سرویس تجسمی هنرآنلاین: نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی چوب کرج اواخر تیرماه برگزار می‌شود. جمشید مرادیان، دبیر فرهنگی این رویداد در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: با در نظر گرفتن شرایط خاص وجود بیماری کرونا، قصد داریم با رعایت همه مسائل ایمنی و بهداشتی و با همکاری سازمان زیباسازی و سازمان فضای سبز استان البرز، سمپوزیوم مجسمه‌سازی چوب را در کرج برگزار کنیم.

مرادیان افزود: در این رویداد 10 مجسمه‌ساز حرفه‌ای به مدت هفت روز روی 10 تنه درخت خشک شده کار می‌کنند. تنه درختان در فضای مقابل پارک تنیس کرج قرار می‌گیرد و هنرمندان در حضور مردم به ساخت مجسمه می‌پردازند. به این ترتیب 10 مجسمه به گنجینه زیبایی‌شناسی کرج اضافه خواهد شد.

او با بیان اینکه پس از پایان سمپوزیوم، مجسمه‌ها در نقاط مختلف کرج به نمایش درمی‌آیند، افزود: تصمیم فرعی که در کنار سمپوزیوم گرفته شد این است که یک موزه مجسمه برای کرج در نظر گرفته شود و بعد از اینکه مجسمه‌ها یک دور کامل در مناطق مختلف کرج چرخید و همه مردم توانستند آنها را ببینند، این آثار به موزه منتقل شود.

این هنرمند افزود: سعی کردیم همه استانداردهای یک سمپوزیوم بین‌المللی را رعایت کنیم. از نخستین نکات مهم در این رویدادها آن است که متریال همه مجسمه‌سازان باید یک اندازه باشد. نکته دوم آن است که این رویداد رقابتی نیست. همیشه مهمترین هدف سمپوزیوم حضور مخاطب زیاد و آشنایی آنها با هنر است. به همین دلیل سعی کردیم پرمخاطب‌ترین محل کرج را انتخاب کنیم و می‌خواهیم وقتی مردم به محل برگزاری رویداد می‌آیند یک هنر والا را برای آنها به نمایش بگذاریم.

مرادیان افزود: قصد ما این است که دانشجویان و دانش آموزان مقاطع مختلف را در ساعت‌های گوناگون دعوت کنیم که به محل برگزاری سمپوزیوم بیایند و هنرمندان با آنها به گفت‌وگو بپردازند. به‌این‌ترتیب سعی می‌کنیم علاقه به هنر مجسمه‌سازی را در مخاطب ایجاد کنیم و اگر کسی قصد داشت وارد این رشته شود به او بفهمانیم که این کار چندان دشوار نیست.

او درباره موضوع این سمپوزیوم گفت: سعی کردیم موضوع متناسب با شرایط سختی که در حال سپری کردن آن هستیم انتخاب کنیم و به همین دلیل تم قرنطینه را در نظر گرفتیم. این موضوع هم اشاره به این نکته است که قرنطینه هنوز از بین نرفته و باید آن را رعایت کنیم و هم تلاشی برای اینکه تجربیات و شرایط این دوران را در قالب آثار هنری برای آیندگان نگه داریم. این دوران سخت به زودی خواهد گذشت، اما سالها بعد از روی این آثار هنری می‌توان تحلیل کرد که ما با چه مشقتی زندگی کردیم و درعین‌حال این توان را داشتیم که به زندگی ادامه داده و این سختی‌ها را با هنر پیوند بزنیم.

مرادیان درباره شرکت‌کنندگان در سمپوزیوم گفت: افرادی را انتخاب کردیم که قبلاً تجربه شرکت در چنین رویدادهایی را داشته باشند. مجسمه‌سازانی از تهران، کرج، کرمان، اصفهان و... در این رویداد حضور دارند و سعی کردیم سمپوزیوم اول را به صورت ملی برگزار کنیم. همچنین از سه مجسمه‌ساز خانم دعوت کردیم در این رویداد حضور داشته باشند زیرا وقتی خانم‌ها در محل عمومی به خلق آثار هنری می‌پردازند تعداد مخاطبان خانم بسیار زیاد می‌شود و این تصور غلط که هنری مانند مجسمه‌سازی کاری مردانه است از بین می‌رود.

دبیر فرهنگی سمپوزیوم مجسمه‌سازی چوب کرج ادامه داد: هدف بلندمدت ما این است که سمپوزیوم مجسمه‌سازی چوب را به طور اختصاصی همیشه در کرج برگزار کنیم و در سال‌های آینده با گسترش یافتن این سمپوزیوم، ماده مورد استفاده در آن تغییری نخواهد کرد.

او با اشاره به سابقه استفاده از چوب در سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی ایران گفت: نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی چوب را سال 85 در پارک جمشیدیه برگزار کردیم. پس از آن سال 92 یک سمپوزیوم بین‌المللی چوب در پارک نوروز برگزار شد و حالا سومین سمپوزیوم چوب در کرج برگزار می‌شود.