سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی شیوا کاکاوندی با عنوان "نظم غایی" در گالری اعتماد، نمایشگاه آثار قادر منصوری با عنوان "سرزمین آتال" در گالری ویستا، نمایشگاه آثار امیرحسین بیانی با نام "وفاداری؛ اعداد سیاست" در گالری محسن و نمایشگاه عکس‌های سارا ساسانی با عنوان "روز-مرگی" در گالری راه ابریشم، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

نظم در بی نظمی

نمایشگاه نقاشی شیوا کاکاوندی با عنوان "نظم غایی" در گالری اعتماد برپاست. آنچه در تابلوهای این مجموعه دیده می‌شود احجامی زاویه‌دار با فرورفتگی و برجستگی‌های فراوان هستند که مخاطب را به یاد سنگ و صخره می‌اندازند. بااین‌حال ما در این آثار با نقاشی منظره یا نگاه طبیعت‌پردازانه مواجه نیستیم. این حجم‌ها حتی اگر به عنوان سنگ دیده شوند، در فضای طبیعی و به عنوان جزئی از یک کل عظیم دیده نمی‌شوند، بلکه قطعاتی مستقل و جدا مانده از اطراف هستند که در فضایی خالی حضور دارند و با وجود وزن سنگین خود در فضا معلق‌اند.

همان‌طور که از نام نمایشگاه برمی‌آید هنرمند در پی نشان دادن نظمی پنهان در هستی است و با نمایش ظاهر بی‌نظم عناصر، به دنبال یافتن و نمایش الگویی منظم در آنهاست. تکرار متوالی سطوح کوچک و بزرگی با شکل‌های مختلف و زوایای نامتقارن، به ایجاد حجمی عظیم منجر شده است که وجود آن منوط به رعایت توالی همین قطعات کوچک است و هرگونه تغییری در نظم آنها باعث تغییر کلی در فرم نهایی می‌شود.

نمایشگاه نقاشی شیوا کاکاوندی در گالری اعتماد

کاکاوندی در نمایش این سنگ‌ها از چند تنالیته رنگی محدود استفاده کرده که از واقعیت به دور هستند. جدا از کارهای سیاه‌وسفید، در چند اثر از تنالیته آبی و قرمز استفاده شده است که در کنار معلق بودن سنگ‌ها در فضا، جنبه‌ای خیالی به آنها می‌دهد. بافت نرم حاصل از سایه‌های مدادی و رنگ‌های مرکبی نیز عامل دیگری برای کاستن از زمختی و سنگینی صخره‌ها و تأکیدی بیشتر بر دوری از طبیعت‌گرایی است.

جدا از فرم طبیعی سنگ‌ها، نقاش با اضافه کردن عناصر تصویری دیگری سعی کرده است حضور انسان و نظم ایجاد شده توسط او را نیز در این آثار نمایش دهد. خط سفید نازکی که یک تخته‌سنگ بزرگ را به دو قسمت تقسیم می‌کند، خطوط نازکی که مانند مفتول‌های فلزی دو تخته‌سنگ را به هم متصل کرده‌اند و کادرهای سفیدی که روی آنها خطوطی با زوایا و حجم‌های مختلف به‌طور منظم در کنار هم قرار گرفته‌اند، از این جمله هستند.

نمایشگاه نقاشی شیوا کاکاوندی تا 25 شهریور در گالری اعتماد برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

وهم شب

نمایشگاه آثار قادر منصوری با عنوان "سرزمین آتال" در گالری ویستا برپاست. قادری در این تابلوها به نمایش طبیعت به عنوان محلی برای زندگی و حیات انسان پرداخته است. اگرچه عناصر طبیعی بخش غالب تابلوها را تشکیل می‌دهند اما در گوشه و کنار آنها نشانه‌هایی از زندگی انسان هم به چشم می‌آید و فضایی روستایی را برای مخاطب تداعی می‌کند.

