سرویس تجسمی هنرآنلاین: در نخستین روزهای مرداد 99 خبری به سرعت در رسانه‌های مختلف پخش شد مبنی بر اینکه ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی و غیر جنگلی روستای آق مشهد شهرستان ساری، به عنوان زمین وقفی به نام یک شخص سند زده شده است. این اقدام با ادعای موجودیت سندی متعلق به 6 قرن پیش و وقفی بودن این زمین، صورت گرفت. این در حالی است که جنگل‌های هیرکانی ایران سال گذشته در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شدند.

در شرایطی که بحث‌ها بر سر اینکه چگونه ممکن است اموال ملی به نام یک شخص سند بخورد و اینکه اصلا این اموال قابل وقف هستند یا خیر، در انواع رسانه‌ها و فضاهای مجازی و حقیقی بالاگرفته بود، ناگهان خبر دیگری شنیده شد که شوک شدیدتری به ایرانیان وارد کرد.

روز یکشنبه 5 مرداد خبری مبنی بر وقف یک قسمت از کوه دماوند منتشر شد و شنوندگان را در حیرت فرو برد. اگرچه سازمان اوقاف با صدور تکذیبیه‌ای اعلام کرد این موقوفه مربوط به یک قریه و مراتع آن است که با کوه دماوند فاصله زیادی دارد، اما به رغم تکذیبیه‌های صادرشده، آن‌طور که در گزارش‌های کارشناسی آمده است اسناد مربوط به پلاک‌های این وقف در بالادست روستای ملار تا ارتفاع پنج‌هزار و صدمتری را دربر گرفته و یک یال دماوند را تشکیل می‌دهد.

با توجه به جایگاه کوه دماوند در ادبیات و فرهنگ ما، پخش این اخبار با واکنش‌های سریع مردم مواجه شد و در رسانه‌ها و فضای مجازی واژه‌های زمین‌خواری، جنگل‌خواری، کوه‌خواری و... بارها تکرار شدند. این مسئله باعث شد بار دیگر پرونده این اقدامات در سازمان‌های مربوطه گشوده شود تا از قطعی شدن این رخدادها جلوگیری شود. طولی نکشید که با تلاش شبانه‌روزی یک تیم ویژه، نیمه شب چهارشنبه 8 مرداد سند مالکیت اراضی یال جنوب شرقی قله دماوند از وقف خارج شده و به نام سازمان منابع طبیعی صادر شد، هر چند که هنوز دو بخش دیگر سابقه وقفیت دارند و موضوع آنها نیز باید پیگیری شود.

در واکنش به اتفاقات چند روز اخیر هنرمندان تجسمی هم بی‌کار ننشستند و عده‌ای از آنها با انتشار تصاویری سعی کردند نقشی در گسترش این پیام‌ها و جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقاتی داشته باشند.

در ادامه این گزارش نگاهی داریم به تعدادی از طرح‌های منتشر شده درباره این موضوع.

دماوند

اثر حسین ماهر

 

دماوند

اثر ارشاد فتاحیان

 

دماوند

اثر نانا جمشیدی

 

دماوند

اثر محمد طحانی

 

دماوند

اثر پیام پورفلاح

 

دماوند

اثر محمود سلامی

 

 

دماوند

اثر سامان پاریزی

 

دماوند

اثر فاطمه رضایی

 

دماوند

اثر مازیار زند

 

دماوند

اثر محدثه فتح اللهی

 

دماوند

اثر وحید علیمحمدی

 

photo_2020-07-29_15-07-47

اثر سینا ممتاز

دماوند

اثر مسعود میرشاه ولد