سرویس تجسمی هنرآنلاین: یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاوران برپاست. هادی محب‌علی از شرکت‌کنندگان این دوسالانه درباره سابقه فعالیت هنری خود گفت: من دیپلم نقاشی دارم و حدود ۱۲ سال است که کار سرامیک انجام می‌دهم. سابقه شرکت در سه بی‌ینال سرامیک و مجسمه و چند نمایشگاه گروهی و همچنین دو نمایشگاه انفرادی را دارم.

محب‌علی درباره اثری که در دوسالانه سرامیک ارائه کرده است گفت: این اثر در تعریف قدرت شکل گرفته است و به قدرت از منظر اجتماعی توجه داشتم. تکنیک کار نیز قالب‌گیری، کار دست و نقاشی زیر لعابی است. در این اثر که سه بخش دارد از نقاشی‌های شاهان قاجاری استفاده کرده و حجم آنها را ساخته‌ام. در یک نقاشی صورت شاه دیده نمی‌شود و تنها لباس و تاج پادشاهی به چشم می‌آید. حجم‌ها مقداری دفرمه و لهیده هستند و یک حجم دیگر که به ظاهر سالم است دست‌هایش ناکارآمد است. ترکیب این سه در کنار هم بازی با مفهوم قدرت است و به عهده بیننده است که معنا را تکمیل کند.

او درباره دوسالانه سرامیک گفت: با توجه به اینکه دوسالانه به مدت ۹ سال برگزار نشده بود، امسال برگزاری آن اتفاق بسیار مثبتی بود و امیدوارم دوره‌های بعدی آن نیز منظم برگزار شود. در شرایطی که بسیاری از هنرمندان نمی‌توانستند کاری انجام دهند این دوسالانه فرصتی بود تا آنها به فعالیت بپردازند. اجرا و برگزاری نمایشگاه هم با اینکه محدودیت‌های زیادی وجود داشت باز هم مثبت بود.

محب‌علی ادامه داد: تا جایی که به خاطر دارم قبلا در دوسالانه‌های سرامیک موضوع وجود نداشت و این اولین بار است که دوسالانه دارای تم است. شاید برای عده‌ای از هنرمندان نیز این نخستین تجربه کار کردن بر اساس یک تم بود و به همین دلیل احساس کردم که بعضی از کارها با تم دوسالانه نمی‌خواند. اگرچه تم "خودآگاهی" آن‌قدر کلی است که بسیاری از آثار را می‌توان در آن قرارداد.

این سرامیست ادامه داد: اگر دوسالانه سرامیک به صورت منظم در سال‌های گذشته برگزار شده بود می‌توانست این هنر را بسیار ارتقا داده و هنرمندان زیادی را پرورش دهد. اما به دلیل خلائی که در سال‌های گذشته رخ داد به نظرم در این دوره نمی‌توان نظر قاطعی درباره کیفیت کارها داد. اگرچه در مجموع احساس می‌کنم که آثار خوبی در نمایشگاه وجود دارد.

گفتنی است، بازدید مجازی یازدهمین دوسالانه سرامیک از طریق این لینک قابل‌دسترسی برای عموم است.