سرویس تجسمی هنرآنلاین: آسیه مزینانی مدیر گالری آ در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این گالری در مدت شیوع بیماری کرونا گفت: گالری آ از اسفندماه سال گذشته به دلیل کرونا تعطیل شد و این تعطیلی تا شهریورماه ادامه داشت. شرایط اقتصادی و همراه شدن آن با مشکلات ناشی از کرونا ما را از پا درآورد. حمایت نشدن از سوی دولت و سیاست‌هایی که هیچ‌گاه منافع هنرمندان در آن لحاظ نشده است، باعث شد همه برنامه‌های خود را کنار بگذاریم. اگرچه به‌شدت دغدغه هنرمندان گالری را داشتیم اما حفظ فضای گالری هم در این شرایط برای ما بسیار دشوار بود. در طول فعالیت گالری آنچه همیشه برای ما اهمیت داشت این بود که با هنرمندان جوان کار کنیم و بسیاری از هنرمندان نخستین نمایشگاه خود را در این گالری برگزار کردند. به همین دلیل یک رابطه جدی و عاطفی میان گالری و هنرمندان آن به وجود آمد، اما این شرایط بخش زیادی از هنرمندان را از ادامه کار بازداشت و ما منابع مالی برای مقابله با این شرایط نداشتیم.

مزینانی با اشاره به اینکه به تازگی نمایشگاهی با عنوان "آن وال 1" در گالری آ، آغاز به کار کرده است، ادامه داد: بسیاری از هنرمندانی که در حال گردآوری یک مجموعه و انجام پروژه‌ای برای برگزاری نمایشگاه انفرادی در گالری آ بودند به دلیل مسائل مختلف و دشواری‌هایی که در این مدت پیش آمد نتوانستند پروژه‌های خود را کامل کنند. متریال کار آنقدر گران شده است که به سرانجام رساندن یک نمایشگاه انفرادی به ویژه برای هنرمندان جوان دست‌نیافتنی شده است، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که همان مقدار از کارهای هنرمندان که آماده شده است را در پروژه‌های گروهی مبتنی بر فروش در کنار هم نمایش دهیم. از طرف دیگر به عنوان یک نهاد فرهنگی دچار این تناقض بودیم که وقتی به مردم گفته می‌شود در خانه بمانید و برای کار غیر ضروری از منزل خارج نشوید، چگونه فضایی درست کنیم که مردم در آن حضور پیدا کنند. این رفت و آمدها به ما حس عذاب وجدان می‌داد اما بیشتر از این نمی‌توانستیم هنرمندان خود را رها کنیم و تصمیم گرفتیم پروژه "آن وال" را راه‌اندازی کنیم.

مزینانی افزود: این نمایشگاه هم به صورت فیزیکی و به هم به صورت آنلاین بر روی سایت گالری در دسترس علاقه‌مندان است. به خاطر شرایط موجود در قیمت‌گذاری آثار تغییراتی دادیم و با توجه به اینکه این نمایشگاه یک پروژه حمایتی از جوانان هنرمندی است که در این سال‌ها با گالری همراهی کرده‌اند، قیمت‌هایی برای آثار در نظر گرفتیم که با شرایط اقتصادی فعلی همخوانی داشته باشد تا کسانی هم که منابع مالی زیادی ندارند، فرصت خرید آثار را داشته باشند. در دوران شیوع کرونا تمایلات تصویری بسیار به چشم آمد و همه متوجه شدند که چقدر دیوار خانه‌های ایرانی خالی است. برای ما هم این حس ایجاد شد که با توجه به اینکه اغلب مردم خانه‌های کوچکی دارند ما نیز کارهای کوچک با قیمت ارزان‌تر ارائه دهیم تا عده بیشتری بتوانند آنها را خریداری کنند و معاشرت با هنر برای آنها راحت‌تر شود.

 او ادامه داد: ۹۰ درصد کارهای ارائه شده در این نمایشگاه از آثار جدید هنرمندان است، اما عده‌ای از هنرمندان که در این مدت نتوانستند کار جدیدی خلق کنند از آثار نمایشگاه‌های قبلی آنها استفاده کرده‌ایم. "آن وال یک" پروژه مبتنی بر فروش آنلاین است که قرار است مدتی ادامه پیدا کند و در هر دوره آثار تعدادی از هنرمندان به نمایش درآید. در نخستین نمایشگاه این مجموعه آثاری از ۱۳ هنرمند در شاخه‌های طراحی، چاپ و نقاشی به نمایش درآمده است. هنرمندانی که کار آنها در این نمایشگاه به فروش نرود، همچنان در فضای آنلاین فایل فروش آثارشان باز است و در واقع سعی کردیم به این سمت برویم که یک نمایشگاه دائمی از آثار هنرمندان ایجاد کنیم و پس از پایان نمایشگاه نیز همچنان آثار آنها قابل فروش و در دسترس است.

