سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار لادن بروجردی با عنوان "نظاره‌گر" در گالری هما برگزار شد. بروجردی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه این مجموعه در مدت دو سال و نیم شکل گرفته است گفت: من با استفاده از گواش و آبرنگ روی مقوای ماکت به شیوه سنتی مینیاتور کار می‌کنم و پردازهای بسیار ریز و ظریف را به کار می‌برم. روی بعضی از آثار را هم لاک می‌زنم تا کاملا شکل قدیمی به خود بگیرد.

او درباره گرایش خود به نقاشی سنتی ایرانی گفت: بیست سال پیش به صورت سنتی نقاشی گل و مرغ را نزد یک استاد یاد گرفتم و به مدت دو سال کپی عین به عین از آثار مینیاتوریست‌های مختلف انجام می‌دادم. اما پس از آنکه این شیوه را کاملاً فرا گرفتم احساس کردم که این کار دیگر مرا راضی نمی‌کند چون در نهایت آن چیزی که کشیده‌ام یک کپی خوب است. بنابراین تصمیم گرفتم کاری از خودم انجام دهم و شروع به اتود زدن بر اساس نقاشی ایرانی و با ایده‌های شخصی کردم.

بروجردی افزود: اولین مجموعه‌ای که به این شیوه به وجود آوردم ترکیبی از پاپ آرت با گل و مرغ بود و المان‌هایی مانند کوکاکولا، مک‌دونالد و... همراه با گل و مرغ در آنها دیده می‌شد. این کار نتیجه خوبی داشت و نمایشگاه اولم با استقبال کم‌نظیری مواجه شد. کم‌کم مسیر خود را پیدا کردم و در مجموعه بعدی به اسکناس‌ها پرداختم و المان‌هایی که مورد علاقه‌ام بود را روی اسکناس‌ها آورده و باز با گل و مرغ ترکیب کردم. به تدریج این مسیر پیشرفت کرد و در نمایشگاه اخیر به نتایج خیلی خوبی رسیدم.

او با بیان اینکه هر مجموعه‌اش تفاوت‌های زیادی با مجموعه قبلی دارد گفت: موضوع کلی این نمایشگاه نظاره‌گر بودن است و با توجه به اینکه من علاقه زیادی به اسطوره‌ها دارم و در این زمینه مطالعه می‌کنم، در این مجموعه از میترا، الهام گرفتم که یک خدای اسطوره‌ای است و در متون قدیمی آمده است هزاران گوش و چشم داشته و نظاره‌گر رفتار انسان بوده است. این نظاره‌گری را در المان‌های مختلفی مانند بوته‌های پر از چشم یا طبیعت بی‌جان‌هایی که چشم‌های نظاره‌گر دارند نشان دادم و مخاطب احساس می‌کند این عناصر در حال نگاه کردن به او هستند.

این هنرمند با اشاره به تشعیرهای اطراف سوژه‌ها گفت: مانند نقاشی‌های ایرانی در هر تابلو یک موضوع مرکزی قرار دارد و اطراف آن تشعیرهایی هست که به شیوه کاملا سنتی، اما با المان‌ها و موضوع جدید کار شده است. تشعیرهای ایرانی قواعد خاصی داشته که همیشه بر آن اساس کار می‌شده است اما من احساس کردم لزومی ندارد که همیشه موضوع‌های قدیمی در آن‌ها تکرار شود و در آثارم در عین اینکه زیبایی و انسجام تشعیر حفظ شده است، آیتم‌های ویژه‌ای مانند چرخ‌خیاطی، گوشواره و هر آنچه برایم خوشایند بوده را در تشعیر آورده‌ام. این المان‌ها هم بر اساس جذابیت‌های بصری و هم بر اساس مفهوم آنها انتخاب شده‌اند، به عنوان مثال در یک اثر تشعیرها به صورت حشرات و در یکی دیگر به شکل چشم‌ها هست و اینها در ارتباط با سوژه اصلی مرکز کار هستند.

بروجردی درباره تکنیک کار خود گفت: عده‌ای عقیده داشتند که کار با گواش و آبرنگ باعث محدودیت کارم می‌شود ولی من اصلا چنین حسی ندارم. این رنگ‌ها امکاناتی به من می‌دهند که اکریلیک و رنگ‌روغن نمی‌دهد. این رنگ‌ها در عین زیبایی، شفافیت و لطافت به من این امکان را می‌دهد که هر جلوه ویژه‌ای که لازم دارم را ایجاد کنم.

بروجردی در پایان گفت: گاه درباره هنر زنانه و هنرمند زن بودن از من سوال می‌کنند. من در این آثار هیچ تاکیدی بر زن بودن هنرمند ندارم اما کارهایم به شکل ناخودآگاه بر زنانه بودن تاکید می‌کنند و من از این موضوع خیلی خوشحال و راضی هستم. لطافت و ظرایف زنانه در آثارم تبلور یافته است و از دیده شدن این ویژگی‌ها احساس خوبی دارم.