سرویس تجسمی هنرآنلاین: پس از مدت‌ها بسته بودن گالری‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، فرصتی برای بررسی نمایشگاه‌ها و گالری‌گردی مهیا نبود؛ اما با بازگشایی فضای نمایشگاهی طبق روال سابق به بررسی برخی از نمایشگاه‌هایی که این روزها در گالری‌های سطح شهر برپا می‌پردازیم؛ نمایشگاهی که شما می‌توانید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از آنها دیدن کنید.

نمایشگاه آثار بویه سادات‌نیا با عنوان "کالبد" در گالری اُ، نمایشگاه آثار نیاز آزادی‌خواه با عنوان "سلاست" در زیرزمین دستان، نمایشگاه طراحی و نقاشی شنتیا ذاکرعاملی با عنوان "به من خیره نشو" در گالری هما و نمایشگاه نقاشی وحید عزت‌پناه با عنوان "دیوار ریخته" در گالری سیحون، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

گسست کالبد انسانی

نمایشگاه آثار بویه سادات‌نیا با عنوان "کالبد" در گالری اُ برپاست. سادات‌نیا در این مجموعه با تمرکز بر فرم بدن انسان آثاری را به وجود آورده است که از نقاشی فیگوراتیو جدا شده و به انتزاع رسیده‌اند. انسان در این آثار چیزی بیش از یک بدن شکل‌یافته و منظم است. این بدن با حذف مرزهای فیزیکی خود، چنان گسترش یافته است که با محیط پیرامون پیوند خورده و حتی خود به وجود آورنده محیط و اجزای آن شده است. این گستردگی باعث می‌شود مرز میان انسان و فضا از بین برود و محیطی گنگ و ناشناس به وجود آید که خیال و واقعیت در آن به هم آمیخته و انبوهی از حس ترس و تنهایی را نمایان کند.

این آدم‌های غریب و رها شده در مکانی ناشناس و وهم‌آور، نمودی از دنیایی واقعی هستند که زیر لایه‌ای از زرق‌وبرق زندگی پنهان شده است اما گاه از درون آدم‌ها بیرون زده و به شکل چهره‌هایی خشمگین و غمناک به چشم می‌آیند.

بویه سادات نیا

سادات‌نیا در این طراحی‌ها از امکانات خط نهایت استفاده را کرده است. حرکت مداد او روی کاغذ چنان آزادانه و با قدرت است که در هر لحظه تأثیری متفاوت می‌آفریند. هاشورهایی که سطوح را می‌آفرینند و سایه‌روشن‌هایی که حجم به وجود می‌آورند، در کنار خطوط تأکیدکننده و اکسپرسیو قرار گرفته‌اند و همه آنها گاه چنان در هم شده‌اند که وضوح تصویر و اجزای آن از میان‌رفته و ابهامی عمیق را به وجود می‌آورند.

رنگ در آثار گاه کاملاً در خدمت سیاه‌وسفیدهایی است که فیگور و فضا را به وجود آورده‌اند و تنها تاکیدی مضاعف بر حس و حال آنها دارد. اما در تعداد دیگری از آثار لکه‌های رنگ خود به‌طور مستقیم به وجود آورنده اجزای تصویر هستند و فیگور و فضایی درهم‌فرورفته را به وجود می‌آورند که جدال پایان‌ناپذیر انسان و جهان را نمایان می‌کنند.     

نمایشگاه آثار بویه سادات‌نیا با عنوان "کالبد" تا 31 تیر در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست.

 

روایات بی‌کلام

نمایشگاه آثار نیاز آزادی‌خواه با عنوان "سلاست" در زیرزمین دستان برپاست. آزادی‌خواه در این مجموعه نقاشی‌های آبرنگ و اکریلیک روی کاغذ، دوخت روی پارچه و چند انیمیشن را به نمایش گذاشته است. با نگاهی به آثار این نمایشگاه با مجموعه متنوعی از تصاویر مواجه هستیم که نه تنها در استفاده از مواد و متریال که در مفهوم و معنا نیز با هم متفاوتند. با این‌حال یک رشته پیوند پنهانی همه این کارها را به هم متصل می‌کند.

وجه مشترک این آثار آن است که همه آنها بریده‌ای از یک داستان یا اتفاق هستند. با دیدن هر اثر می‌توان آن را بسط و گسترش داد و قبل و بعدی برای آن در نظر گرفت. گویی آنها شکل تصویریِ کلمه یا جمله‌ای هستند که از میان یک روایت بیرون آمده است.

نیاز آزادی خواه

اینجا تمام احساسات پنهان در کلمات، با استفاده از رنگ و نخ و... به زبانی دیگر ترجمه شده و بیننده را با آنها درگیر می‌کند. خاطرات، گفت‌وگوها، داستان‌ها، افکار پنهان و هر آنچه پیش‌ از این تنها در قالب کلام قابل‌ انتقال بود، در این مجموعه به وسیله رسانه‌های مختلف تصویری بازتولید شده است.

