سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار بهنام جلالی جعفری با عنوان "پنج گاه" در گالری هفت ثمر برگزار شد. جلالی جعفری در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: این مجموعه در ادامه کارهای قبلی من به وجود آمده  و از سه سال پیش و با الهام از موسیقی سنتی ایران شکل گرفته است. کارهای من همیشه انتزاعی است و موسیقی نیز به انتزاع آثارم کمک کرده است. در انتخاب عنوان مجموعه‌هایم نیز همیشه عدد در کنار حروف قرار دارد و با مطالعاتی که در فلسفه، موسیقی و... دارم، این عناوین را انتخاب می‌کنم. حروف و اعداد مفاهیمی انتزاعی هستند که توسط انسان به وجود آمده‌اند و عنوان این مجموعه نیز با توجه به اهمیت عدد پنج در فرهنگ ایران، برگرفته از دستگاه "راست‌پنج‌گاه" است.

او درباره شیوه کاری خود گفت: نزدیک به 40 سال پیش و زمانی که در اروپا تحصیل می‌کردم کار به این شیوه را آغاز کردم. پیش از آن در دوران هنرستان به این فکر بودم که در آثارم به انتزاع برسم و به تدریج توانستم به این فرم‌ها دست پیدا کنم. پی بردم که فرم‌ها می‌توانند مستقل شوند و از کادر بیرون بیایند تا در کنار هم معنی پیدا کنند. در زمینه بیرون آمدن فرم از کادر مطالعات زیادی داشتم و از نگارگری ایرانی، نقوش هندسه اسلامی و هنر اروپا تاثیر گرفتم.

جلالی که سابقه ریاست انجمن هنرهای تجسمی استان تهران را دارد، ادامه داد: در زمان تحصیل علاوه بر نقاشی به سراغ کلاژ رفتم و کاغذهای بریده شده را کنار هم می‌گذاشتم. به مرور دیدم که فرم‌ها معانی زیادی دارند و می‌توان از آنها استفاده کرد. پس از تجربیات متعدد به این نتیجه رسیدم که همه فرم‌هایی که بریده‌ام در واقع از دایره و مربع تشکیل شده‌اند، بنابراین همه فرم‌ها به مربع و دایره خلاصه می‌شوند. در اغلب فرهنگ‌ها مربع نماد زمین و دایره نماد آسمان است و تلفیق این دو می‌تواند سایر فرم‌ها را به وجود آورد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به نقاشی روی فرم‌های مختلف گفت: نقاشی‌های من در ارتباط مستقیم با فرم کلی است و نقش داخل فرم‌ها جدا از فرم اصلی نیست. کادر و نقش درون آن با یکدیگر هارمونی دارند و آنچه بیشتر مدنظر من است فرم و فضا است. تداوم فضا در این آثار اهمیت زیادی دارد و کارها از چهار طرف می‌توانند تا بی‌نهایت ادامه پیدا کنند. این از ویژگی‌های هنر ایران و محاسبات هندسه اسلامی و ایرانی است که نقوش می‌توانند تا بی‌نهایت تکرار شده و گسترش پیدا کنند.