سرویس تجسمی هنرآنلاین: مهدی نعمتی کیوریتور نمایشگاه "40 دقیقه مصاحبه در مورد سوت شرقی" در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: گروه سوت شرقی را سه سال پیش با همراهی تعدادی از دوستان راه‌اندازی کردم. باوجود اینکه فعالیت‌های گروهی ما در این سال‌ها خیلی خوب دیده شد اما هیچ‌وقت تعریف واضحی از فعالیت‌مان ارائه نداده بودیم. بنابراین به مناسبت تولد سه‌سالگی گروه، نمایشگاهی برگزار کردیم و سعی کردیم همه اطلاعات درباره فعالیت‌های خود را به مخاطبان بدهیم. بر همین اساس مصاحبه‌ای با اعضای گروه انجام دادیم که ویدئوی آن در گالری پخش می‌شود. اینستالیشنی با کاغذهای رنگی نیز به مناسبت تولد سه‌سالگی گروه انجام دادیم.

نعمتی که با نام هنری "ام اسمارت" فعالیت می‌کند ادامه داد: بخش دیگری از این نمایشگاه مربوط به آرت‌بوک‌هایی است که در پوشه مدرسه انجام شده است. شکل‌گیری این آثار به زمانی برمی‌گردد که پس از نمایشگاه ما در بنیاد لاجوردی، نقدی بر نمایشگاه نوشته شد که در آن آمده بود گروه سوت شرقی زباله تولید می‌کنند. ما هم بر این اساس تعدادی پوشه خریداری کرده و هرکدام از ما دور ریز و زوائد کار که به آنها نیاز نداشتیم را در این پوشه می‌گذاشتیم. این پوشه‌ها دست‌به‌دست می‌چرخید و هرکدام از اعضا ضمن اضافه کردن چیزی به این پوشه، بر روی آنچه سایر بچه‌ها در آن قرار داده بودند کارهایی مانند نقاشی یا کلاژ انجام می‌دادند. در واقع ما اینبار زباله‌های واقعی را به عنوان اثر هنری ارائه دادیم.

او درباره نحوه شکل‌گیری گروه "سوت شرقی" گفت: ما تعدادی نقاش جوان بودیم که در جریان نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های یکدیگر با هم آشنا شدیم و بعد دوستی ما به جایی رسید که تصمیم گرفتیم یک گروه تشکیل دهیم و با هم کار کنیم. اینکه یک عده با هم به تولید اثر هنری بپردازند به آنها قدرت می‌دهد و ما هم از زمانی که کار گروهی را شروع کردیم تأثیر کارها و نمایشگاه‌های‌مان خیلی بیشتر شد. این تجربه بسیار ویژه‌ای برای ما بود که تأثیر زیادی بر همه ما گذاشت و نقاط مشترک در کار همه ما پررنگ شد. پیش از شکل‌گیری گروه شباهت‌هایی در آثارمان وجود داشت اما وقتی آدم‌ها با هم معاشرت می‌کنند و بیشتر یکدیگر را می‌شناسند شباهت‌های آنها بیشتر می‌شود. این شباهت‌هایی که در آثارمان به وجود آمد تبدیل به رویکردی شد که هم‌اکنون از لحاظ تصویری و رفتاری گروه سوت شرقی به آن شناخته می‌شود، با این‌حال ما بیشتر بر تفاوت‌ها توجه داریم و سعی می‌کنیم آنها را کشف کنیم.

مهدی نعمتی

نعمتی افزود: از زمان شکل‌گیری این گروه تعدادی از اعضا تغییر کرده‌اند و هم‌اکنون 9 نفر در گروه سوت شرقی حضور دارند. ما همیشه سعی می‌کنیم خودمان را در یک قالب محدود نکنیم و هیچ سبک خاصی را ارائه ندهیم. همه ما بسیار تجربه‌گرا هستیم و شکل ثابتی از زیبایی‌شناسی بصری مورد توجه ما نیست. این تجربه‌گرا بودن مهم‌ترین چیزی است که سوت شرقی روی آن پافشاری می‌کند.

او درباره مخاطبان آثار گروه "سوت شرقی" گفت: نمایشگاه‌های ما مخاطبانی از گروه‌ها و سنین مختلف دارد و همه آنها نسبت به این کارها واکنشی نشان می‌دهند که از سر تائید یا تنفر است. به نظرم کل پروژه سوت شرقی مثل چراغ یخچال است و فقط وقتی کار می‌کند که کسی در یخچال را باز کند. مخاطبان کسانی هستند که در یخچال را باز می‌کنند و نقشی که ما در این روزها برای آنها انتخاب کردیم معترضانی افراطی است. این دسته از مخاطبان که اکثریت آن‌ها هستند، نیروی محرک نمایش سوت شرقی در صحنه هنری هستند. البته جمعیت اندکی نیز هستند که به‌جای تنفر ورزیدن سعی می‌کنند سوت شرقی را عمیق‌تر دنبال کنند و به نظرم آنها همان افرادی هستند که بیننده نمایش سوت شرقی‌اند، نه وسیله‌ای برای هیجان‌انگیز کردن و شدت بخشیدن به آن.

نعمتی ادامه داد: هرکدام از ما وقتی این کارها را شروع کردیم از لحاظ اقتصادی چندان مورد توجه نبودیم اما در سه سال گذشته شرایط خیلی بهتر شده و تعدادی از مجموعه‌داران به این مسئله روی آورده‌اند که کارهای گروه سوت شرقی را گردآوری کنند. به نظر می‌رسد کارهای تجربی در حال پیدا کردن مخاطب خود است؛ اما همچنان جا دارد که این نوع کارها بیشتر دیده شده و سرمایه‌گذاری بیشتری روی آنها بشود.

نمایشگاه "40 دقیقه مصاحبه در مورد سوت شرقی" با آثاری از ام.اسمارت، صدرا بنی اسدی، پوریا درویش، صدرا میرشریفی، سعید غلامی، پارسا مستقیم، پری (شمسی) مرادی، سپهر حاجی‌آبادی و امیر غفوری تا 18 شهریور در گالری سو به نشانی خیابان ویلا، خیابان سمیه، خیابان پورموسى، شماره ۳۰ برپاست.