آزادی‌خواه رسانه‌های مختلف را به‌گونه‌ای استفاده کرده است که همگی ابزاری برای نقاشی به نظر می‌رسند. بخیه نخ بر روی پارچه به همان اندازه ابزاری برای نقاشی کردن است که آبرنگ و قلم‌مو. او بی‌هیچ خودنمایی، به سادگی با سوزن و نخ، صدای کلمات را به تصویر درآورده و با صرف زمان برای کوک زدن روی پارچه، روند شکل‌گیری یک داستان را پیموده است.

نمایشگاه آثار نیاز آزادی‌خواه تا 3 مرداد در زیرزمین دستان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 6 مراجعه کنند.

 

گذر از واقعیت

نمایشگاه طراحی و نقاشی شنتیا ذاکرعاملی با عنوان "به من خیره نشو" در گالری هما برپاست. تابلوهای ذاکرعاملی آثاری برآمده از واقعیت هستند، اما دیدن آنها حسی گنگ از غیرواقعی بودن را نیز در مخاطب زنده می‌کند. در نگاه اول می‌توان این طراحی‌ها و نقاشی‌ها را بازنمایی مناظر طبیعی یا شهری دانست، اما هنرمند معمولا با اضافه کردن یک المان نامربوط، نگاه متفاوت خود به بازنمایی را آشکار می‌کند.

در یک تابلو با منظره‌ای ییلاقی مواجه هستیم که چند نفری بر زیرانداز نشسته و مشغول گفت‌وگو هستند. همه‌چیز واقعی به نظر می‌رسد و از یک تفریح خوشایند خبر می‌دهد، اما در سویی دیگر از تابلو شخصی را می‌بینیم که نوری از چشم او خارج شده است و مانند فیلم‌های تخیلی، خبر از حادثه می‌دهد. در یک طراحی ظریف و با لطافت، نمای داخلی خانه‌ای را می‌بینیم که همه اجزای آن طبیعی و معمولی هستند، اما هنرمند برای خودداری از نمایش واقعیت صرف، یک تصویر کارتونی و بی‌ربط را بر روی آن کشیده است. در تعداد دیگری از آثار این دور شدن از واقعیت به شکل درهم‌ریختگی فضا دیده می‌شود، مانند زمانی که فضای داخلی و آدم‌هایی که در حال تماشای تلویزیون هستند با محیط بیرونی و خیابان و آسمان یکی می‌شود.

نمایشگاه طراحی و نقاشی شنتیا ذاکری‌عاملی در گالری هما

ذاکرعاملی در همه آثار طراحی و نقاشی این مجموعه از توانایی تکنیکی خود برای بازنمایی مناظر استفاده کرده است، اما درعین‌حال همین تکنیک می‌تواند باعث هدایت بیشتر ذهن مخاطب به سوی دنیایی خیالی باشد. عدم پرداخت جزییات، لکه‌های رنگ، رها شدن خطوط و کادرهایی که از میان یک فضای بزرگ‌تر انتخاب شده‌اند، عاملی برای خیال‌پردازی و فاصله‌گیری از بازنمایی عکاسانه هستند.

نمایشگاه طراحی و نقاشی شنتیا ذاکرعاملی تا 1 مرداد در گالری هما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک میزبان هنردوستان است.

 

خطی از گذر تاریخ

نمایشگاه نقاشی وحید عزت‌پناه با عنوان "دیوار ریخته" در گالری سیحون برپاست. عزت‌پناه چند سالی است که در آثار نقاشی-خط به ایجاد حجم می‌پردازد تا نوشتار را از سطح دوبعدی خارج کند و جلوه‌ای سه‌بعدی در آن ایجاد کند. در تابلوهای او خطوط از صفحه بیرون می‌زنند و مانند تندیسی به نظر می‌رسند که روی بوم چسبانده شده است.

خط در این آثار به دور از خوانش و کلام است و آنچه اهمیت دارد تنها فرم بصری حروف است که در خدمت ترکیب‌بندی درآمده است. حتی فرم حروف نیز به دور از شکل شناخته شده آنها در خطوطی مانند نستعلیق است و هنرمند از خطوط متنوع المان‌هایی را برگرفته است تا فرمی پویا را ایجاد کند.

نمایشگاه نقاشی وحید عزت‌پناه در گالری سیحون

این حروف درهم پیچیده گاه مانند تندیسی در یک فضای خالی قرار گرفته‌اند و فرمی مشخص را نشان می‌دهند، اما در جایی دیگر ترکیب آنها مانند نقش برجسته‌ای روی دیواری بزرگ است که تنها بخشی از آن در کادر قرار گرفته و دیده می‌شود. جدا از فرم و ترکیب حروف، آنچه جلب توجه می‌کند نحوه استفاده از رنگ و ساخت و سازی است که کیفیتی دیرینه و قدیمی در تصاویر ایجاد می‌کند. عزت‌پناه با استفاده از خاکستری‌های رنگی، خراش‌ها و لکه‌گذاری‌ها، این حجم‌ها را با انبوهی از روایت و خاطره پنهان در دل آنها، از عمق تاریخ به درآورده است.

 نمایشگاه آثار وحید عزت‌پناه تا 17 مرداد در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برپاست.