سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار سحر صفریان با عنوان "هندسه- نیم‌رخ" در گالری اعتماد، نمایشگاه آثار طراحی سمانه یوسفی با عنوان "دهلیز" در گالری والی، نمایشگاه نقاشی حسام‌الدین جاویدنیا با عنوان "ناگفته‌ها" در گالری بهارک و نمایشگاه آثار حسنا کارنما با عنوان "مارش" در گالری ثالث سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

فرم‌هایی زاییده ذهن

نمایشگاه آثار سحر صفریان با عنوان "هندسه- نیم‌رخ" در گالری اعتماد برپاست. آثاری که در این مجموعه دیده می‌شود بیش از هر چیز نمایانگر نوعی سادگی و کمینه‌گرایی هستند که هم در استفاده از مواد و متریال و هم در نقوش ایجاد شده بر سطح کاغذ دیده می‌شود. صفریان با استفاده از ابزارهایی ساده و در دسترس به ثبت تصاویری پرداخته است که هیچ مابه‌ازای بیرونی ندارند. در این تابلوها گاه با چند خط یا سطح مواجه هستیم که در میان کادر معلق هستند و گاه توده‌ای خاکستری را می‌بینیم که شباهت به هیچ عنصر آشنایی ندارد.

صفریان در تعدادی از آثار خود از عناصر هندسی استفاده کرده و آنها را بدون اینکه قصد ایجاد فرم خاصی داشته باشد، در کنار هم قرار داده است. فرم‌های منحنی، خطوط و لکه‌های رنگی که با دقت و حساسیت زیاد ترسیم شده‌اند، در کنار یکدیگر تجمیع شده یا از هم دورافتاده‌اند. در این تصاویر مخاطب با هیچ عنصر آشنایی مواجه نمی‌شود و نمی‌تواند از آنها معنایی دریافت کند، اما همین ارتباط میان فرم‌ها قابل توجه است و می‌تواند حس‌های متفاوت را به بیننده القا کرده و امکان تشبیه آنها به عناصری شناخته شده را فراهم کند.

نمایشگاه آثار سحر صفریان در گالری اعتماد

بخش دیگری از تابلوهای این مجموعه آثاری سیاه‌وسفید هستند که با وجود دارا بودن جزییات و فرم‌های فراوان، باز هم دلالت بر هیچ مفهوم یا شکل ظاهری مشخصی ندارند. صفریان در این تابلوها با استفاده از حرکت مداد روی کاغذ و ایجاد سایه و روشن‌ها، مجموعه‌ای از خطوط مواج را در کنار هم قرار داده است که در نهایت یک فرم بزرگ‌تر را می‌سازند. فرمی که می‌تواند به اجزای درونی و سازنده موجودات و عناصر مختلف شباهت داشته باشد، بااین‌حال برای چشم بیننده ناآشناست.

هنرمند در این آثار استفاده از ابزار تاثیرگذار بر روی کاغذ را به حداقل رسانده و اثر مداد او گاه چنان کم است که تنها هاله‌ای کمرنگ و خاکستری روی سفیدی کاغذ به چشم می‌آید. این شیوه باعث شده است دقت و ظرافتی که در ترسیم نقش‌ها به کار رفته است تا حدی پنهان بماند و توجه مخاطب به جای آنکه فقط جذب این فرم‌های خاکستری شود، در تمام سطح کار پخش شده و حتی سفیدی کاغذ را جزئی از این فرم‌ها بداند.

نمایشگاه آثار سحر صفریان تا 8 مهر در گالری اعتماد برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

معلق میان نور و تاریکی

نمایشگاه آثار طراحی سمانه یوسفی با عنوان "دهلیز" در گالری والی برپاست. یوسفی در این مجموعه طراحی‌های فیگوراتیوی را به نمایش گذاشته است که فضایی مشابه دارند. سوژه بیشتر آثار او زنانی هستند که چهره هیچ‌کدام از آنها دیده نمی‌شود. آنها در محیطی تاریک قرار گرفته‌اند و در وضعیتی نامشخص دیده می‌شوند. در واقع حضور آنها در یک لحظه خاص ثبت شده است، لحظه‌ای که در حال تغییر از یک وضعیت به وضعیتی دیگر هستند. حرکت ناگهانی دست، چرخش بدن به یک سمت، نیم خیز شدن و... حالات متغیری هستند که اغلب میان دو وضعیت مشخص قرار دارند و تنها زمانی به چشم می‌آیند که در عکسی ناغافل ثبت شوند.

نکته قابل توجه در این آثار تقابل نور و تاریکی است. فضایی سراسر تیره که آدم‌ها را دربر گرفته است، با تابش نوری موضعی روشن شده و به سوژه اجازه دیده شدن می‌دهد. نوری که در تاریکی نفوذ کرده است، روزنه امیدی است که در دل این تاریکی به وجود آمده و محیط را روشن می‌کند.

نمایشگاه آثار سمانه یوسفی در گالری والی

دیده نشدن صورت و چشم‌های آدم‌ها و درعین‌حال تاکید بر دست‌های آنها که در فضا در حال حرکت است، این حس را منتقل می‌کند که چشمان آدم‌ها توانایی دیدن ندارد و در عوض دستان آنها در جست‌وجوی نور و شاید راهی به خارج از این فضای تاریک است.