نخستین چیزی که توجه بیننده را به خود جلب می‌کند نورپردازی آثار است. فضای تاریک و غبارآلودی که در همه تابلوها وجود دارد، ساعات نخستین شب را تداعی می‌کند و همین تیرگی باعث می‌شود همه‌چیز در هاله‌ای از ابهام فرو رود. در این تصاویر هیچ مرزی میان درخت و کلبه و آسمان نیست و همه عناصر با رنگ‌ها و بافت‌هایی یکسان به تصویر کشیده شده‌اند. به‌این‌ترتیب یکپارچگی و هماهنگی کاملی میان آنها وجود دارد که در نور روز چنین چیزی ممکن نیست.

نمایشگاه آثار قادر منصوری در گالری ویستا

این فضای خیال‌انگیز و مبهم با حضور نورهای موضعی تشدید می‌شوند. نور مصنوعی که از پنجره خانه‌ای بیرون می‌آید و تنها نقطه روشن در یک وسعت تاریک است، یا نورهای طبیعی که به صورت درخشش ستارگان آسمان یا نور کمرنگ غروب خورشید در خط افق دیده می‌شوند، چشم بیننده را به سوی خود می‌کشند.

اما نحوه نمایش عناصر طبیعی در این مناظر گاه به‌گونه‌ای است که فضایی فرا واقع‌گرایانه به وجود می‌آورد. لکه‌های نورانی روی تنه درخت، حجمی عظیم و غیرطبیعی که روی زمین قرار دارد و انسان و دام‌ها در کنار آن دیده می‌شوند، یا انبوه فرم‌های نامشخص کوچکی که در فضا معلق هستند، جلوه‌هایی از بازی ذهنی هستند که در این آثار دیده می‌شود.

نمایشگاه آثار قادر منصوری تا 24 شهریور در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان هنردوستان است.

 

یادمان‌های ناپیدا

نمایشگاه آثار امیرحسین بیانی با نام "وفاداری؛ اعداد سیاست" در گالری محسن برپاست. این مجموعه در ادامه آثاری است که در نمایشگاه قبلی او با عنوان "وفاداری، نام‌های سیاست" در گالری محسن به نمایش درآمده بود، با این تفاوت که در آثار جدید او خبری از تغییر فرم قاب‌ها و افزودن زوایای مختلف به آنها نیست.

در این آثار نیز آنچه در مرحله نخست به نظر می‌آید، تصاویری از مناظر مختلف ساحلی، جنگلی و کوهستانی است که فصل‌ها و ویژگی‌های متفاوت طبیعت در آنها دیده می‌شود. اما این تنها ظاهر قضیه است و با نگاهی دقیق‌تر به تابلوها درمی‌یابیم که نقاش قصدی برای نقاشی از طبیعت نداشته و هدف او نمایش موضوعی فراتر از آن چیزی است که در برخورد اول با تصویر مشاهده می‌شود. او آثار خود را یادمانی از افرادی می‌داند که به خاطر باورهای خود جان‌باخته‌اند و از یاد آدم‌ها رفته‌اند. بنابراین هرکدام از این مناظر می‌تواند نمادی از افراد مختلف باشد که تفاوت‌های شخصیت، احساس و اندیشه آنها در تناسب با یکی از این مناظر طبیعی است.

امیرحسین بیانی

برخلاف مجموعه قبلی، این بار در تمام تابلوهای بیانی حضور انسان آشکار است و در همه مناظر انسان نیز هرچند بسیار کوچک، دیده می‌شود. اغلب این آدم‌ها پیکره‌هایی بی‌جان و برهنه هستند که در میان طبیعت رها شده یا توسط افرادی دیگر در حال حمل هستند. گاه در میان آسمان پیکری سبک را می‌بینیم که مانند روح معلق است و گاه با دقت در جنگلی انبوه و سرسبز می‌توان روی شاخه‌های درختان با پیکری انسانی مواجه شد. در میان کوهستانی سرد و پوشیده از برف که راه به جایی ندارد، شخصی را می‌بینیم که پیکری کفن‌پوش را به دنبال خود می‌کشد، و در جایی دیگر افرادی را می‌بینیم که به نظر می‌رسد قصد دارند جنازه‌ای را به آب بسپارند.

