به گزارش هنرآنلاین، قدرت‌الله معماریان از هنرمندان حاضر در سومین سمپوزیوم مفاخر از ساخت سردیس دکتر رضا داوری اردکانی خبر داد و در این‌باره گفت: تا پیش از اینکه مبنا بر ساخت سردیس دکتر داوری قرار گیرد، من ایشان را از طریق برنامه‌های تلویزیون و سخنرانی‌هایشان می‌شناختم بنابراین روند کار من این‌گونه نبود که صرفا به واسطه ساخت سردیس سعی در شناخت این شخصیت و چهره داشته باشم.

او درباره ساخت ماکت در این دوره از سمپوزیوم، بیان کرد: اغلب هنرمندان پیش از ساخت سردیس یا مجسمه اصلی، ماکت‌سازی انجام دادند، این امر کمک می‌کند که هنرمند بتواند با تمام اجزای کار پیش از شروع کار اصلی آشنا شود. البته معمولا در ساخت ماکت یک کلیت مدنظر قرار می‌گیرد اما در این دوره از سمپوزیوم سعی شد که ماکت‌ها علاوه بر کلیت، روی جزئیات نیز تاکید داشته باشند.

این هنرمند تصریح کرد: سعی کردم که در ساخت این سردیس یک برآیند از شخصیت دکتر اردکانی به مخاطب ارائه کنم به همین خاطر صرفا بر روی یک عکس تمرکز نکردم و بنا را بر این گذاشتم که ویژگی‌های این چهره برجسته در اثر کاملا منعکس شود طوری که هنگام تطابق با هر عکسی، بتوان شباهت و مشخصه ایشان را دید.

معماریان درباره برگزاری سمپوزیوم به شکل آنلاین، بیان کرد: به نظرم هر روندی دارای ابعاد مثبت و منفی است و در مورد این دوره و روند برگزاری آن نیز اینگونه است. با توجه به اینکه سمپوزیوم فضایی برای دیدار هنرمندان با یکدیگر و صد البته مردم و مخاطبان است، برگزاری آنلاین این دوره، امکان چنین روندی را از ما گرفت.

او ادامه داد: من همواره سمپوزیوم را فضایی برای آموختن می‌دانم و به آن مفتخرم زیرا معتقدم که هر چقدر در این مسیر بیاموزیم باز هم کم است و من خودم را همیشه مشتاق آموختن می‌دانم.

این هنرمند، شکل اجرایی سمپوزیوم را ناشی از شرایط موجود خواند و گفت: همه ما می‌دانیم که روند کنونی سمپوزیوم علی‌رغم خواست همه مسئولان و هنرمندان و صرفا به خاطر همه‌گیری بیماری کرونا شکل گرفته است و امکان شکل همیشگی برگزاری میسر نیست بنابراین نمی‌توان انتظارات معمول را داشت.

معماریان افزود: درست است که ما در این دوره تعاملات همیشگی را برای آموختن نداریم اما معتقدم که به واسطه شکل برگزاری سمپوزیوم این امکان فراهم شده که هنرمندان بتوانند در استودیو شخصی خود بیشتر روی کارها زمان و تمرکز صرف کنند و در نتیجه شاهد آثاری با کیفیت بیشتر باشیم.

او ضمن ابراز خرسندی از روند انتخاب آثار در این دوره از سمپوزیوم، گفت: به نظرم در این دوره انتخاب هنرمندان به شکل بهتری انجام شده است زیرا در دوره قبل خود من و بسیاری از هنرمندان با تجربه‌تر و حتی اساتید از برگزاری سمپوزیوم مطلع نشدیم.

این هنرمند ادامه داد: همین که در این دوره بر روی رزومه افراد تکیه نشده و کار بر مبنای تجربه و استعداد افراد پیش می‌رود، یک اتفاق بسیار خوب است؛ البته معتقدم که انتقادات و حتی خطاها در روند اجرایی یک کار، به تکامل آن می‌انجامد اما باید از آن درس بگیریم و آن را سرلوحه قرار دهیم.

سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران با موضوع دانشمندان کشور، این روزها با حضور 21 هنرمند مجسمه‌ساز به شکل آنلاین در حال برگزاری است.