سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار محمدرضا قربانی با عنوان "یکی ماه بود، آن دیگری بیشه" در گالری عصر برپاست. قربانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه این نمایشگاه حاصل کار از سال 95 تا 99 است، افزود: در این دوره از آثارم اغلب سوژه‌های منظر و انسان را مدنظر داشتم. در ساختار بصری این تابلوها رویکرد شرقی و بالاخص هنر خاور دور به وضوح دیده می‌شود و این گرایشی خود خواسته بود که راه مرا در نحوه نقاشی روشن کرده است.

قربانی ادامه داد: این مجموعه برگرفته از اشعار تصویری من است و انگیزه‌ام از کشیدن این نقاشی‌ها تلفیق رویا با جهان بیرونی از طریق سفر به معنای عام آن بوده است. چه سفر به معنی قطع مسافت از مکانی به مکان دیگر و چه سیر در معانی، فرهنگ‌ها و زمان‌ها، در معنای تجریدی سفر. نمود این سفرهای مکانی و ذهنی در این کارها به صورت ترکیبی از شکل و انتزاع آمده‌اند.

این هنرمند افزود: انتخاب قالب شعر تصویری (concrete poetry) برای بیان این سفر نیز کوششی بوده است به سوی دستیابی به زبانی که با آن بتوان در عین سکوت، بیانی شخصی از سیری بین زمان و مکان، بین سنن نقاشی و نگارش، مثل فرم و انتزاع را روی کاغذ آورد.

او با اشاره به استفاده محدود از رنگ در این آثار گفت: در تابلوهایم رنگ وجود ندارد و خاکستری‌ها در هیات اشکالی روان در حال گذر از صحنه نقاشی، دارای سکون با طنین دایمی هستند. در این نقاشی‌ها از یک وسیله ساده و دم‌دستی، یعنی خودکار استفاده کردم که امکان تصحیح هیچ اشتباهی را به من نمی‌دهد.

قربانی درباره فرم‌های هندسی به کار رفته در آثارش گفت: به نظر من اشکال هندسی در کارهایم نمایشی از امر مطلق و دایمی وجود هستند که گاه با محو شدن لبه یا درگیر شدن با سطح کناری خود به نوعی معاشرت شاعرانه دست پیدا می‌کنند. در برخی کارها شاهد ترکیب‌هایی هستید که گاه چند شکل به کمال رسیده و مجزا از یکدیگر دارای فاصله و معلق در فضا بدون تعهد به قوانین پرسپکتیو و نقطه گریزهای مربوطه‌اش ، آن‌گونه که هنرمندانی مانند داوینچی یا کانالتو بکار برده‌اند، به نهایت خود نزدیک شده‌اند. زمان زمینی در مقابل زمان اثیری در کشمکش دایم اغلب به پیروزی نوعی از زمان منتهی می‌شود که حضور خلسه‌وار بی‌انتهای را امکان‌پذیر می‌کند و در انتها،  هر کسی از پنجره خویش آن را می‌نگرد.

نمایشگاه آثار محمدرضا قربانی تا 10 تیر در گالری عصر به نشانی ‎خیابان میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ برپاست.