سرویس تجسمی هنرآنلاین: نسخه‌­ مجازی آرت‌­فر تیر از ششم مرداد ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد. سومین دوره این رویداد در شرایطی برگزار می‌شود که شیوع بیماری کرونا اغلب رویدادهای فرهنگی و هنری در سراسر جهان را تعطیل کرده است؛ به ویژه رویدادهای عمومی که در سطح وسیع با حضور طیف گسترده‌ای از مخاطبان شکل می‌گیرند، امکان برگزاری در این شرایط را ندارند.

در چند ماه اخیر مسئولین چنین رویدادهایی به دنبال راهکارهایی برای ادامه فعالیت‌ها و حفظ ارتباط میان هنر و مخاطبان آن بودند، و مهم‌ترین این راهکارها برای جلوگیری از لغو رویدادهای هنری، استفاده از فضای وب و امکان دسترسی آسان مخاطبان سراسر دنیا به آن بود. بر همین اساس رویدادهای معتبری مانند آرت بازل و حراج‌ ساتبیز به جای لغو رویدادهای فصل بهار خود تصمیم به برگزاری آنلاین آنها گرفتند و آرت فریز و آرت پرایز نیز با پیش‌بینی ادامه شرایط فعلی در ماه‌های آینده، نمایشگاه‌های حضوری خود را لغو کرده و از احتمال برگزاری آنلاین این رویدادها سخن گفته‌اند.

در ایران نیز اگرچه تعدادی از گالری‌ها از فضای مجازی برای ادامه فعالیت‌های خود استفاده کردند، اما "تیرآرت" نخستین رویداد بزرگی است که در سطح عمومی و با مشارکت جمع زیادی از هنرمندان و گالری‌داران، با لغو نمایشگاه حقیقی خود اقدام به برگزاری یک آرت‌فر آنلاین کرده است.

چندی پیش مریم مجد، مدیر تیرآرت، به هنرآنلاین گفته بود: "مدت‌ها است در حال تلاش هستیم تا تمام مراحل آرت‌فر فیزیکی را به شکل سه‌بعدی طراحی کنیم تا مخاطب بتواند تمام ویژگی‌های آن را در فضای مجازی ببیند. به دنبال راهکارهایی هستیم که از لحاظ محتوایی و دیداری به شکل درست و حرفه‌ای مخاطب را جذب کنیم. این رویداد مجازی به جای آرت‌فری است که قرار بود در تیرماه برگزار شود اما به دلیل شیوع بیماری کرونا اجرای آن میسر نشد. بنابراین فکر کردیم ما هم مانند سایر رویدادهای بین‌المللی می‌توانیم این رویداد را به شکل مجازی برگزار کنیم."

حال با همکاری گالری‌های شرکت‌کننده و استقبال آنها از برگزاری یک آرت‌فر آنلاین، تیرآرت با مشارکت 18 گالری آغاز به کار کرده است. گالری­‌های آرت سنتر، آریا، اثر، الهه، امروز، ایرانشهر، این جا، باوان، پروژه‌­های ۰۰۹۸۲۱، دستان، دلگشا، راه ابریشم، شیرین، طراحان آزاد، محسن، والی، هما و هور شرکت‌کنندگان تیرآرت آنلاین هستند که قرار است در صورت مساعد بودن شرایط، در نسخه­‌ فیزیکی آرت­‌فرتیر در مهرماه ۱۳۹۹ نیز حضور داشته باشند.

آنلاین بودن این رویداد باعث شده است که برای عموم مردم قابل بازدید باشد و دیگر نیازی به تهیه بلیت برای حضور در محل نیست. همین نکته باعث می‌شود مخاطبان بیشتری امکان این را داشته باشند که در سایت و اینستاگرام تیرآرت به بازدید از این رویداد بپردازند و علاوه بر مخاطبان تخصصی تیرآرت، سایر علاقه‌مندان هنر نیز امکان بهره بردن از آن را داشته باشند. درعین‌حال محدودیت زمانی تیرآرت نیز نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و نسخه آنلاین آن در 11 روز به نمایش درمی‌آید.

تیرآرت که نسخه اول آن در آواسنتر برگزار شده بود، در سال دوم به پردیس چارسو رفت تا ارتباط نزدیک‌تری با مرکز هنری شهر و مخاطبان هنر داشته باشد. امسال هم با وجود آنلاین بودن این رویداد، محل برگزاری آن مورد توجه قرار داشته است. اگرچه این نمایشگاه با طراحی سه‌بعدی فضا، در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته و در این شرایط نیاز چندانی به بازسازی یک فضای خاص نبوده است، اما مسئولین تیرآرت برای برگزاری این رویداد آنلاین و طراحی یک فضای نمایشگاهی، از یک ساختمان بزرگ نیمه‌کاره که در منطقه شش شهرداری قرار دارد الگو گرفته‌اند. آنها با بازنمایی این ساختمان که سال‌ها است بدون استفاده مانده است این پیام را به مسئولان شهری و مخاطبان می‌دهند که چنین فضاهایی به خوبی قابلیت استفاده برای برگزاری رویدادهای فرهنگی- هنری را دارند و جا دارد که در کشور ما هم مانند بسیاری از نقاط دنیا، چنین فضاهای بلااستفاده‌ای در اختیار هنرمندان قرار گیرند.

