سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی ندا جلیلی با عنوان "سکوت زمین" در گالری ویستا برپاست. جلیلی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: از چند سال پیش فضاهای شهری را به‌صورت نماهای دور وارد آثار خود کردم. پس از آن به سراغ نقشه‌های هوایی رفتم و آثاری را با استفاده از خطوط توپوگرافی کار کردم. موضوع پایان‌نامه من نیز معرفی و بررسی آثار "مپ آرتیست‌ها" بود.

او با اشاره به توجه خود به معضلات محیط زیستی گفت: در این مجموعه موضوع خشک‌سالی را مورد توجه قرار دادم و یکی از نکاتی که به آن توجه داشتم فرونشست زمین در مناطق مختلف تهران بود. با سست شدن لایه‌های زیرین زمین، فرونشست زمین اتفاق می‌افتد و این مسئله بارها در تهران دیده شده است. همچنین چند اثر این مجموعه درباره تالاب‌هایی مانند انزلی است که آب آنها بسیار کم شده و این مسئله باعث آسیب رسیدن به اکوسیستم و جانداران آن می‌شود. تعدادی از تابلوها نیز مربوط به دریاچه ارومیه و تبعات خشک شدن این دریاچه بر روی روستاهای اطراف و زندگی مردم است. خشک شدن دریاچه ارومیه باعث شده است باغ دارانی که در روستاهای اطراف زندگی می‌کردند مجبور به کوچ شوند و این مسئله باعث می‌شود فرهنگ و هنر بومی آن منطقه نیز از بین برود. بنابراین موضوع فقط خشک شدن آب دریاچه نیست بلکه همه منطقه از این موضوع آسیب می‌بیند.

 او با بیان اینکه این آثار با گچ مجسمه‌سازی و درصدهای مختلفی از مواد نگه‌دارنده بر روی بوم ایجاد شده‌اند، گفت: قصد من این بود که بافت رسوبی لایه‌لایه ایجاد کنم و به همین دلیل در هر لایه ترکیبات مواد متفاوت است. بعضی از لایه‌ها با رنگ ترکیب شده و روی آنها نیز نقاشی شده است. لایه‌لایه بودن کارها اشاره به لایه‌های زمین و همچنین بستر تالاب‌هایی است که به مرور آب آن‌ها خشک شده است. در تصاویر هوایی آنچه از رودخانه‌های خشک شده دیده می‌شود همین لایه‌های رسوبی است. من هم سعی کردم این زمین خشک را بازسازی کنم، اما نه به شکل رئالیستی بلکه تصویری که بتواند آنها را تداعی کند.

خلیلی درباره دایره بودن قاب‌ها گفت: در آثار من یک بخش کوچک از رودخانه یا تالاب وجود دارد، اما مسئله این است که همه ما روی کره زمین زندگی می‌کنیم و این اتفاقات ممکن است در سراسر این سیاره رخ دهد. ما باید نسبت به همه جای کره زمین حساس باشیم و یک راه‌حل برای این مشکلات پیدا کنیم. دایره بودن این تابلوها اشاره‌ای به کره زمین به عنوان محل زندگی همه ما است.

خلیلی افزود: در بعضی از تابلوها در یک سو ساخت‌وسازهای شهری و در سوی دیگر رودخانه خشک‌شده دیده می‌شود. وقتی توسط تصاویر هوایی به زمین نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که انسان در حال ایجاد تغییرات گسترده‌ای بر روی کره زمین است. با مقایسه تصاویر یک منطقه در طول چند سال متوجه می‌شویم که انسان مناطق سبز را از بین می‌برد تا بتواند در آنها زندگی کند، درحالی‌که موجودات دیگر برای ساخت زندگی خود طبیعت را تخریب نمی‌کنند. این یک حس خودخواهانه است که در وجود انسان قرار دارد و باعث می‌شود با ساخت‌وسازهای فراوان تغییرات شدیدی بر روی زمین ایجاد کند. شاید درصدی از این تغییرات غیرقابل‌اجتناب باشد زیرا انسان نیاز به جایی برای زندگی دارد اما در صورت وجود احساس مسئولیت و آینده‌نگری می‌تواند حساب شده‌تر و با کمترین آسیب به زمین این کار را انجام دهد. این درخت و خاک می‌توانند حیات ما را تضمین کنند و همه ما به عنوان انسان باید نسبت به این مسئله حساس باشیم و فقط به اندازه سهم خودمان از طبیعت استفاده کنیم.

 نمایشگاه نقاشی ندا جلیلی با عنوان "سکوت زمین" تا 17 مرداد در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان هنردوستان است.