به گزارش هنرآنلاین، هم‌زمان با دهه کرامت و در آستانه میلاد فرخنده امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، عکس‌های برگزیده سومین جشنواره عکس تلفن همراه "هشت"، صبح امروز (چهارشنبه 11 تیرماه) در برنامه زنده "یه روز تازه" به نمایش درآمد. این عکس‌ها حاصل انتخاب از میان ۴۹۱۰ عکس از ۶۲۸ هنرمند عکاس است.

وجیه‌اله شیرمحمدی دبیر جشنواره "هشت"‌ که در این برنامه حضور یافته بود، گفت: جشنواره عکس هشت از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است که سال 96 اولین دوره خود را آغاز کرد. دو دوره نخست جشنواره با موضوع "زیارت" برگزار شد و این جشنواره پذیرای آثاری است که فقط با تلفن همراه ثبت شده باشند.

وی ادامه داد: دوره اول و دوم بیش از 20 هزار عکس از 2 هزار عکاس دریافت کردیم که ماحصل آن در قالب کتاب و نمایشگاه‌های مختلف عرضه شد. در دوره سوم، موضوع "شادی" را انتخاب کردیم اما چون سال 98 سال تلخی بود، جشنواره را به تعویق انداختیم تا با ویروس کرونا مواجه شدیم و شورای سیاستگذاری جشنواره تصمیم گرفت بخش "همدلی اجتماعی، مقابله با کرونا" را هم اضافه کند.

دبیر جشنواره "هشت" اذعان کرد: شیوع کرونا بسیاری از جشنواره‌ها را متأثر کرد که جشنواره عکس هشت را هم شامل شد و نسبت به دوره‌های پیشین با کاهش تعداد آثار ارسالی مواجه شدیم اما این میزان (4910 اثر) نسبت به جشنواره‌های مشابه، عدد قابل توجهی است.

وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه که چه کسانی می‌توانند در جشنواره شرکت کنند، اظهار داشت: جشنواره هشت ویژه عکس‌های موبایلی است و همه افراد می‌توانند در آن شرکت کنند. بنابراین صرفاً به دنبال عکاسان حرفه‌ای نیست و عکاسان آماتور هم در آن حضور می‌یابند. حتی افرادی بودند که عکاس نبودند اما به واسطه این جشنواره به عکاسی علاقه‌مند شدند و طی تماس‌هایی که با دبیرخانه جشنواره داشتند، به این موضوع اذعان کردند.

به گفته شیرمحمدی، اختتامیه سومین جشنواره عکس "هشت" به دلیل رعایت موارد بهداشتی، بعد از ماه‌های محرم و صفر در اواخر مهرماه سال جاری برگزار و کتاب جشنواره و نمایشگاه آثار منتخب برپا می‌شود. ان‌شاءالله هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه منتخب آثار، فراخوان چهارمین دوره جشنواره هم منتشر خواهد شد.

دبیر سومین جشنواره عکس تلفن همراه "هشت" خاطرنشان کرد: از هفته آینده، همه آثار منتخب در سایت جشنواره به نشانی بارگذاری می‌شود و مردم می‌توانند به عکس‌ها هم رأی دهند و به سه عکس برتر مردمی (در بخش‌های "جلوه‌های نشاط و شادی در تمام زوایای زندگی ایرانی اسلامی"، "جلوه‌های شادی در حرم مطهر رضوی و سایر بقاع متبرکه" و "همدلی اجتماعی") نیز جوایزی اهدا می‌شود.

سومین جشنواره عکس هشت توسط "نقش رویای بهشت" و با همراهی آستان قدس رضوی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای تماشای عکس‌های منتخب و رأی دادن به آن‌ها از هفته آینده می‌توانند به تارنمای ایران جشنواره http://iranjashnvareh.ir مراجعه کنند.