درعین‌حال تیرگی فضای اطراف آنها مربوط به یک فضای بسته نیست. آنها از داخل اتاق‌خواب تا میان دشتی باز دیده می‌شوند، بااین‌حال تاریکی همه جا همراه‌شان است. تاریکی‌ای که شاید نه از محیط پیرامون که از درون آنها سرچشمه گرفته و به دنبال راهی برای خروج از آن هستند.

نمایشگاه آثار طراحی سمانه یوسفی تا 8 مهر در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 برپاست.

 

گسترش رنگ‌ها

نمایشگاه نقاشی حسام‌الدین جاویدنیا با عنوان " ناگفته‌ها " در گالری بهارک برپاست. آثار او نقاشی‌های انتزاعی هستند که با کنار هم نشستن سطوح و تاش‌های رنگ شکل‌گرفته‌اند. او در تعدادی از تابلوها به تقسیم کادر پرداخته و با استفاده از رنگ‌ها، کادرهای کوچک‌تری را به وجود آورده است. این رنگ‌های روشن که روی زمینه‌ای تیره نشسته‌اند، تقسیم‌بندی‌های منظمی را به وجود آورده‌اند که هم‌نشینی و هماهنگی رنگ‌ها در آنها مشهود است. اگرچه ایجاد این تقسیمات هیچ هدف خاصی ندارد اما باعث حرکت نگاه بیننده از گوشه‌ای به گوشه دیگر تابلو شده و فضایی پویا را به وجود می‌آورد.

نمایشگاه نقاشی حسام الدین جاویدنیا در گالری بهارک

جاویدنیا در تعداد دیگری از آثارش از نظم و اصول قبلی جدا شده و آزادانه به رنگ گذاشتن بر روی بوم پرداخته است. این بار هم سطح تیره تابلوها میزبان ضرب قلم‌ها و تاش‌های رنگی است که از جهات مختلف بر زمینه فرو آمده‌اند و فضایی با پویایی نسبی را به وجود آورده‌اند. او در این آثار گاه با استفاده از رنگ‌های گرم و درخشان بر تیرگی زمینه غلبه کرده و گاه این رنگ‌ها را بار دیگر زیر تیرگی‌ها مخفی کرده است.

جاویدنیا در تمام آثار این مجموعه از سراسر فضای تابلو به یک اندازه استفاده کرده و فضایی موزون و یکنواخت ایجاد کرده است. همین مسئله باعث می‌شود تابلوها را بتوان تا بی‌نهایت ادامه داد یا آنها را جزیی از یک کل بزرگ‌تر دانست.

نمایشگاه نقاشی حسام‌الدین جاویدنیا تا 9 مهر در گالری بهارک واقع در میدان ونک، ده ونک، خیابان شهید صابری، کوچه یکم، پلاک یک برپاست.

 

روایت جنگ‌های انسان

نمایشگاه آثار حسنا کارنما با عنوان "مارش" در گالری ثالث برپاست. کارنما در این آثار به موضوع جنگ پرداخته است، جنگ بین خیر و شر، جنگ بین کشورها و قبایل، جنگ بین عقل و اساس و جنگ میان درونیات انسان، همگی در قالب روایت‌هایی آشنا در این مجموعه به تصویر کشیده شده است.

قاب‌های دایره‌ای که مانند بشقاب‌های زینتی کنار هم روی دیوار آویخته‌اند، راوی حوادثی هستند که بارها و بارها در طول تاریخ تکرار شده و همه مردم جهان کمابیش تجربیات مشابهی از آن دارند. جنگ‌های ویرانگری که آثار آنها تا سالیان طولانی باقی می‌ماند به شکل‌های مختلف در این کادرهای کوچک دیده می‌شوند. از پایین کشیدن مجسمه افراد مشهور در میدان‌های شهر، که نمادی از اعتراضات اجتماعی امروزی است، تا مبارزات تن به تنی که به تاریخ پیوسته است، در این آثار دیده می‌شود.

نمایشگاه حسنا کارنما در گالری ثالث

جالب آنکه میدان نبرد و صحنه مبارزه افراد با یکدیگر در این آثار همچنان با اسب و نیزه دیده می‌شود. گویی از نظر نقاش جنگ‌ها هنوز همان‌قدر بدوی هستند و پیشرفت بشر هیچ تفاوتی در ذات آنها ایجاد نکرده است. تضاد سیاه و سفید، نکته شاخص این تابلوهاست و در کنار آنها قرمز خونین هم حضوری مقتدرانه دارد. در سراسر فضای گالری مخاطب با سه رنگ سیاه، سفید و قرمز مواجه می‌شود و این رنگ‌ها از درون تابلوها به دیوارها بسط یافته و بیننده را در خود فرو می‌برند.

نمایشگاه آثار حسنا کارنما تا 29 مهر در گالری ثالث واقع در کریم‌خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ میزبان علاقه‌مندان به هنر است.