یادبودهای این افراد یا اقداماتی برای ادای احترام به آنها در همین تابلوها به شکل‌های مختلف دیده می‌شود. شاخه‌های گل سفیدی که بی‌ارتباط با طبیعت اطراف، در کادر تصویر معلق هستند، یا سردیس‌هایی که بر قله کوه‌ها قرارگرفته‌اند و شاید توسط هیچ‌کس دیده نشوند، از این جمله هستند.

نمایشگاه آثار امیرحسین بیانی در گالری محسن تا 2 مهر برپاست. گالری محسن در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 قرار دارد.

 

مرگ در حیات

نمایشگاه عکس‌های سارا ساسانی با عنوان "روز-مرگی" در گالری راه ابریشم برپاست. ساسانی در این مجموعه با استفاده از واژه "روزمرگی" و مفاهیم موجود در آن به خلق تصاویری پرداخته است که نشان‌دهنده روند از بین رفتن حیات و رسیدن به "روز-مرگی" هستند. تکرار بی‌هدف و بی‌علاقه کارهایی همیشگی، انسان را به شرایطی دچار می‌کند که گذران روزها برای او اهمیتی ندارد و تمام عمر او به یک شکل می‌گذرد. در چنین شرایطی است که او مشغول کشتن روزهای خود است و انتظار دریافت هیچ بهره‌ای از آنها ندارد.

ساسانی در این مجموعه زنان را به عنوان راویان این داستان انتخاب کرده است، به‌ویژه زنان خانه‌داری که روزمرگی به شکل رایج زندگی آنها تبدیل شده است. او در این عکس‌های صحنه‌آرایی شده، همه عوامل را با دقت در کنار یکدیگر چیدمان کرده است تا احساس تلخ روزمرگی را به تصویر بکشد.

نمایشگاه عکس‌های سارا ساسانی در گالری راه ابریشم

در این عکس‌ها با صحنه‌هایی از کارهای روزانه و ثابتی مواجه هستیم که به‌صورت مداوم در حال تکرار هستند. کارهایی مانند رفتن به خرید روزانه، بردن بچه‌ها به مدرسه و... نمونه‌ای از اقداماتی هستند که گریزی از آنها نیست و درعین‌حال هیچ حس مثبتی را برای فاعل آنها به وجود نمی‌آورد. اما کارهای دیگری که شاید زمانی با انگیزه و انرژی انجام می‌شدند نیز می‌توانند در صورت تکرار مداوم و بی‌هدف، نمادی از روزمرگی باشند و در این عکس‌ها صحنه‌هایی از بخور دادن صورت، بردن فرزندان به پارک و... نمایانگر چنین مسئله‌ای هستند.

ساسانی در همه این عکس‌ها، فارغ از فضا و لوکیشنی که وجود دارد، از یک رنگ غالب آبی استفاده کرده است. رنگ سردی که هرگونه هیجان و انرژی را از بین می‌برد و حسی از نا امیدی و سکون را ایجاد می‌کند. در این فضای رخوت آلود آدم‌هایی را می‌بینیم که از ایجاد تغییر در زندگی خود نا امید شده و با دفن آرزوهای خود منتظر پایان این روزهای تکراری هستند و در واقع زندگی را با مردن هر روزه می‌گذرانند.

نمایشگاه "روز-مرگی" تا ٣٠ شهریور در گالری راه ابریشم به نشانی بلوار کشاورز، بین خیابان قدس و وصال شیرازی، ساختمان تکنو آجر، پلاک ٢١٠، طبقه چهار دایر است.