سرویس تجسمی هنرآنلاین: فستیوال پرفورمنس‌آرت هنرمندان آسیا چندی پیش به صورت آنلاین و با حضور ۲۶ هنرمند از کشورهای مختلف برگزار شد. ازم طباطبایی یکی از هنرمندان ایرانی حاضر در این رویداد بود که اثری با عنوان "مراسم تدفین" را اجرا کرد. طباطبایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه این اجرا با موضوع محیط‌زیست شکل ‌گرفت، گفت: اجرای این کار مصادف با بستن آب زاینده‌رود بود. هر سال در زمان‌های خاصی آب رودخانه زاینده‌رود بسته می‌شود و من امسال شاهد بودم که این کار هم‌زمان با زمان تخم‌ریزی ماهی‌های رودخانه انجام شد و موجودات آبزی داخل رودخانه تلف شدند.

طباطبایی ادامه داد: زمانی که آب از خروجی سد بسته می‌شود چند روز طول می‌کشد تا آب قسمتی از رودخانه که از میان شهر اصفهان می‌گذرد خشک شود. من آنجا شاهد بودم که وقتی آب به مرور ته‌نشین می‌شد ماهی‌ها در آن بالا و پایین می‌پریدند و جان می‌دادند. پرفورمنس من یک کار نمادین برای مراسم تدفین ماهیانی بود که کف رودخانه مانده بودند. این ماهی‌های نیمه‌جان توسط کلاغ‌ها و دیگر حیوانات خورده می‌شدند یا مردم تلاش می‌کردند بسیاری از آنها را نجات داده و جای دیگری در آب بیندازند.

این هنرمند افزود: در پرفورمنس معمولاً بدن دخالت دارد اما در آثار آوانگارد این بحث خیلی گسترده‌تر است و تنها به بدن انسان تکیه نمی‌کند. اثر من بر روی بدنه زاینده‌رود اجرا شد و ماهی‌های مرده را در ورقی از گِل سفید پیچیدم و در کنار چاله‌های آب قرار دادم. این کار یادآور بازگشت آنها به خاک و جذب شدن در بستر رودخانه و بعد تبدیل شدن آنها به موجوداتی دیگر است. هدف از اجرای این اثر جلب توجه و تاکید بر آسیبی بود که به محیط زیست وارد می‌شود. اکوسیستم زاینده‌رود با بستن آب رودخانه آسیب زیادی دیده است و جانوران آبزی درون رودخانه نابود می‌شوند، اما متأسفانه اولویت با مسائل دیگری است که باعث می‌شود به اکوسیستم توجه نشود.

طباطبایی که پیش از این سابقه ارائه پرفورمنس در پلتفرم سریلانکا و رادیکال پرفورمنس ایران را داشته است، ادامه داد: من در رشته نقاشی و مجسمه‌سازی تحصیل کرده‌ام اما مدیا را با توجه به ایده خود انتخاب می‌کنم زیرا به نظرم هر ایده‌ای نمی‌تواند با هر مدیایی اجرا شود چون ممکن است آسیب ببیند. پرفورمنس مراسم تدفین به صورت زنده و آنلاین اجرا شد و همه شرکت‌کنندگان از طریق یک اپلیکیشن شاهد اجرای یکدیگر در زمانی مشخص بودند. این رویداد رقابتی نبود و هنرمندان بر اساس سابقه کاری که داشتند و مدیایی که برای اجرای پرفورمنس استفاده کرده بودند انتخاب شدند. راه رزیدنسی در این فستیوال نقش پررنگی داشت و اتصال میان هنرمندان ایرانی با این رویداد آنلاین را محمود مکتبی با دقت زیاد انجام داد و قرار است که کتاب و کاتالوگی هم از این رویداد منتشر شود.