سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه مروری بر آثار نادر افشاری در گالری کاما، نمایشگاه آثار پریسا تقی‌پور با عنوان "واقعیت ما را آزاد خواهد ساخت" در گالری پروژه‌های آران، نمایشگاه نقاشی آزاده اولیایی شاد با عنوان "دیوان" در گالری فرمانفرما و نمایشگاه آثار یاسمن نوذری با عنوان "در جریان" در زیرزمین دستان سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند. 

 

از رویا تا دنیای معاصر

نمایشگاه مروری بر آثار نادر افشاری در گالری کاما برپاست. نادر افشاری هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز، شهریورماه 98 دارفانی را وداع گفت و حالا در سالگرد درگذشت او مجموعه‌ای از آثارش به نمایش درآمده است که دوره‌های مختلف کاری او را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهد. نقاشی‌های افشاری آثاری فیگوراتیو هستند که انسان در آنها نقش محوری دارد. در بخشی از این آثار آدم‌هایی را می‌بینیم که در فضایی غیرواقعی قرار دارند. هاله‌های رنگینی که اطراف آنها را گرفته است فضایی خیالی و رویاگونه را به وجود آورده و ظاهر انسان‌ها نیز به گونه‌ای است که گویی از میان داستان‌های تاریخی بیرون آمده‌اند.

برخورد او با فیگور انسان، راحت و ساده است. او بدون تلاشی برای بازنمایی دقیق چهره و اندام انسان، فیگورهایی نمادین را به وجود آورده است که گاه سازی را در دست دارند و گاه سوار اسبی خیالی هستند. نوع رنگ‌گذاری و لکه‌های رقیق رنگ نیز بر این خیال گونه بودن تصاویر دامن می‌زند. رنگ‌ها گاه شفاف و پرانرژی هستند و گاه تنالیته رنگ قهوه‌ای توانسته است به تنهایی همه اجزای تابلو را نمایان کند و بیش از پیش بر حس قدمت و تاریخی بودن روایت‌ها تاکید کند.

 نمایشگاه مروری بر آثار نادر افشاری در گالری کاما

اما در تعداد دیگری از تابلوها رفتار نقاش با انسان متفاوت است. این بار برخلاف آثار قبلی با دنیایی معاصر و انسانی مدرن مواجه هستیم و هنرمند توانسته است بدون نشان دادن هیچ المان خاص یا جزییات دقیق، فضای امروزی آدم‌ها را نمایان کند. این بار در فضایی کاملا خلوت، بدن‌هایی را می‌بینیم که سرهای آنها با حرکت شدید قلم یا لکه‌های رنگ، ناپدید شده و چهره‌ای از آنها باقی نمانده است. حتی فرم اندام نیز پرداخت کاملی ندارد و مخاطب تنها با نمایی از لباس‌ها مواجه شده و متوجه آدم‌هایی می‌شود که در دنیای معاصر در حال حذف شدن هستند.

نمایشگاه مروری بر آثار نادر افشاری تا 25 شهریور در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک 24 طبقه دوم قرار دارد.

 

عجایب واقعی

نمایشگاه آثار پریسا تقی‌پور با عنوان "واقعیت ما را آزاد خواهد ساخت" در گالری پروژه‌های آران برپاست. آثار تقی‌پور مجسمه‌هایی هستند که در ساخت آنها از متریال‌های شناخته شده‌ای مانند چوب، فلز و... استفاده نشده است. او در ساخت این حجم‌ها از پارچه استفاده کرده و با دوختن قطعات پارچه به یکدیگر و پر کردن درون آنها، فرم‌هایی تخیلی یا برگرفته از واقعیت را به وجود می‌آورد. همین استفاده از متریالی متفاوت و دور از ذهن به ویژگی خاص آثار او تبدیل شده است. کار او ریشه در سال‌های دور و ساخت عروسک‌های پارچه‌ای دارد، اما او پا را از موضوعات ساده آن عروسک‌ها و ابعاد کوچک آنها فراتر گذاشته و موجوداتی عظیم‌الجثه و دهشتناک را خلق کرده است که رویا و کابوس را به هم آمیخته و دنیایی متفاوت را پیش چشم مخاطب ترسیم می‌کند.

آنچه در این مجموعه دیده می‌شود گاه موجودات عجیب‌الخلقه‌ای هستند که ویژگی‌های انسانی دارند و یادآور دیوها و غول‌های داستان‌ها هستند. گاه جانورانی را می‌بینیم که ترکیبی از حیوانات مختلف و انسان هستند و درعین‌حال شباهت به هیچ حیوانی ندارند. از سوی دیگر گیاهان نیز به عنوان بخشی از طبیعت و فضای زندگی جانداران گوناگون، در این مجموعه حضور دارند. اما گیاهان او اغلب کاکتوس‌ها و گیاهان خارداری هستند که از غده‌هایی کوچک و بزرگ تشکیل شده و در عین شباهت به گیاهان واقعی، جلوه‌ای خیالی دارند.

