه بیشتر به فضاهای خلوت و کم بیانی توجه داشتم که بتوانم از طریق آن مخاطب را مقابل اثر نگه دارم و به اندیشه وادار کنم تا آنها به خودشان فرو روند و اندیشه کنند. در واقع به جای حالت تهاجمی و ارائه پیام مستقیم سعی کردم فضاهایی را نقاشی کنم که از طریق ایجاد تعامل بین اثر و مخاطب، پیام خود را منتقل می‌کند.

حسینی ادامه داد: وقتی به مجموعه رنگ‌های مکتب هرات نگاه کنید می‌بینید که همه رنگ‌ها مانند نارنجی، سبز، آبی و... آرام و خاکستری شده‌اند. رنگ آبی این آثار از معماری آمده است و اگرچه بناهای باقی‌مانده از معماری تیموری در طول زمان از بین رفته است، اما وقتی به بقایای آنها نگاه می‌کنیم رنگ آبی در معماری آن دوران بسیار زیاد بوده است و همین رنگ را در نگارگری این دوره نیز می‌بینیم. من نیز با استفاده از همین پالت رنگی سعی کردم آن فضا را به وجود آورم، اما با مضامینی که مطابق با فضای امروز ما است. بنابراین نشانه‌هایی مانند پاکت‌های خالی، معماری امروزی، در و پنجره و... که نشان‌دهنده فضا و زمان معاصر ما است را وارد آثار این مجموعه کردم.

حسینی

او با اشاره به تأثیر شیوع کرونا بر آثارش گفت: این دوران فرصتی پیش آورد که در دنیا و زندگی تعمق کنیم و این تعمق باعث می‌شود به این نتیجه برسیم که همه اتفاقاتی که پیش می‌آید به دلیل بی‌احترامی ما به طبیعت است. در نتیجه طبیعت هم واکنش نشان می‌دهد و نتیجه آن همه این دردها و بلایایی است که در یک سال اخیر تحمل کرده‌ایم. شیوع کرونا و عواقب آن به طور غیرمستقیم در کارهای این مجموعه من تاثیر داشته و البته یکی، دو تابلو نیز به طور مستقیم تحت تاثیر این مسئله شکل گرفته بود که با توجه به اینکه مقداری ناهماهنگی با سایر آثارم داشت آنها را در این مجموعه نمایش ندادم.

حسینی ادامه داد: همه ما در شرایط نامطلوبی زندگی می‌کنیم. با توجه به اینکه کار نقاشان انفرادی است می‌توانند در این دوران نیز مشغول به کار باشند، اما هنرمندانی که در زمینه موسیقی، تئاتر و... به صورت گروهی کار می‌کنند وضعیت بسیار وحشتناکی دارند و با توجه به این که نمی‌توانند فعالیتی داشته باشند دچار ضربه‌های ذهنی، روحی و اقتصادی می‌شوند. اما به هر حال طراحی و نقاشی این حسن را دارد که می‌توان به صورت انفرادی کار کرده و از حالت انفعال دوری کرد و با تلاش و ارائه آثار در نمایشگاه‌ها روحیه سایر مردم را تقویت کرد و نگذاشت هنر کاملاً به انزوا کشیده شود. اگرچه مخاطبان گالری‌ها نیز بسیار کم شده‌اند اما نقاشی کردن و نمایش آنها در این شرایط حداقل کاری است که ما می‌توانستیم انجام دهیم تا به تحکیم روحیه مردم اندکی کمک کند.

نمایشگاه نقاشی مهدی حسینی تا 12 دی در گالری آریانا به نشانی الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی)، شماره 9 برپاست. علاقمندان برای دیدن این نمایشگاه به صورت مجازی می‌توانند از این لینک استفاده کنند.