سرویس تجسمی هنرآنلاین: ساناز اسلامی مدیر گالری "تام" در شهر اصفهان است. اسلامی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این گالری گفت: گالری تام در خرداد سال ۹۸ با رویکرد برگزاری نمایشگاه‌ها و نشست‌هایی در حوزه هنر معاصر آغاز به کار کرد. افتتاح این گالری از یک سو به دلیل علاقه شخصی من برای ارتباط با فضای هنری و از سوی دیگر به دلیل دغدغه‌های فرهنگی و هنری بود و احساس کردم با تاسیس یک گالری می‌توانم فعالیت مفیدی در زمینه هنر داشته باشم.

اسلامی افزود: سال‌ها پیش با دیدن یک نمایشگاه هنر جدید احساس ‌کردم که نیازمند آن هستیم چنین اتفاقاتی بیشتر در شهر ما رخ دهد و به فضاهایی برای این نوع کارها نیاز داریم. در سال‌های پس از آن به مرور تعدادی گالری در اصفهان افتتاح شد و فکر می‌کنم تا امروز به خوبی توانسته‌اند فعالیت کنند و فضای هنری در اصفهان رو به پیشرفت است.

او درباره ارتباط مخاطبان اصفهانی با نمایشگاه‌های هنری به ویژه هنر معاصر گفت: نمی‌توانم بگویم که این نوع آثار کاملاً برای مخاطبان ما جا افتاده است، اما دیدن این آثار هنری نیاز به تمرین دارد تا چشم بیننده به این کارها عادت کند. با زیاد شدن رفت و آمد به گالری‌ها مردم یاد می‌گیرند که از چه منظری باید به این آثار نگاه کنند. این مسائل زمان می‌برد و باید سعی کنیم مخاطب را به گالری جذب کنیم. شاید آنها در مراحل ابتدایی ارتباطی با این آثار برقرار نکنند ولی ما باید فضا را به گونه‌ای مهیا کنیم که مخاطب علاقه‌مند شود و باز هم به گالری بیاید تا به مرور ارتباط با این آثار برایش خوشایند شود.

مدیر گالری تام ادامه داد: نمایشگاه‌هایی که تابه حال برگزار کرده‌ایم هم از هنرمندان ساکن اصفهان و هم هنرمندان مهمان از سایر شهرها بوده است. سال 98 در گالری تام 9 نمایشگاه برگزار شد که بیشتر آنها نمایشگاه‌های طراحی و نقاشی بودند و در عین حال آثار ویدئوآرت، مجسمه، عکس و... نیز در چند نمایشگاه گروهی ارائه شد. اما امسال با شیوع بیماری کرونا فعالیت‌های ما هم بسیار کمتر شد، با این حال سعی کردیم همچنان پویا باشیم و به صورت حقیقی و مجازی به فعالیت خود ادامه دهیم. خوشبختانه از زمان تأسیس گالری به این نکته توجه داشتم که باید یک سایت پویا و به روز داشته باشیم، بنابراین زمانی که بیماری کرونا پیش آمد سایت ما آماده فعالیت بود.

اسلامی افزود: اواخر اردیبهشت‌ماه یک نمایشگاه مجازی از گابریلا کویزینایت هنرمند اهل لیتوانی برگزار کردیم. کارهای او عکس‌هایی هستند که به صورت دیجیتال یا دستی روی آنها نقاشی شده و سپس مجدداً از آنها عکاسی می‌شود. آشنایی ما با این هنرمند سال گذشته اتفاق افتاد و قرار بود که امسال نمایشگاهی از آثار او برگزار کنیم، اما پس از شیوع کرونا تصمیم گرفتیم نمایشگاه را به صورت مجازی برگزار کنیم و حدود ۷۰۰ نفر در سایت گالری از این آثار بازدید کردند که در میان آنها مخاطبان خارجی هم وجود داشت. 

این گالری‌دار ادامه داد: دومین نمایشگاه ما در سال ۹۹ به دو صورت مجازی و حقیقی برگزار شد و باز هم در بخش مجازی با استقبال خوبی مواجه شده و حدود ۶۰۰ بازدید کننده داشتیم، اما تعداد بازدیدکنندگان حضوری نسبت به نمایشگاه‌های قبلی ما بسیار کمتر بود. نمایشگاه بعدی گالری تام نیز آبان‌ماه برگزار می‌شود و با توجه به اینکه آثار ویدئوآرت و چیدمان در آن به نمایش در می‌آید باید به شکل حقیقی برگزار شود. اما با وجود رعایت همه مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها همچنان دغدغه‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد و خلوت بودن گالری هم برای ما خوشایند نیست.

او با بیان اینکه کرونا باعث شد همه برنامه‌های گالری تغییر کند افزود: تعدادی از هنرمندان تمایلی نداشتند در چنین شرایطی که بازدیدکننده گالری‌ها محدود است آثار خود را به نمایش بگذارند و تعداد دیگر نیز علاقه‌ای به نمایشگاه مجازی نداشتند. این افراد ترجیح داده‌اند منتظر بهتر شدن شرایط بمانند. با این حال ما نمی‌توانیم همه فعالیت‌های خود را تعطیل کنیم و باید خودمان را با شرایط وفق دهیم.

اسلامی درباره زیان‌های اقتصادی ناشی از کرونا گفت: با توجه به اینکه مدت زیادی از فعالیت گالری تام نمی‌گذرد، ما در این مدت در حال ارتباط برقرار کردن با افرادی بودیم که علاقه‌مند به خرید آثار هنری هستند. پیش‌بینی کرده بودیم که این مسئله و رسیدن به شرایط اقتصادی مناسب به زمان نیاز دارد، بنابراین شیوع کرونا و افت فروش آثار هنری برای ما شوک چندان بزرگی نبود. اگرچه کم شدن تعداد نمایشگاه‌ها باعث شده است که همان فروش اندک نیز کاهش پیدا کند. درعین‌حال مجازی برگزار شدن نمایشگاه‌ها این امکان را به وجود آورد که علاوه بر خریداران اصفهانی از شهرهای دیگر نیز خریدارانی داشته باشیم و این مسئله تا حدودی توانست به ما کمک کند.