سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مجتبی خسروی با عنوان "خاکزار" در گالری اُ برپاست. خسروی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: از سه سال پیش نقاشی‌های بزرگ از طبیعت را آغاز کردم و تمام این کارها برایم نوعی تجربه‌گرایی بوده است. از همان ابتدا نمی‌خواستم کار رئال انجام دهم زیرا احساس می‌کنم اصلا نیازی نیست که نقاشی طبیعت به صورت واقع‌گرا انجام شود. از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنم تا آن حس طبیعی بودن در کارها دیده شود و هر کسی با دیدن این تابلوها احساسات خودش را در آن‌ها می‌بیند و می‌تواند با تفکرات خودش آنها را لمس کرده و در آخر احساسات هنرمند را درک ‌کند.

خسروی ادامه داد: بیشتر این مناظر تاثیر گرفته از فضا یا تصاویری است که قبلا دیده‌ام. مکان‌هایی که در آنها بودم یا عکس‌هایی که از جنگل‌های سوخته دیده بودم در این تابلوها دیده می‌شود. مناظر را به شکل واضح و دقیق نمایش ندادم اما در نهایت آنچه به تصویر درآمده برای مخاطب قابل درک است. به‌عنوان‌مثال صخره‌ای را در یک تابلو با رنگ‌های رقیق و به شیوه آب مرکب کار کردم، اما در تابلوی دیگر با بافت‌های زیاد و ضخیم این کار را انجام دادم و در هر صورت بیننده می‌تواند درک کند که با یک صخره مواجه شده است.

او درباره حجم رنگ‌های آثارش گفت: این شیوه‌ای است که حسم را انتقال می‌دهد. لایه‌های رنگ زیاد روی کارها در طول سه سال کار مداوم شکل گرفته و من در طول زمان بارها تابلو را تغییر داده‌ام و گاه لایه رویی را برداشتم تا لایه زیرین دوباره دیده شود. این چندلایه بودن کمک زیادی به جلو و عقب شدن فرم‌ها می‌کند.

 خسروی درباره گرایش خود به نقاشی از طبیعت گفت: از سال‌ها پیش ضعیف بودن انسان در مقابل طبیعت توجه مرا به خود جلب کرده بود و به همین دلیل شروع به کشیدن نقاشی‌های بزرگ از طبیعت کردم. حتی در دو دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان نیز با وجود اینکه موضوع کارها انسان بود من به نقاشی از طبیعت پرداختم.

 او درباره پرتره‌هایی که در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: با وجود اینکه طبیعت مرا بیشتر ارضا می‌کند اما کم‌کم به این سمت رفتم که تجربه‌های دیگری داشته باشم و هم‌زمان با نقاشی از طبیعت به نقاشی پرتره پرداختم. با این‌حال پرتره‌ها نیز همان حس نقاشی‌های طبیعت مرا دارد و آگاهانه همان روند را در این آثار ادامه دادم.

خسروی درباره طراحی‌های فیگوراتیو موجود در نمایشگاه گفت: این کارها برایم بیشتر حالت استراحت داشته و با توجه به اینکه نقاشی‌های بزرگ انرژی زیادی از من می‌گرفت و کار خیلی سنگینی بود، در روزهایی که نیاز به استراحت داشتم وقتم را با طراحی کردن پر می‌کردم. در این آثار ایده خاصی وجود نداشت و تمام توجه من به تکنیک، ترکیب‌بندی و نکات فنی بود.

 نمایشگاه آثار مجتبی خسروی تا ۲۷ مرداد در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست.