سرویس تجسمی هنرآنلاین: یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاوران برپاست. محمد بابایی که از کاشان در این دوسالانه شرکت کرده است و پانزده سال سابقه ساخت مجسمه و نقش برجسته دارد، درباره اثر خود به نام "در دل سیلین" گفت: این اثر را با توجه به مسائلی که در پی نبود دارو در کشورمان و یا وجود داروهای تقلبی و عوارض شدید آنها به وجود آمده است، ساختم. همه این مسائل به تحریم‌ها برمی‌گردد و بیماران سرطانی، هموفیلی و... به دلیل این تحریم‌ها شدیداً با کمبود دارو مواجه شده و کشته می‌شوند. در این شرایط ترامپ امضای خود بر تحریم‌های جدید ایران را رسانه‌ای کرد و به قوی‌تر کردن تحریم‌ها افتخار می‌کرد.

بابایی ادامه داد: در کار من ۱۲ کپسول وجود دارد که بر روی چهار تای اول آن نبض انسان با طلا کشیده شده است. روی سه کپسول امضای ترامپ را با رنگ سیاه کشیده‌ام و در ادامه آن بر روی دو کپسول نبض انسان به رنگ سیاه درآمده است تا جایی که در نهایت این نبض صاف می‌شود و کپسول آخر می‌شکند.

او با بیان اینکه این اثر بر اساس یک تجربه شخصی شکل گرفته است گفت: پدرم بیمار بود و کیفیت بد داروهایی که برای او تهیه کرده بودیم باعث شد که سال‌ها در کما رفته و در نهایت فوت کند. من هم در این کپسول‌ها روند زندگی بیماری را نشان دادم که در نهایت فوت می‌کند.

افتتاحیه یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاوران

بابایی با اشاره به امکان انتقال مفاهیم با آثار هنری گفت: نه تنها سفال و سرامیک، که هر متریالی می‌تواند برای انتقال مفاهیم مورد استفاده قرار ‌گیرد. اما سرامیک ویژگی‌هایی دارد که دست هنرمند و صنعتگر را بازتر می‌کند. روی این آثار می‌توان از نقاشی و رنگ هم استفاده کرد و می‌توان راحت‌تر موضوع را انتقال داد. همچنین شکنندگی این متریال و جنس آن که خاک است باعث می‌شود انسان با آن ارتباط راحت‌تری برقرار کند. من با متریال‌های دیگری نیز کار می‌کنم اما با سفال و سرامیک بهتر ارتباط می‌گیرم و آنچه در سر دارم را بهتر می‌توانم انتقال دهم.

او با بیان اینکه برگزار شدن دوسالانه سرامیک اتفاق خیلی خوب است، گفت: حتی در این اوضاع خطرناک نیز مردم می‌توانند با رعایت نکات ایمنی به بازدید نمایشگاه بروند، اما قطعاً اگر کرونا وجود نداشت اوضاع بسیار بهتری بود و مخاطبان زیادی جذب این نمایشگاه می‌شدند. با توجه به اینکه در تهران زندگی نمی‌کنم نتوانستم نمایشگاه را ببینم، اما عکس و فیلم‌هایی که دیده‌ام نشان می‌دهد که کارهای بسیار خوبی از نظر ایده و ساختار در این مجموعه وجود دارد.

a57c6970-760f-483d-8f5a-7bc726e06ada

بابایی افزود: به نظر می‌رسد که برگزارکنندگان این دوسالانه زحمت خیلی زیادی کشیدند اما متأسفانه زحمات آنها دیده نمی‌شود. چیدمان‌های سختی در این نمایشگاه وجود دارد و هر شخصی که وارد این فضا شود متوجه زحمات برگزارکنندگان می‌شود. بهتر است مسئولین این رویداد زمان بازدید دوسالانه را طولانی‌تر کنند تا مردم به مرور بتوانند از این مجموعه بازدید کنند. امیدوارم این دوسالانه روند منظمی را طی کند و دو سال دیگر بی‌ینال در شرایطی برگزار شود که همه‌چیز مهیا و مناسب باشد.

یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران تا 8 آذرماه هر روز از ساعت 10 تا 20 و روزهای جمعه از ساعت 14 تا 20 در فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقه‌مندان است.