سرویس تجسمی هنرآنلاین: مریم حسینی مدیر گالری "امروز" شهر اصفهان است. او در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت این گالری در دوران شیوع کرونا گفت: آخرین افتتاحیه ما در 4 اسفند 98 یک نمایشگاه با همراهی بهزاد حاتم و گالری آب‌انبار تهران بود. در این نمایشگاه عکس‌هایی از ژوبین میراسکندری با انتخاب بهزاد حاتم به نمایش درآمد و همراه با آن رونمایی کتاب نیز داشتیم. در سال جدید نیز همان نمایشگاه را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اردیبهشت آغاز کردیم و تا چند روز پیش نیز این نمایشگاه در گالری امروز برپا بود. برای ما جالب بود که همچنان در این مدت مخاطبانی داشتیم که به گالری مراجعه می‌کردند و با وجود اینکه چند ماه این آثار بر روی دیوار بودند اما هنوز مخاطب داشتند.

حسینی افزود: تاثیر کرونا بر کار ما بسیار بد بود و شوک بزرگی بر همه گالری‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند وارد شد. ما سال گذشته هم اتفاقات گوناگون را تجربه کردیم که باعث شد شرایط سختی داشته باشیم ولی همه ما با امید مشغول به کار بودیم و می‌خواستیم به هر شکلی که هست گالری‌ها را باز نگه داریم و فعالیت کنیم، اما زمانی که کرونا آمد چون موضوع سلامتی افراد در میان بود شرایط متفاوت شد.

او با بیان اینکه شش هفته پیش درگیر کرونا شده و دوران بسیار سختی را گذرانده است، افزود: مانند بسیاری از گالری‌ها ما نیز دچار ضررهایی شدیم و در این مدت باید از کارمندان گالری نیز حمایت می‌کردیم. در این چند ماه تعداد کمی از گالری‌های اصفهان فعال بودند و آن‌طور که شنیدم بیشتر نمایشگاه‌ها خلوت بوده است.

حسینی درباره میزان فروش آثار هنری در این شرایط گفت: ما در فروردین‌ماه فروش خیلی خوبی داشتیم و کسانی بودند که در ایام تعطیلات برای خرید آثاری از نمایشگاه‌های قبلی ما اقدام می‌کردند. این مسئله برایم جالب بود و با تعدادی از مجموعه‌داران که درباره این موضوع صحبت کردم متوجه شدم که کرونا باعث برهم خوردن بعضی از برنامه‌های آنها شده و آنان تصمیم گرفته‌اند آن هزینه را صرف خرید اثر هنری کنند. اما از خردادماه که شوک افزایش قیمت دلار به وجود آمد دوباره توقفی در این مسئله ایجاد شد و این مسئله همچنان ادامه دارد و در دوران رکود قرار داریم. احساس می‌کنم که باید اتفاقی بیفتد تا روحیه و انگیزه آدم‌ها افزایش پیدا کند تا بتوانند اثر هنری بخرند.

او درباره برنامه‌های آینده گالری امروز گفت: نمایشگاه بسیار خوبی از مجید فتحی‌زاده را برای نیمه شهریور برنامه‌ریزی کرده و مدت‌ها رایزنی کرده بودیم تا این نمایش به اصفهان بیاید، اما حالا نمی‌دانم که در این شرایط چگونه می‌توان نمایشگاه خوبی برگزار کرد. افتتاحیه همیشه برای هنرمند و گالری‌دار یک روز خاص است و بقیه روزهای طول نمایشگاه اگرچه می‌توانند خیلی خوب باشند، اما افتتاحیه‌ها هیجانی دارد که قابل‌مقایسه با روزهای دیگر نیست و می‌تواند برای گالری‌دار و هنرمند انرژی خیلی زیادی بیاورد. فعلا باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه پیش می‌آید.

حسینی درباره رویدادهای آنلاین هنری گفت: سعی می‌کنیم روی وب‌سایت گالری و برنامه‌های آنلاین کار کنیم اما هنوز نمی‌دانم این کارها به نتیجه می‌رسد یا خیر. شاید در درازمدت این اتفاق‌های آنلاین بیشتر جواب بدهد، اما من معتقد هستم که آن انرژی حضور افراد در فضا و رویارویی مخاطب با اثر باشد تاثیر دیگری دارد. به همین دلیل هنوز در مورد گالری امروز و مخاطبان‌مان به نتیجه‌ای نرسیده‌ام که بخواهم فعالیت آنلاین گالری را خیلی گسترش دهم.

او با اشاره به اینکه گالری امروز تنها شرکت‌کننده خارج از تهران در تیرآرت امسال بود گفت: یکی از اتفاقات خوب و تاثیرگذاری که در این دوران رخ داد برگزاری آنلاین تیرآرت بود که تجربه خیلی خوبی هم برای هنرمندان و هم برای گالری‌ها به وجود آورد. ما هر روز با برگزارکنندگان تیرآرت در تماس بودیم و می‌دیدیم که چقدر تلاش می‌کنند. بسیار خوب است که در این شرایط بازدارنده کرونا هنوز کسانی هستند که بزرگ فکر می‌کنند و به فعالیت‌های جدی خود ادامه می‌دهند.

حسینی درباره میزان استقبال مخاطبان اصفهانی از گالری‌ها گفت: اصفهان شهری با قدمت تاریخی زیاد است که هنرمندان بزرگی در هنرهای سنتی در عرصه بین‌الملل دارد. پدر من از مجموعه‌داران بزرگ در زمینه هنر سنتی بودند و من پشتوانه ایشان و دوستان‌شان را داشتم، اما گالری امروز در عرصه هنر معاصر فعالیت می‌کند و کار کردن در زمینه هنر معاصر در اصفهان به تلاش و کار بسیار زیادی نیاز دارد.