نمایشگاه پریسا تقی‌پور در گالری پروژه‌های آران

کنار هم قرار گرفتن این حجم‌ها در کنار یکدیگر، دنیایی خیالی را به وجود آورده است که مخاطب را با فضایی رازآلود مواجه کرده و او هر لحظه در انتظار اتفاقی عجیب است. داستان‌های پریان، نبرد خیر و شر و دنیای خیالی که در ذهن هر انسانی از دوران کودکی وجود دارد، اینجا عینیت یافته است و هم‌زمان به شکلی زشت و زیبا نمایان می‌شود که شاید اشاره‌ای به واقعیت پنهان درون موجودات باشد.

نمایشگاه آثار پریسا تقی‌پور تا 25 شهریور در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.

 

دنیای مرموز آدم‌ها

نمایشگاه نقاشی آزاده اولیایی‌شاد با عنوان "دیوان" در گالری فرمانفرما برپاست. فضای غالب در نقاشی‌های اولیایی، سطوح یا لکه‌های رنگی است که در سطح تابلو پراکنده هستند و سراسر آن را پوشانده‌اند. این سطوح معمولا با رنگ‌هایی تند و زنده در کنار هم قرار گرفته و فضایی با انرژی و پر تحرک را به وجود آورده‌اند که چشم مخاطب را در سراسر فضای کادر می‌چرخاند. اما آنچه سوژه اصلی نقاشی‌هاست در فضای مابین این رنگ‌ها دیده می‌شود.

انسان در همه این نقاشی‌ها حضور دارد، اما نمایش او محدود به پرتره‌ای است که گاه پر رنگ و قوی و گاه محو و دور از دید قرار دارد. این آدم‌ها با بروز حالات و احساساتی در چهره خود، وضعیت‌های گوناگونی را نشان می‌دهند، درحالی‌که هیچ نشانه‌ای از فضای اطراف و شرایطی که در آن به سر می‌برند وجود ندارد. چهره‌ها در محیط اطراف غرق شده و با رنگ‌ها و کیفیات بصری آنها یکی شده‌اند.

نمایشگاه نقاشی آزاده اولیایی شاد در گالری فرمانفرما

حضور چند نوع حیوان نیز در کنار آدم‌ها جلب توجه می‌کند. روباه، گورخر، تمساح و... که هر کدام می‌تواند ویژگی‌های نمادینی در ارتباط با انسان و صفت‌های او داشته باشد، در بعضی از تابلوها دیده می‌شوند. درعین‌حال آدم‌ها نیز گاه ویژگی‌های خاصی دارند و بر سر آنها شاخ‌هایی کوچک یا تاجی مرصع دیده می‌شود که بیش از پیش تاکیدی بر دنیای خیالی و مرموز این تابلوها است.

نمایشگاه نقاشی آزاده اولیایی‌شاد تا 4 مهر در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.

 

طبیعت از نگاهی دیگر

نمایشگاه آثار یاسمن نوذری با عنوان "در جریان" در زیرزمین دستان برپاست. نقاشی‌های نوذری آثاری انتزاعی هستند که ترکیب‌هایی متنوع و گوناگون از عناصر تصویری در آنها دیده می‌شود. خطوط، سطوح و رنگ‌ها در کنار یکدیگر فضایی شلوغ و پرتحرک را به وجود آورده‌اند که انرژی فراوانی را به بیننده منتقل می‌کند.

اگرچه در این تصاویر هیچ المان و فرم آشنایی دیده نمی‌شود و اشاره به هیچ عنصر طبیعی وجود ندارد، اما ترکیب کلی نقاشی‌ها یادآور مناظری آشنا است. نحوه کنار هم قرار گرفتن خطوط و قطعات رنگی، به‌گونه‌ای است که مناظر طبیعی یا مصنوعی را برای بیننده تداعی می‌کند. رنگ غالب هر نقاشی نیز سهم مهمی در این میان دارد و به خوبی می‌تواند ذهن را به سمت تصویری خاص هدایت کند.

یاسمن نوذری

کادری که با انبوه سطوح سبز و خط‌های تیره درهم رفته پوشیده شده است، یادآور چمنزار یا دشتی سرسبز است و در جایی دیگر کنار هم قرار گفتن تنالیته رنگ‌های آبی و بنفش و نحوه حرکت خطوط به سمت دوردست، ذهن مخاطب را به سوی رودخانه و حاشیه آن می‌برد. اما در بعضی از تصاویر اشاره به طبیعت آشکارتر شده است، مانند زمینه‌ای خاکستری که خطوط مورب سیاه، در جهتی مشخص روی آن قرار گرفته و کوهستانی پر برف را تداعی می‌کنند. نوذری در این آثار اجزای طبیعت را به عناصر ساختاری هنرهای تصویری تبدیل کرده و با بهره بردن از پس زمینه ذهنی مخاطب و تصاویری که از منظره در یاد او هست، مناظر شخصی خود را به وجود آورده است.

نمایشگاه آثار یاسمن نوذری تا 4 مهر در زیرزمین دستان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 6 مراجعه کنند.