سرویس تجسمی هنرآنلاین: آیین رونمایی از سردیس شهید حاج قاسم سلیمانی صبح امروز یکشنبه 15 تیر با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد، خانواده شهید سردار سلیمانی و جمعی از اصحاب رسانه در تالار رودکی برگزار شد.

در این مراسم همچنین در قالب ویدیو کنفرانس با استان‌های خوزستان و کرمان از پوستر جشنواره بین‌المللی ذوالفقار در خوزستان و پوستر جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی در کرمان رونمایی شد.

در ابتدای مراسم، تلاوت قرآن مجید از مزار شهید قاسم سلیمانی در شهر کرمان پخش شد. سپس مجری مراسم ضمن خوشامدگویی به حضار، گفت: نشان ذوالفقاری که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به سردار شهید قاسم سلیمانی تقدیم کردند، بالاترین نشان نظامی است و این عنوان، جشنواره‌ای ادبی هنری با موضوع شهید قاسم سلیمانی با گستره بین‌المللی در قالب پوستر، پویانمایی و‌ شعر در استان خوزستان شد.

رونمایی از پوستر جشنواره بین‌المللی ذوالفقار

در ادامه و پس از صحبت‌های مجری، از طریق ویدئوکنفرانس ارتباط مستقیمی با استان خوزستان برقرار شد و پوستر جشنواره بین‌المللی ذوالفقار رونمایی و فراخوان آن منتشر شد.

در این ارتباط ویدئویی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد خطیب نماز جمعه اهواز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: سردار حاج قاسم سلیمانی به‌گونه‌ای در قلب‌ها نفوذ کرد که تا قرن‌ها خاطره‌اش در یادها باقی خواهد ماند. روحیه ایشان همچون امام خمینی (ره) و ویژگی ممتاز ایشان بود که هر جا که می‌توانست نیازی را برطرف کند در آنجا حضور پیدا می‌کرد.

آمادگی برای تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره

در ادامه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز ‌لحظاتی به صحبت پرداخت و گفت: استان خوزستان در هشت سال دفاع مقدس شاهد فداکاری‌های سردار سلیمانی بود و همچنین در سیل خوزستان شاهد مدیریت و کنترل سیل توسط ایشان و همراهانش همچون ابومهدی المهندس بودیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما آمادگی این را داریم که دبیرخانه دائمی این جشنواره را تشکیل دهیم و ذره‌ای از دین‌مان به این شهید والامقام را ادا کنیم.

محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان هم در سخنانی اظهار داشت: بنده به نیابت از هنرمندان خوزستان اعلام آمادگی می‌کنم، تلاش خواهیم کرد که میزبان شایسته‌ای برای هنرمندان رشته‌های مختلف با نام و یاد شهید حاج قاسم سلیمانی باشیم.

سپس در ادامه این مراسم یک موسیقی بدون کلام اجرا شد.

رونمایی از پوستر دومین جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی

بخش دیگر مراسم، به ارتباط مستقیم اینترنتی با شهر کرمان برای رونمایی از پوستر دومین جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی اختصاص داشت. در این ارتباط که از کنار مزار شهید سلیمانی برقرار شد، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به حضور رضا ایرانمنش بازیگر سینما و جانباز دفاع مقدس در این مراسم گفت: پس از شهادت سردار سلیمانی، جامعه فرهنگی هنری جزو اولین گروه‌هایی بودند که برنامه‌هایی برای این موضوع تدارک دیدند.

وی افزود: دومین دوره جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی اول تا ششم دی‌ماه در سالگرد شهادت سردار سلیمانی در سه بخش خیابانی، صحنه‌ای و نمایشنامه برگزار می‌شود.

پس از صحبت‌های محمدرضا علیزاده، با حضور آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری، استاندار کرمان و دیگر مسئولان این استان از پوستر دومین جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی رونمایی شد.

مراسم رونمایی از سردیس شهید حاج قاسم سلیمانی در تالار رودکی

بعد از اجرای موسیقی زنده، کلیپ ساخت سردیس شهید سلیمانی توسط صبرعلی لوایی هنرمند مجسمه‌ساز پخش شد.

در اواسط برنامه قرار بود سردار علی فضلی فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) حضور یافته و از رشادت‌های شهید سلیمانی سخن گوید، اما به دلیل مساعد نبودن وضعیت جسمانی و توصیه اکید پزشکان، این موضوع ممکن نشد، اما به احترام خانواده شهید سلیمانی پیامی به مراسم فرستاده شد که توسط مجری برنامه برای حضار قرائت شد.

آرامش، شجاعت، عزت و شکوه راز زندگی شهید سلیمانی بود

در بخش دیگر این مراسم، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی اظهار داشت: میزبان حقیقی این محفل خانواده سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی هستند.

صالحی با اشاره به تیتر یکی از روزنامه‌ها بعد از ارتحال امام خمینی (ره) که نوشته بود (باشکوه آمد و باشکوه رفت)، گفت: درباره شهید قاسم سلیمانی می‌توان از این تیتر کمک گرفت و درباره این شهید گفت: حاج قاسم سلیمانی باشکوه زیست، با شکوه رفت و با شکوه خواهد ماند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آرامش، شجاعت، عزت و شکوه راز زندگی شهید سلیمانی بود و مصداق آیه إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَالَّذینَ هُم مُحسِنونَ بود و 40 سال هیچ منیتی از او دیده نشد. مهار نفس و ذبح کردن من خود که اخلاص می‌آورد، کار بسیار دشواری است. رهبر انقلاب تعبیری درباره ایشان به کار برده‌اند که بسیار دقیق است و نشان‌دهنده "مراعات در حال عمل" (تقوا) بود، فرمانده جنگاوری که به‌شدت مراعات حدود الهی می‌کرد.

صالحی تصریح کرد: شهید سلیمانی مردمی بود و مردمی زیست و مردم نسبت به او ادای دین دارند، چون حس می‌کردند از جنس خودشان است. هر شخصی می‌توانست بدون فاصله و حجاب، دردش را به ایشان بگوید و درمان بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شهید قاسم سلیمانی با دفاع مقدس جان گرفت و امسال در چهلمین سالگرد دفاع مقدس، اولین سالگرد ایشان است. چهلمین سالگرد دفاع مقدس فرصت خوبی است که با نام این شهید بزرگوار ارتباط معناداری بگیرد.

صالحی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌نوبه خود برنامه‌هایی دارد و استان کرمان نیز به اعتبار زادگاه شهید سلیمانی و همچنین استان خوزستان به اعتبار حضور هشت سال دفاع مقدس برنامه‌های ویژه‌ای در این زمینه تدارک دیده‌اند.

در پایان این مراسم، سردیس برنزی سپهبد شهید قاسم سلیمانی با حضور خانواده شهید سلیمانی، وزیر ارشاد و آیت‌الله موسوی جزایری رونمایی شد.

مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، حمید قبادی معاون اجرایی معاونت هنری وزارت ارشاد، قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، محمد اله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی، اکبر صفی‌پور مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت امور هنری و... از حاضران در این مراسم بودند.