سرویس تجسمی هنرآنلاین: یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاوران برپاست. درنا ابیاک که از آمل در این دوسالانه شرکت کرده است درباره سابقه هنری خود گفت: من از کودکی به نقاشی، سفال و مجسمه‌سازی می‌پرداختم اما در دانشگاه رشته مجسمه‌سازی را خواندم و فارغ‌التحصیل دانشگاه فردوسی هستم.

او درباره اثری که با عنوان "خود آشیانگی" در دوسالانه سرامیک ارائه کرده است گفت: این اثر به هویت‌شناسی و نقد شخصی انسان‌ها ارجاع داده می‌شود. کار من یک اثر تعاملی است و با این ایده ساخته شد که مخاطبان درون آن قرار بگیرند. بسیار دوست داشتم شرایط مناسبی برای بازدید حضوری وجود داشت و خودم در محل حضور داشتم تا ببینم هر فرد با کارم چه تعاملی برقرار می‌کند.

ابیاک ادامه داد: این اثر ارجاع به همان نقطه شروع و لحظه تولد انسان است. مطالعات تحلیلی و روانشناسی زیادی در این زمینه داشتم و چون دوره‌های هنر درمانی را هم گذرانده‌ام، به نظرم رسید این تم با این دوران بسیار هماهنگ است. این اثر برای متریال سرامیک کار بزرگی محسوب می‌شود و به همین دلیل زمان زیادی صرف ساخت آن کردم و از تیرماه تا لحظه تحویل آثار مشغول به کار بودم. از متریال رس بهبودیافته با پاپیه‌ماشه و پرسلان و موادی استفاده کردم که بتوانم این حجم را در این اندازه ایجاد کنم و دلیل استفاده از متریال سرامیک برای این کار آن بود که شکنندگی آن با مفهوم شکنندگی زندگی در ارتباط است. آشیانه نخستین انسان و غرایز اولیه او همین مفهوم شکنندگی سرامیک را دارد.

او درباره کیفیت نهمین دوسالانه سرامیک گفت: با توجه به فاصله طولانی که میان دوسالانه هشتم و نهم وجود داشت، وقتی فراخوان دوسالانه سرامیک و تم آن اعلام شد، برای همه هنرمندان سرامیست اتفاق خوبی بود. در زمانی که بسیاری از فعالیت‌های آموزشی، حرفه‌ای و نمایشگاهی ما تعطیل شده است، این رویداد برای من اتفاق خیلی خوبی بود و توانستم بر روی کار تمرکز کنم. البته فکر می‌کنم برگزاری این رویداد برای تیم اجرایی آن بسیار سخت بوده است زیرا می‌دانستند که ممکن است با چنین شرایط خاصی مواجه شوند. هنرمندانی هم که تصمیم گرفتند در این فراخوان شرکت کنند با آگاهی از این که ممکن است این رویداد کاملاً آنلاین باشد این کار را انجام دادند، زیرا همچنان برای برگزاری رویدادهای حضوری مشکل وجود دارد.

ابیاک ادامه داد: من نتوانستم در نمایشگاه حضور پیدا کنم اما آثار را در نمایشگاه ۳۶۰ درجه دیدم و همچنین در جلسه داوری نهایی آن‌قدر کارهای خوبی در اطراف خود دیدم که فکر می‌کردم حتی شاید کار من انتخاب نشود. به نظرم چیدمان نمایشگاه بسیار خوب بود و کارهای زیادی بودند که به آنها علاقه داشتم و با خود فکر می‌کردم ای کاش این دوسالانه می‌توانست بین‌المللی باشد تا آثار هنرمندان بهتر دیده شود.

گفتنی است، بازدید مجازی یازدهمین دوسالانه سرامیک از طریق این لینک قابل‌دسترسی برای عموم است.