سرویس تجسمی هنرآنلاین: دهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک با عنوان "دستکار" در خانه صاحب شهر کاشان برپاست. ندا درزی دبیر این رویداد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این دوره از پرسبوک گفت: شیوع کرونا و شرایط قرنطینه باعث شد که هرکدام از هنرمندان به صورت جداگانه کارها را در خانه خود اجرا کنند و تنها برای نصب آثار از ۲۷ تا ۲۹ مهر به کاشان رفتیم. در این شرایط سخت هنرمندان دل را به دریا زدند و در کاشان حاضر شدند تا این رویداد به بهترین شکل برگزار شود و در نهایت با حمایت خانه منوچهری کاشان و مرکز هنرهای تجسمی دهمین سالانه پرسبوک برگزار شد.

درزی ادامه داد: میزبان این دوره سالانۀ پرسبوک، خانه صاحب است که زیرمجموعه خانه منوچهری کاشان است. این مجموعه که به شیوه‌ای اصولی مرمت شده است در دهمین سال فعالیت خود میزبان آثار هنری شده است که در ارتباط با این فضا شکل گرفته‌اند. در ابتدای کار عکس‌ها و فیلم‌هایی از محل خانه صاحب برای هنرمندان ارسال کردیم تا آنها بر اساس این فضا کار کرده و محل نصب اثرشان را انتخاب کنند و چیدمان نهایی آثار نیز بر اساس فضا صورت گرفت.

 درزی افزود: نکته‌ای که در این دوره از پرسبوک مدنظر قرار داشتیم این بود که چگونه امر سنتی را می‌توان به معاصر تبدیل کرد. در همین راستا هنرمندان را بر اساس کارهای قبلی آنها و هماهنگی‌شان با این پروژه انتخاب کردیم. هنرمندانی که پیش از این نیز کارهای خود را به عنوان مثال با قلاب‌بافی، خاتم‌کاری و... انجام می‌دادند دعوت شدند تا آثاری در فضاهای شخصی خودشان آماده کرده و به این رویداد ارائه کنند و این‌گونه نبود که موضوعی را به آنها تحمیل کرده باشیم. کسانی را مدنظر داشتیم که به هنرهای ایرانی و سنتی توجه دارند و از بین آنها با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی که از نظر مکانی داشتیم 19 نفر را انتخاب کردیم.

دهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک در خانه صاحب شهر کاشان

او با بیان اینکه پرسبوک در دو بخش مدعو و مشارکتی برگزار شد، افزود: در بخش مدعو، هنرمندان را بر اساس پروپوزال‌های آنها انتخاب کردم و در بخش مشارکتی نیز عده‌ای از هنرمندان انتخاب شدند تا به صورت مشترک آثاری را بسازند که در حیاط خانه صاحب با هدف تعامل و همیاری نصب شد. ما در همه دوره‌های پرسبوک حضور هنرمندان بومی را نیز مورد توجه قرار دادیم و در این دوره نیز چهار هنرمند از کاشان حضور داشتند که همگی کارهای خیلی خوبی ارائه دادند.

درزی ادامه داد: در روزهای نصب آثار برای حفظ مسائل بهداشتی هیچ بازدید وجود نداشت و هنرمندان نیز با بیشترین حد از رعایت پروتکل‌ها به نصب آثار خود پرداختند. پس از پایان نصب آثار امکان بازدید حضوری برای مخاطبان فراهم شد و در روزهای گذشته با وجود محدودیت‌هایی که وجود داشت و رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی، این مجموعه حدود ۷۰۰ بازدیدکننده داشت و در مجموع استقبال بسیار خوب بوده است. تصاویر آثار نیز در سایت‌ها و صفحات مجازی مختلف بازنشر شده و مورد استقبال قرار گرفته‌اند. همچنین نشست‌ها و کارگاه‌های این دوره به صورت آنلاین برگزار شده و بخش پژوهشی نیز توسط هلیا دارابی و کیانوش معتقدی مشغول فعالیت است.

گفتنی است در دهمین سالانه پرسبوک علی اعتبار، آرزو باغ شیخی، مونا جولا، مهشید روشن تبار، امید شلمانی، مهدی شیر احمدی، نگار فرجیانی، فاطمه فضایل اردکانی، نرگس هاشمی، مهدی وفایی نژاد به عنوان هنرمندان مدعو و هدی اخلاقی، منصوره باغگرایی، فریبا بروفر، الهام رحیمیان، فرزانه شهری، فریده عبادی، میترا ماکویی، نرگس محمدیان، تکتم همتی در بخش مشارکتی حضور دارند. آثار این هنرمندان تا ۲۱ آبان در خانه صاحب کاشان در معرض دید علاقه‌مندان است.