تیرآرت

در نسخه آنلاین تیرآرت نیز مانند سال‌های گذشته هر گالری با آثار یک یا چند هنرمند حضور دارد. علاوه بر یک کاتالوگ که تصویر  تمام آثار به همراه معرفی هنرمندان و گالری‌ها در آن موجود است، برای هر گالری غرفه‌ای طراحی شده که به صورت سه‌بعدی قابل‌مشاهده است و علاوه بر آن هر گالری صفحه‌ای را به خود اختصاص داده است که آثار نمایش داده شده در غرفه به شکل مجزا در آن دیده می‌شوند و زیر هر اثر فضایی برای ثبت سفارش خریداران قرار دارد.

گالری آرت‌سنتر با آثاری از فرناز اخلاقی، ایرج اسکندری، مهرناز توکلی، ساویز شالچیان، حسین شاه‌طاهری، سحر صالحی، سعید نقاشیان و حمید هادی‌نژاد در تیرآرت حضور دارد.

گالری آریا آثاری از ابوالفضل بیتویی، شهلا حبیبی، ناهید حقیقت، حسام فطرتی، بهمن محصص، سیراک ملکنیان، نیکزاد نجومی و مینا نوری را نمایش داده است.

در غرفه گالری اثر آثار ایمان افسریان، شاه‌پری بهزادی، مجتبی تاجیک، الهه حیدری، جواد مدرسی و وحید حکیم نمایش داده شده است.

گالری الهه با نمایش آثاری از سولماز حشمتی، پرویز حیدرزاده، افرا صفا، مهدی طوایی حمیدی و نوید ظفرعلیزاده در تیرآرت سوم حضور دارد.

گالری امروز از اصفهان با آثاری از شنتیا ذاکرعاملی، زهرا قراخانی و مازیاز مختاری به تیرآرت آمده است.

گالری باوان آثاری از الهام اعتمادی، ترلان تبار، صنم سایه‌افکن، مهسا طهرانی، نیلوفر فلاح‌فر و پیام قلیچی را به نمایش گذاشته است.

پروژه‌های 009821 با نمایش آثاری از فرح اصولی، مجتبی امینی، محمود بخشی، رضا عابدینی، علی نصیر و شادی قدیریان در تیرآرت حضور دارد.

در غرفه گالری زیرزمین دستان آثاری از پوریا آریان‌پور، فریدون آو، سروژ بارسقیان، سونیا بالاسانیان، علی بهشتی، آیدین خانکشی‌پور، سام سمیعی، مریم عیوضی، نریمان فرخی، برادران قاسمی، سینا قدکساز، مهران مهاجر و همایون سلیمی نمایش داده شده است.

گالری دلگشا با آثاری از نیاز باباتبار، مصطفی سرابی، رضا شفاهی، ذبیح‌الله محمدی، سهیل مختار و زهرا نوری زنوز در این رویداد حضور دارد.

گالری راه ابریشم آثاری از مریم فیروزی، بابک کاظمی و ابراهیم نوروزی را نمایش داده است.

در غرفه گالری شیرین آثاری از فرح اصولی، حمیدرضا اندرز، سپهر بختیاری، آزاده رزاق‌دوست، کتایون روحی، مجید صادقی‌نژاد، محمد طباطبایی، حمید عجمی و گیزلا وارگا سینایی ارائه شده است.

گالری محسن آثاری از ساسان ابری، مهرداد افسری، امیرحسین بیانی، امیرحسین زنجانی، داریوش قره‌زاد، امیرنصر کم‌گویان، سیدمحمد مساوات، بهرنگ صمدزادگان و مجتبی امینی را نمایش داده است.

در غرفه گالری والی آثار باران احمدی راد، سمیرا احمدی قطبی، ریحانه افضلیان، شیلا کلامیان و میترا ولایی به نمایش درآمده است.

گالری هما با آثاری از لادن بروجردی، طاهر پورحیدری، حسین تمجید، سیما شاهمرادی، راشین قربی و ارسیا مقدم در تیرآرت حضور دارد.

در غرفه گالری هور آثار یعقوب امدادیان، محمد فاسونکی و علی گلستانه نمایش داده شده است.

همچنین سه گالری با نمایش آثاری از یک هنرمند در تیرآرت شرکت کرده‌اند. گالری این جا با آثاری از محسن وزیری مقدم، گالری ایرانشهر با آثار مریم عابدی و گالری طراحان آزاد با آثار رضا درخشانی در این رویداد حضور دارند.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 17 مرداد با مراجعه به نشانی https://teerart.com/ از این نمایشگاه دیدن کنند.