سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار کیومرث هارپا با عنوان "دنیای کوچک" در گالری سایه برپاست. هارپا در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه در این مجموعه ۳۵ اثر به نمایش درآمده است گفت: این اولین نمایشگاه کارهای کوچک من است و با توجه به اینکه با نقاشی‌های کوچک بیشتر ارتباط برقرار می‌کنم تصمیم گرفتم به جای کارهای بزرگ این آثار را نمایش دهم.

هارپا افزود: این آثار برگرفته از نقاشی‌های درون غارها است. هر بار که می‌خواهم نقاشی کنم احساس می‌کنم تنها دوره‌ای که می‌توان راحت به آن تکیه کرد، دوران پارینه‌سنگی است، بنابراین ذهنم را از هرچه در اطرافم هست خالی کرده و با نقاشی و موضوعات موجود در غارها رابطه برقرار می‌کنم. به نظرم صداقت و سادگی نگاه این کارها بسیار قابل‌توجه است و من هم تحت تاثیر این مسئله در کارهای کوچک خود می‌خواستم به سادگی کار کرده و بی‌پیرایه‌تر با موضوع ارتباط برقرار کنم. در کارهای کوچک جذابیت‌های بصری کمتر است و بدون اضافه گویی، مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند.

کیومرث هارپا

 او با بیان اینکه سال گذشته نخستین نمایشگاه خود را در گالری ساربان برگزار کرده است، گفت: من ۴۰ سال فعالیت حرفه‌ای دارم و به تدریس پرداختم، اما در این سال‌ها نمایشگاه نمی‌گذاشتم. هیچ‌وقت قصدی برای نمایش آثارم نداشتم و نقاشی همیشه برایم ابزاری بود که ارتباطی بین درون خودم با دنیا برقرار کنم. انگار با نقاشی درونیات خودم را می‌کشم و خوب یا بد آنچه درونم هست را نمایان می‌کنم.

 هارپا ادامه داد: در آثارم حیوانات به وفور دیده می‌شوند چون دائماً اعتمادم به انسان‌ها کمتر شده است. به نظرم ارتباط با حیوانات راحت‌تر است و صداقت و بی‌پیرایگی آنها برایم مسجل شده است. همچنین بدویت فرم و فضا در کارهایم هست و بسیاری از مخاطبان فکر می‌کردند یک بچه این آثار را نقاشی کرده است. این مسئله در نقاشی غارها نیز دیده می‌شود و پختگی و زیبایی آنها نه به خاطر مهارت و آموزش‌دیدگی نقاشان آنها، بلکه به خاطر ارتباطی است که با عناصر اطراف خود داشتند. من هم به دنبال همین ارتباط نامرئی می‌گردم و انگار از غار وارد جامعه می‌شوم و به دنبال این هستم که بین این دو فضا ارتباط برقرار کنم. اگرچه بدویت و صداقت با این دنیای پر از دوز و کلک در تضاد است اما من همه تلاش خود را می‌کنم تا بین آنها ارتباط برقرار کنم.

کیومرث هارپا

 هارپا افزود: رنگ در کارهای من به ندرت دیده می‌شود و زمانی از رنگ استفاده می‌کنم که بخواهم چیزی را به اضمحلال بکشم. به ویژه وقتی از رنگ فلورسنت استفاده می‌کنم تاکیدی بر همین اضمحلال است. بیشتر کارهایم سیاه و سفید هستند زیرا عقیده دارم کارهای رنگی اصالت کار سیاه و سفید را ندارند.

نمایشگاه آثار کیومرث هارپا تا 22 مرداد در گالری سایه به نشانی خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ برپاست.