سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی پیروز پاینده با عنوان "حرف اول" در گالری کاما، نمایشگاه آثار فربد الکائی با عنوان "اینجا می‌شود چند وقتی ماند" در زیرزمین دستان، نمایشگاه نقاشی‌های حسینعلی رمضانی با عنوان "گل‌های اهلی" در گالری دلگشا و نمایشگاه نقاشی راضیه اعرابی با عنوان "نقاشی پلاستیک" در گالری ویستا، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند. 

 

ساختاری از الف

نمایشگاه نقاشی پیروز پاینده با عنوان "حرف اول" در گالری کاما برپاست. پاینده در این آثار با استفاده از فرم حرف "الف" که نخستین حرف الفبای فارسی است به خلق آثاری پرداخته است که در عین اشتراک موضوع و فرم تصویری، ترکیب‌هایی متنوع را دارا هستند.

این فرم در تابلوهای مختلف با روحیه و حالاتی متفاوت دیده می‌شود. گاه خشک و محکم است و با صلابت به سویی اشاره می‌کند، گاه انحنایی در آن به وجود آمده که باعث می‌شود فضایی دورانی و متحرک به وجود آید و گاه شکستن فرم باعث شده است شکل اصلی آن از بین رفته و به فرمی دیگر تبدیل شود.

پاینده از این فرم ساده برای ایجاد ترکیب‌بندهای مختلف استفاده کرده است و آنچه در هنرهای تصویری با عنوان تعادل، توازن، بُعدنمایی و... شناخته می‌شود در این آثار به وضوح قابل‌ مشاهده است. رنگ نیز در این تابلوها جایگاه مهمی دارد. اگر رنگ‌های تند و زنده با قرار گرفتن در یک کادر فضایی پویا و پر انرژی ایجاد کرده‌اند، در جایی دیگر رنگ‌های آرام و خاموش، فضایی ساکن یا حرکاتی کندتر را تداعی می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی پیروز پاینده در گالری کاما

 اما او در تعدادی از آثار به کلی رنگ‌ها را کنار گذاشته و تنها سیاهی را بر زمینه سفید بوم آورده است. در این آثار با تقابل نور و تاریکی مواجه هستیم و حذف جذابیت‌های بصری رنگ باعث می‌شود چشم بیننده بیش‌ از پیش جذب فرم‌ها و حرکات آنها شود.

آنچه هنرمندان اُپ آرت با استفاده از خطای دید به وجود می‌آورند و با استفاده از حرکات خطوط و نقاط، بیننده را با شبهه حرکت یا وجود عمق در تصویر مواجه می‌کردند تا حدودی در بعضی از این آثار دیده می‌شود. 

نمایشگاه نقاشی پیروز پاینده تا 11 شهریور در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک 24 طبقه دوم قرار دارد.

 

کوه‌های شخصی

نمایشگاه آثار فربد الکائی با عنوان "اینجا می‌شود چند وقتی ماند" در زیرزمین دستان برپاست. نقاشی‌های الکائی با اکریلیک روی مقوا و بوم کشیده شده‌اند و دنیایی را نمایش می‌دهند که ترکیبی از جهان واقعی با هندسه است. اما پایه و اساس آثار او طبیعت است.

منظره و به طور خاص کوهستان، سوژه نقاشی‌های او هستند. الکائی با حرکات آزادانه قلم‌مو به نمایش پستی‌وبلندی‌های کوهستان پرداخته و آن را در شرایط متفاوت نمایش داده است. کوه‌های پوشیده از برف سفید، کوه‌های سبز با پوشش گیاهی یا کوه‌هایی از سنگ و خاک در این تابلوها دیده می‌شوند، اما در هیچ‌کدام از آنها با جزییات و پرداخت طبیعی منظره مواجه نیستیم و نقاش تنها با رنگ‌ها و حرکات قلم این مناظر را بازنمایی کرده است.

فربد الکائی

اما آنچه در این آثار قابل‌توجه است فرم‌های هندسی است که مقابل کوه‌ها قرارگرفته و با پنهان کردن بخشی از آنها، خودنمایی می‌کند. این فرم‌ها انواع گوناگونی از مثل هستند که نمادی از کوه است. کودکان در نخستین نقاشی‌های خود کوه را به شکل مثلث می‌کشند و همه بخش‌های یک کوهستان قابل‌تقسیم شدن به مثلث‌هایی کوچک و بزرگ است. الکائی هم این فرم بنیادین را به عنوان کوهی خودساخته در کنار کوه‌های واقعی قرار داده و فضایی ورای واقعیت به وجود آورده است.

نمایشگاه آثار فرید الکائی با عنوان "اینجا می‌شود چند وقتی ماند" تا 14 شهریور در زیرزمین دستان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 6 مراجعه کنند.

 

نگاه ساده به گل

نمایشگاه نقاشی‌های حسینعلی رمضانی با عنوان "گل‌های اهلی" در گالری دلگشا برپاست. او نقاشی خودآموخته است که از ۶۵ سالگی نقاشی را آغاز کرده و در دسته هنرمندان "آوت سایدر" قرار دارد.  او در سن بالا و بدون داشتن تحصیلات هنری، اقدام به خلق آثاری کرده است که از دل‌مشغولی‌ها و علاقه‌مندی‌هایش برآمده‌اند.

آثار حسینعلی رمضانی به سادگی با خودکارها و مدادهای رنگی روی کاغذ کشیده شده‌اند. سوژه کارهای او اغلب گل‌هایی رنگارنگ هستند که هیچ شباهتی به گیاهان واقعی ندارند. او مانند کودکی که تصورات خود از گل را به شکل دایره‌ها و قلب‌هایی کنار یکدیگر نمایش می‌دهد، با حرکات مداوم خودکار و رفت‌وآمد خطوط، گل‌هایش را نقاشی می‌کند.

رمضانی تمام سطح کاغذ را با نقش‌های مختلف پر می‌کند و تصاویری قرینه به وجود می‌آورد که ترکیب‌بندی ایستایی دارند.  رنگ‌های پرنشاط و زنده که مستقیما توسط خودکار یا مداد تولید شده‌اند فضایی با انرژی زیاد به وجود می‌آورند که تحرک و پویایی نیز به واسطه فرم‌های منحنی در آن وجود دارد.

حسینعلی رمضانی

او در تعدادی از تابلوها به فرم‌های جانوری یا انسانی پرداخته است، اما شیوه کار او در نمایش آنها تفاوتی با پرداختن به گیاهان ندارد. انسان، گربه، بز و... با همان خطوط و رنگ‌هایی که در گل‌ها به کار رفته بود به تصویر کشیده شده و جایگاهی در همان اندازه دارند. حجم و بُعد در هیچ‌کدام از فرم‌ها وجود ندارد و همه عناصر تخت و دارای دو بُعد هستند.

جعفری مانند اغلب هنرمندان خودآموخته آنچه در ذهن دارد را بیرون می‌ریزد و برای این کار توجهی به هیچ سبک و اسلوب هنری یا ملاحظات اجتماعی و اقتصادی ندارد. همین نکات باعث می‌شود آنچه توسط این افراد به وجود می‌آید از اصالت بیشتری برخوردار باشد و با بیننده به خوبی ارتباط برقرار کند.

نمایشگاه نقاشی حسینعلی رمضانی تا ۱۶ شهریور در گالری دلگشا واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک 30 میزبان هنردوستان است.

 

مدفون در پلاستیک

نمایشگاه نقاشی راضیه اعرابی با عنوان "نقاشی پلاستیک" در گالری ویستا برگزار شد. همان‌گونه که از نام مجموعه برمی‌آید اعرابی در  این آثار از نقاشی به مفهوم رایج آن فاصله گرفته و با استفاده از موادی متفاوت به خلق تابلوهایی با ویژگی‌های بصری خاص پرداخته است.

کیسه‌های پلاستیک در ابعاد و رنگ‌های مختلف، وسیله کار او هستند. از کیسه‌های زباله بزرگ به رنگ‌های سیاه و آبی و سبز گرفته تا نایلکس‌های رنگارنگ و نقش‌دار که در خریدهای روزمره به کار می‌روند، به شکل‌های مختلف روی بوم‌های سفید قرارگرفته و جایگزین هر طرح و رنگ دیگری شده‌اند.

نمایشگاه نقاشی راضیه اعرابی در گالری ویستا

اعرابی با استفاده تمام و کامل از پلاستیک و حذف هر عنصر دیگری، بر حضور پر رنگ این ماده در زندگی انسان امروز تاکید دارد. آدم‌ها در دنیای صنعتی امروز به شکلی بی‌رویه از پلاستیک استفاده می‌کنند و این مسئله در تابلوهای این مجموعه به‌خوبی دیده می‌شود. لایه‌های متعدد از پلاستیک‌هایی که روی هم چیده شده‌اند چنان سطح بوم را پوشانده‌اند که نه تنها اثری از زمینه دیده نمی‌شود، که فضا برای خود پلاستیک‌ها نیز تنگ شده و جایی برای افزایش آنها نیست. این مسئله تمثیلی از زمین ماست که هر روز با حجم انبوهی از پلاستیک پوشیده می‌شود و در آینده‌ای نه‌چندان دور جا برای هیچ‌چیز دیگری باقی نخواهد ماند. برخلاف ظاهر رنگارنگ این پلاستیک‌ها آنچه از این مجموعه قابل برداشت است پیامی هشدار دهنده درباره خطری است که آینده انسان را تهدید می‌کند.