سرویس تجسمی هنرآنلاین: یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاوران برپاست. مرضیه تقی‌خانی که با اثری با عنوان "نهان بودگی" در این دوسالانه حضور دارد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های هنری خود گفت: رشته تحصیلی من ریاضی بود اما کار هنری را با خوشنویسی آغاز کردم و پس از آن به سراغ طراحی فرش رفتم و سال‌ها در این زمینه کار کردم. سپس به سفالگری علاقه‌مند شدم و در کلاس‌های آزاد این رشته را آموختم. با شروع به کار انجمن سفال و سرامیک ایران وارد کلاس‌های آموزشی انجمن شدم و به مرور شرکت در نمایشگاه‌های گروهی را آغاز کردم.

او درباره اثری که در دوسالانه سرامیک ارائه کرده است گفت: با توجه به علاقه‌ای که به هنرهای سنتی ایران دارم بیشتر آثارم پیرامون این موضوع شکل می‌گیرد. چیدمان "نهان بودگی" نیز با الهام از مقرنس‌هایی ساخته شده است که امروزه در معماری ما بسیار کمرنگ شده‌اند. با توجه به شکل قرارگیری مقرنس‌ها در بناهای مختلف، کار من حالت آویز دارد و حجم‌ها از سقف آویزان هستند. تعدادی از فرم‌ها نیز گره خورده‌اند و این کار نشان‌دهنده میراث باقی‌مانده از گذشته است که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و چنان مهجور شده که مسیر رشد آن بسته شده است. یکی دیگر از این آثار درون خود آینه دارد و اشاره به این مفهوم است که آنچه ما در بیرون افراد می‌بینیم با درون آنها متفاوت است و بسیاری از ما خود را سانسور می‌کنیم و آنچه درون‌مان وجود دارد را به دیگران نشان نمی‌دهیم.

تقی‌خانی ادامه داد: برای ساخت این آثار مدل‌سازی اولیه را با گِل انجام دادم و سپس از آن قالب گچی گرفتم و پس از ریخته‌گری فرم اصلی را به دست آوردم. اما فرم نهایی با دست و تراشیدن سطح کار به وجود آمد و داخل این فرم‌ها نیز خالی است. در واقع این حجم‌ها کارهای قالبی و یکسان نیستند و هرکدام از این فرم‌ها شکل متفاوتی دارند.

او درباره کیفیت یازدهمین دوسالانه سرامیک گفت: اینکه دوسالانه بعد از یک وقفه طولانی برگزار شده است اتفاق بسیار خوبی است. من از دوره هشتم دوسالانه سرامیک پیگیر آن بودم و آثار آنها را می‌دیدم و با مقایسه این دوسالانه با آخرین دوسالانه‌ای که ۹ سال پیش برگزار شده بود، رشد هنرمندان سرامیک کاملاً مشهود است. در این دوره با توجه به تم و رویکردی که برای نمایشگاه انتخاب شده است آثاری با تنوع بسیار در آن وجود دارد و فکر می‌کنم نتیجه بسیار خوبی داشته است.

تقی‌خانی افزود: البته وقفه طولانی که در برگزاری دوسالانه وجود داشت باعث شد که تعداد زیادی از هنرمندان بخواهند در این دوره شرکت کنند و آثار زیادی در فرهنگسرای نیاوران وجود دارد که باعث شلوغی فضای نمایشگاه و عدم تمرکز مخاطب بر روی آثار می‌شود. با این‌حال این نمایشگاه را کاملا موفق می‌دانم و امیدوارم برگزاری دوسالانه به طور منظم ادامه پیدا کند تا کسانی که تازه شروع به کار کرده‌اند بتوانند آثار هنرمندان دیگر را ببینند و در عین‌حال فرصتی داشته باشند تا در دوره‌های بعدی دوسالانه شرکت کنند.

گفتنی است یازدهمین دوسالانه سرامیک با توجه به محدودیت فعالیت‌های حضوری به دلیل شیوع کرونا، در حال حاضر تعطیل است اما علاقه‌مندان می‌توانند نمایشگاه مجازی 360 درجه این رویداد را از طریق این لینک دنبال کنند.