سرویس تجسمی هنرآنلاین: یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاوران برپاست. زهرا امانی که از اردبیل در این دوسالانه شرکت کرده است درباره فعالیت‌های هنری خود گفت: من دیپلم نمایش دارم و پس از آن در دانشگاه هنر اسلامی تبریز با گرایش سفال تحصیل کردم و هم اکنون نیز دانشجوی کارشناسی ارشد هنر اسلامی با گرایش سفال هستم.

او درباره اثری که در دوسالانه سرامیک ارائه داده است گفت: این اثر "آزمایش و تمرین نوازش با موتور جوجه‌گردان ۲۲۰ وات" نام دارد و با این مضمون ساخته شده است که واقعی نبودن احساسات انسان را نشان دهم. بسیاری از محبت‌ها و توجه‌هایی که آدم‌ها به یکدیگر دارند واقعی نیست و بیشتر این رفتارها خالی از احساس و یک نوع رفع تکلیف است. آدم‌ها از روحی والا و بی‌نهایت، به یک قطعه از ماشینی که بی‌محابا بر دشت‌های تاریک سرگشتگی می‌تازد تقلیل یافته‌اند.

امانی ادامه داد: این اثر با گل رس تقویت شده با شاموت و خمیر کاغذ؛ موتور گیربکس‌دار جوجه‌گردان اجاق؛ کابل برق و ورق آهن رنگ شده ساخته شده است. چهره و دست را مدل‌سازی کردم و در مرحله اول ماکت کار را ساختم و پس از آن موتوری را سفارش دادم تا بتواند حرکت دست را به سمت بالا و پایین انجام دهد. به این ترتیب دستی را بالای سر انسان قرار دادم که بی‌وقفه به وسیله یک موتور حرکت می‌کند و بدون هیچ احساس و علاقه‌ای بر آن دست نوازش می‌کشد.

او درباره برگزاری دوسالانه سرامیک بعد از چند سال‌ گفت: اگرچه شرایط فعلی مناسب برگزاری رویدادهای این‌چنین نیست و باعث شد که بسیاری از زحمات برگزارکنندگان و هنرمندان به چشم نیاید، بااین‌حال در این شرایط سخت که انگیزه و روحیه هیچ کاری در هنرمندان باقی نمانده است برگزاری این دوسالانه و موضوع خاص آن باعث شد که هنرمندان به ایده‌پردازی و طراحی ترغیب شوند. شاید بسیاری از مردم نتوانستند از این نمایشگاه بازدید کنند اما برای هنرمندان شرکت در این دوسالانه نتیجه خوبی داشت و باعث شد از رکود خارج شوند.

گفتنی است، بازدید مجازی یازدهمین دوسالانه سرامیک که نمایشگاه آن در فرهنگسرای نیاوران برپاست از طریق این لینک قابل‌دسترسی برای عموم است.