سرویس تجسمی هنرآنلاین: جذابیت ماندگار سرامیک‌های آبی و سفید در طول قرن‌ها در سراسر جهان گسترش یافته است و حالا  مجموعه استثنایی که حسین افشار طی سالها گردآوری کردهدر موزه هنرهای زیبا هیوستون به نمایش درآمده است.

آثار هنری که برای اولین بار در این موزه به نمایش گذاشته شده است دری را به درک جدید و ظریف‌تری از سهم بی‌نظیر رنگ سفید و آبی ایرانی در تاریخ جهانی سرامیک باز می‌کند.

در این نمایشگاه بخشی از سرامیک‌های ایرانی قرن 15 تا 17  که از طرح‌های چینی الهام گرفته شده است، هم دیده می‌شود. سرامیک‌ها ترکیبی از نقوش ایرانی و چینی هستند.

7c35f96f-cc30-4622-86b0-e597738232b2

هنرمندان ایرانی بیشترین تاثیر را از نقوش سرامیک‌‌های آبی و سفید چین گرفتند. آنها ابتدا از نقوش سرامیک‌های چینی کپی‌برداری کردند اما به مرور زمان توانستند علاوه بر تقلید از هنرمندان چینی، در طراحی و نقوش به نوآوری پرداخته و نقوشی که تلفیقی از نقش‌مایه‌های چینی و ایرانی است را به کار ببرند. همچنین نقوشی را بر ظروف طراحی کردند که از ریشه بومی و ایرانی برخوردار بود. این هنرمندان تا آنجا پیش رفتند که مستقل از هنر چین با ثبت شعر فارسی بر سرامیک‌ها حال و هوای ایرانی به آثارشان بخشیدند به گونه‌ای که در نگاه اول این ظروف کاملا ایرانی به نظر می‌آیند و در درجه دوم تاثیرات نقوش چینی را می‌توان مشاهده کرد.

علاوه بر این آثار، نمونه سرامیک‌ها معاصر آبی و سفید، سرامیک‌های آریتا ژاپن و سرامیک‌ چینی نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است. این آثار بیان گستردگی این سنت در فرهنگ‌های مختلف جهان را نشان می‌دهند.

e1ed7c4d-6269-40d4-a657-4c2ce4087322

بخشی از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه از موزه هنر سن‌آنتینو (San Antonio Museum of Art) به امانت گرفته شده است.

نمایشگاه "بین دریا و آسمان: سرامیک‌های آبی و سفید از ایران و فراتر از آن" از 21 نوامبر (اول آذر) در موزه هنرهای زیبا هیوستون (Museum of Fine Arts, Houston) افتتاح شده و تا 31 می 2021 (10 خرداد 1400) ادامه دارد.