سرویس تجسمی هنرآنلاین: پروژه "غبار در حرکت" شامل نمایش آنلاین فیلم و ویدیو از آرشیو ویدیویی پارکینگ، به انتخاب امیرعلی قاسمی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. قاسمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این پروژه گفت: از سال نود و چهار در پاسخ به دعوتی از مرکز هنرهای معاصر ورشو؛ پروژه‌ کیوریتوریال، تحقیقی و آرشیوی "غبارنامه" توسط جامعه‌ نیومدیا کلید خورد، اما به دلیل مشکلات مختلف رونمایی نشد. پس از آن جامعه‌ نیومدیا درصدد برآمد تا یک دیوار از پروژه‌های نیومدیا را به اتاق مطالعه‌ غبار اختصاص دهد و فیلم‌های مستند، آثار هنری ویدیویی و... در زمینه‌ بحران ریزگردها و مشکلات زیست‌محیطی حاصل از کم‌آبی تا تأویل‌های انتزاعی و استعاری از پدیده‌ غبار، در آن نمایش داده شود. غبارنامه در تلاش بود سوال‌های عمده و بنیادی که در رابطه با مفهوم غبار شکل می‌گیرد را باز طرح کند.

قاسمی ادامه داد: "غبارنامه" دانشنامه‌ای در جریان با قابلیت تغییر و اضافه شدن مطالب مختلف است. یک مجموعه‌ آرشیوی و حاصل گردآوری متن، تصویر، فیلم و... در طیف متنوعی از مسائل زیست‌محیطی گرفته تا مسائل فلسفی انتزاعی پیرامون مبحث غبار. بخش‌های مختلف "غبارنامه" به مرور زمان و در روند جست‌وجو و پژوهش تکمیل می‌شود. "غبار در حرکت" نیز برنامه‌ای باز و در جریان است که به موازات غبارنامه شکل گرفته و مجموعه‌ای از آرشیو ویدیویی پارکینگ را گردهم می‌آورد که درباره بازنمایی غبار در تصویر متحرک در آثار هنرمندان و فیلم‌سازان کندوکاو می‌کند.

او با بیان اینکه "غبار در حرکت" نخستین بار در لهستان و برای پایگاه مجله‌ای آنلاین به نام "اُبیگ" وابسته به مرکز هنرهای معاصر ورشو، رونمایی شد، افزود: این مجموعه پس از آن در پروژه‌های نیومدیا در تهران، نگارخانه‌ هان در شیراز، گالری راه یادگاران در کرمان، گالری مرداد در بندرعباس، آتلیه مهرگان در اصفهان به نمایش درآمد و اکنون به صورت آنلاین به همراه متن‌های مربوطه در دسترس علاقه‌مندان است.

قاسمی ادامه داد: در این مجموعه آثاری از آرش خسرونژاد، مینو ایرانپور، علی مومنی، امیرعلی محبی‌نژاد، آناهیتا حکمت، ژاله نساری، آرش فشارکی، سامان خسروی، آریا فرج‌نژاد، تسا کنپ، نازگل امامی به همراه پاره‌ای از فیلم "سگ‌کشی" از بهرام بیضایی به نمایش درآمده است. این مجموعه در سرویس‌های اشتراک ویدیو ویمئو و یوتیوب در دسترس است و علاقه‌مندان برای دیدن فیلم‌ها و مشاهده توضیحات آنها می‌توانند به نشانی http://fa.newmediasoc.com/projects/moving-dust/ مراجعه کنند.