سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس‌های سینا برومندی با عنوان "ماده نرم" در گالری اُ برپاست. برومندی در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن بیان اینکه این مجموعه حاصل دو سال عکاسی است و ۲۶ اثر در نمایشگاه ارائه شده است، گفت: در جریان عکاسی کردن دوست داشتم ببینم با دست‌کاری کردن دوربین چه تغییراتی می‌توان در آن ایجاد کرد و چه تجربیاتی می‌توان از این راه به دست آورد. بنابراین تغییراتی در دوربین یا لنز ایجاد می‌کنم تا تصویر شخصی‌تری از فضای اطراف داشته باشم. در سال‌های اخیر همه کارهای من بر این اساس شکل‌ گرفته‌اند.

برومندی ادامه داد: عکاسی پین‌هول یک شیوه عکاسی بدون لنز است که از آن الهام گرفته‌ام اما کار من مطابق شیوه استاندارد این تکنیک نیست. من از کاغذ سوراخ‌دار استفاده می‌کنم و با این کار به کیفیت تصویری جدیدی می‌رسم که با آنچه معمولا از عکس انتظار داریم متفاوت است. همه دوربین‌ها و تکنولوژی‌های جدید تلاشی برای این هستند که تصاویری با قدرت وضوح بالاتر ایجاد کنند، اما تلاش من این است که عکس‌هایم  آن وضوح را نداشته باشند. کاری که انجام می‌دهم حاصل ۲۰ سال تجربه عکاسی است و آنچه برایم اهمیت دارد فاصله گرفتن از تعبیر عامیانه عکاسی است.

او درباره سیاه‌وسفید بودن عکس‌هایش گفت: این مسئله تا حد زیادی بر اساس علاقه من است. به نظرم آدم‌هایی که بیشتر به اصالت عکس توجه دارند عکاسی سیاه‌وسفید را بیشتر می‌پسندند و برای آنها تونالیته خاکستری یک معنای دیگر دارد. آنچه چشم آدم از محیط اطراف می‌بیند دارای رنگ است و شاید بهتر باشد عکسی که از واقعیت تهیه می‌شود رنگین باشد تا از واقعیت فاصله بگیرد. برای من عکاسی کردن به این شکل است که ترجیح می‌دهم تا حد امکان کارهایم از عکاسی استاندارد فاصله داشته باشد.

برومندی افزود: سوژه این آثار موقعیت زیستی است که در آن قرار داریم و فضای شهری در تمام کارهایم تکرار می‌شود. این فضا هم بر روی آثار تاثیر می‌گذارد و هم رابطه‌ای بین هنرمند و محیط زندگی او وجود دارد که در این عکس‌ها نمایان می‌شود.

او درباره کادرهایی که در اطراف عکس‌هایش وجود دارد گفت: این تصاویر با دو دوربین ۱۳۵ و ۱۲۰ میلی‌متری عکاسی شده‌اند و هرکدام ویژگی‌هایی دارند. حوزه مفهومی کادرهای سیاهی که در عکس‌های ۳۵ میلی‌متری وجود دارد برایم خیلی مهم بود و می‌خواستم سوژه خود را از میان این حجم سیاهی نمایان کند. در سایر عکس‌ها که با دوربین ۱۲۰ گرفته شده‌اند یک حاشیه خیلی کوچک مثلثی در کنار عکس دیده می‌شود که حاصل دست‌کاری است که در دوربین انجام دادم و کادری که درست کردم وارد عکس شده است. اما من با این قضیه مشکلی نداشتم و ترجیح دادم این حاشیه را روی عکس‌ها نگه دارم.

برومندی با اشاره به عنوان نمایشگاه گفت: "ماده نرم" یک مبحث فیزیک است و به ماده‌ای گفته می‌شود که نه حالت جامد و نه حالت مایع دارد. این عنوان به خاطر نوع حرکتی که در عکس‌ها هست با کارهایم ارتباط مفهومی دارد.  آنچه من از واقعیت حس می‌کنم گاه در تقابل با آن چیزی است که در واقع وجود دارد و دوست داشتم این حالت را با تجربه‌گرایی در این عکس‌ها نشان دهم.

نمایشگاه عکس‌های سینا برومندی تا ۶ مرداد در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست.