سرویس تجسمی هنرآنلاین: منیژه صحی نقاش و مدیر گالری خط سفید در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره گذران دوران کرونا گفت: در این مدت به دلیل تعطیلی دانشگاه و گالری فرصت بیشتری برای نقاشی کردن داشتم و کارهای مختلفی در این زمینه انجام دادم. نمایشگاهی در پیش دارم که مجموعه‌ای از آثار را برای آن آماده می‌کنم و در این فرصت توانستم بیشتر روی این مجموعه کار کرده و آن را کامل‌تر کنم. همچنین تأثیرات شیوع کرونا در آثارم وجود داشت و تعدادی تابلو در این زمینه نقاشی کردم. فضای آثارم در این آثار نیز همانند قبل است اما نقاشی‌ها از نظر معنا و محتوا تغییر کرده‌اند. در این آثار زنی دیده می‌شود که در یک فضای بسته و قرنطینه قرار دارد و از کرونا تأثیر گرفته است.

این استاد دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ما توانستیم واحدهای نظری کارگاه نقاشی را به صورت مجازی برگزار کنیم، اما بخش عملی و کارگاهی آن قرار است در تیرماه برگزار شود. بااین‌حال در این مدت از دانشجویان می‌خواستم که کار خود را ادامه دهند و تصاویر آثار را برای من ارسال کنند تا بحث و گفتگویی راجع به آنها داشته باشیم.

او درباره فعالیت‌های گالری خط سفید در این مدت گفت: آخرین نمایشگاه ما در بهمن‌ماه برگزار شد و پس از آن مجبور به تعطیلی گالری شدیم، زیرا برگزاری نمایشگاه با مراسم افتتاحیه و حضور تعداد زیادی از افراد در گالری همراه است و شرایط برای انجام این کار مهیا نبود. با این حال تصمیم گرفتیم یک نمایش و فروش آنلاین آثار هنری داشته باشیم و حدود ۱۵۰ اثر از اساتید پیشکسوت و هنرمندان جوان را جمع‌آوری کرده و در گالری نصب کردیم. تصویر آثار به همراه همه مشخصات را در اینستاگرام قرار دادیم و علاقه‌مندان به خرید آثار این امکان را داشتند که در صورت تمایل به گالری مراجعه کرده و اثر را از نزدیک ببینند.

صحی ادامه داد: این فروش آثار به نفع بیماران کرونایی و کسانی که به دلیل شیوع بیماری دچار مشکلات اقتصادی شده بودند، برگزار شد تا بتوانیم به این افراد کمک کنیم. گالری خط سفید ۲۵ درصد از سهم خود را به خریداران تخفیف داد تا در این شرایط نامناسب کمک ‌کند که آثار بیشتری فروخته شود. هنرمندان نیز ۲۵ درصد از سهم خود را به این کار خیر اختصاص دادند.

او با اشاره به اینکه فروش آثار تا اواخر تیرماه ادامه دارد گفت: انتظار ما این بود که فروش بهتری داشته باشیم زیرا قبلاً هم چندین نمایشگاه خیریه برای کمک به سیل‌زدگان، زلزله‌زدگان و... داشتیم و آنها با وجود اینکه تخفیفی برای کارها در نظر نگرفته بودیم، فروش خوبی داشتند، اما این بار به دلیل اینکه شرایط بسیار نامطمئن است و بسیاری از افراد نگرانی از آینده دارند فروش چندان خوبی نداشتیم.

این هنرمند افزود: در کشور ما هنوز خرید مجازی و به ویژه در بخش آثار هنری جا نیفتاده است و یک دلیل کم بودن فروش این نمایشگاه نیز آنلاین بودن آن است. همه آثاری هم که در این نمایشگاه به فروش رسیدند پس از مراجعه خریداران به گالری و بازدید اثر از نزدیک، خریداری شدند. به نظر من از هر شیوه‌ای که برای نمایش آثار در فضای مجازی استفاده کنیم، چون مخاطب نمی‌تواند اثر را از نزدیک ببیند، تاثیر لازم را از آن نمی‌گیرد.

صحی افزود: تمام برنامه‌هایی که در این چند ماه برای گالری داشتیم لغو شده و عقب‌افتاده‌اند. شیوع کرونا ضربه بزرگی به همه مردم و همچنین هنرمندان وارد کرد. نمایش آثار هنری جنبه فرهنگی و آموزشی دارد و درعین‌حال فروش آثار نیز برای هنرمند و گالری‌دار بسیار مهم است. هم‌اکنون فروش آثار هنری بسیار پایین آمده است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند این احتمال وجود دارد که تعداد زیادی از گالری‌ها تعطیل شوند.