مزینانی ادامه داد: اگرچه این نمایشگاه شروع بدی برای فعالیت ما در این شرایط نیست، اما آنقدر وضعیت شکننده و بی‌ثبات شده است که امکان برنامه‌ریزی برای آینده را نداریم. سه نمایشگاه پژوهشی در برنامه امسال ما بود که در طول ۲-۳ سال گذشته تلاش بسیاری برای شکل‌گیری آنها انجام شده است، اما نگران این هستیم که با توجه به انرژی زیادی که برای این نمایشگاه‌ها صرف شده است آیا ارائه آنها در شرایط فعلی مناسب است یا خیر، زیرا این مسئله قابل چشم‌پوشی نیست که بازدید نمایشگاه‌ها تغییرات فاحشی کرده است.

او با بیان اینکه مشکلات اقتصادی آسیب‌های فراوانی به هنرمندان و گالری‌ها وارد کرده است گفت: با شیوع کرونا انجمن گالری‌داران به دنبال جلب حمایت‌هایی برای گالری‌ها بود و ما با امید به این حمایت‌ها احساس می‌کردیم که می‌توانیم شرایط مناسبی برای فعالیت ایجاد کنیم، اما ناگهان پروتکل‌هایی برای بازگشایی گالری‌ها از سوی دفتر تجسمی اعلام شد. به‌این‌ترتیب عملاً اعلام کردند که شرایط کاملاً عادی است و نیازی نیست که به گالری‌ها کمک شود. این در حالی است که هنوز بسیاری از گالری‌ها نتوانسته‌اند فعالیت خود را آغاز کنند چون شرایط فعلی بسیار پیچیده است.

مزینانی ادامه داد: شرایط اقتصادی و افزایش شدید قیمت مسکن باعث شده است هنرمندان در درجه‌های مختلف هنری برای داشتن آتلیه دچار مشکل شوند. شرایط به‌گونه‌ای است که حتی چند هنرمند با هم نمی‌توانند یک آتلیه اشتراکی اجاره کنند. هنرمند نامداری که پس از بیست سال برای اولین بار آتلیه خود را از دست داده است دیگر هیچ روحیه‌ای برای کار کردن ندارد. هنرمندی که پس از تخلیه آتلیه خود هیچ جایی برای قرار دادن تابلوهایش نداشته، همه آنها را از بین برده و این به معنای واقعی کلمه فاجعه است. وقتی هنرمند خلوت و سکوت مورد نیاز برای خلق اثر هنری را ندارد دچار افسردگی ناشی از عدم امکان کار کردن می‌شود و ما پس از کرونا با سیل افسردگی هنرمندان مواجه می‌شویم. برای رفع این مشکل وزارت ارشاد باید با شهرداری وارد مذاکره شود تا از ساختمان‌ها و سوله‌های بلااستفاده برای کمک به هنرمندان استفاده شود.

او با اشاره به افزایش شدید قیمت ابزار کار هنری افزود: باید سوبسیدهایی برای هنرمندان در نظر گرفته شود تا بتوانند متریال کار خود را تهیه کنند. در شرایط فعلی همه هنرمندان در زمان کار کردن دچار این اضطراب و نگرانی هستند که چگونه کار کنند و حتی چه نوع آثاری خلق کنند که ابزار کار آنها هدر نرود. همه اینها باعث می‌شود که آزادی هنرمند در زمان خلق اثر محدود شود. نه تنها قیمت بوم، رنگ، مقوا و... بسیار افزایش یافته است که حتی بعضی از متریال‌ها اصلاً در بازار وجود ندارد و هنرمندان با یک نوع قحطی مواجه شده‌اند. وقتی همه‌چیز با این شدت در حال گران شدن است ما بسیاری از هنرمندان خود را از دست می‌دهیم چون آنها نمی‌توانند کار هنری کنند.

مزینانی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان جوان مجبور شده‌اند به سراغ کارهای دیگری بروند تا بتوانند اجاره خانه خود را پرداخت کنند. آنها حتی امکان کسب درآمد از تدریس را هم ندارند زیرا تعداد شاگردان هنری نیز بسیار کم شده است. آسیب‌هایی که در این مدت ایجاد شده حتی با پایان کرونا نیز مدت‌ها طول می‌کشد تا جبران شود. تنها راه برای جلوگیری از این مسئله این است که همین الان همتی وجود داشته باشد که آسیب‌ها را به حداقل برساند. اگرچه در کشور ما هنر هیچ‌وقت به عنوان شغل محسوب نشده است، اما هنرمندان به واقع در حال از دست دادن شغل خود هستند و دچار ناامیدی از ادامه کار شده‌اند.

مدیر گالری آ ادامه داد: وزارت ارشاد باید کارگروهی برای بررسی این شرایط تشکیل دهد و هرچه سریع‌تر فکری به حال هنرمندان کند. متاسفانه هیچ بودجه‌ای برای حمایت از هنرمندان و گالری‌ها اختصاص داده نشده است، درحالی‌که رویدادهای زیادی وجود دارد که هیچ نتیجه‌ای ندارند و بودجه آنها در این شرایط می‌تواند برای حمایت از هنرمندانی که به آن نیاز دارند اختصاص پیدا کند.