سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار محمد خلیلی با عنوان "هندسه سکوت" در گالری اُ برپاست. خلیلی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه این مجموعه را از سال ۹۷ آغاز کرده است، گفت: این آثار در ادامه مجموعه قبلی‌ام است، با این تفاوت که در کارهای قبلی به فضاها نزدیک شده بودم یا داخل یک فضای بسته قرار گرفته و از بین دیوارها و ستون‌ها شاهد افق بودم. اما این بار با وجود اینکه فضای کلی مانند قبل است، فاصله بیشتری از محیط دارم و عناصری مانند لوله‌های سیمانی و دیوارهای بتنی که در کارهای قبلی هم وجود داشتند، این بار با تغییر زاویه دید و افزایش فاصله، از دور و به صورت کامل دیده می‌شوند.

خلیلی ادامه داد: در بعضی از مجموعه‌های من سنگ‌های عظیم‌الجثه دیده می‌شدند، اما در همان تابلوها هم در پس‌زمینه و فضای دورتر شاهد دیوارهای سیمانی یا پل‌ها بودیم. در واقع حضور این المان‌ها در آثار من از سال ۸۹ آغاز شد که نمایشگاهی با نام "رفتار سکوت" داشتم و موضوع آن جاده بود. از آن زمان دیواره پل‌ها و گاردریل‌های اطراف جاده توجه مرا جلب کرد و این المان‌ها وارد کارهایم شدند. به مرور از فضای جاده فاصله گرفتم و چشم‌اندازهای حاشیه شهرها و جاده‌ها یا پروژه‌های ناتمام و بی‌استفاده توجهم را جلب کرد و این عناصر حاشیه‌ای، بلوک‌ها و لوله‌های سیمانی را زیاد در کارهایم استفاده کردم.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه در دوران شیوع بیماری کرونا گفت: قرار بود که نمایشگاه من ابتدای اردیبهشت برگزار شود اما به دلیل قرنطینه ناشی از بیماری کرونا این اتفاق نیافتد. صحبت‌هایی انجام شد که نمایشگاه به صورت آنلاین برگزار شود و درعین‌حال آثار روی دیوار باقی بمانند تا هر موقع که شرایط بهتری به وجود آمد امکان بازدید حضوری از نمایشگاه نیز فراهم شود، اما من موافق نمایشگاه مجازی نبودم زیرا احساس می‌کردم جزئیاتی در نقاشی‌هایم وجود دارد که در عکس دیده نمی‌شود و باید آنها را از نزدیک دید. با وجود این پس از آنکه متوجه شدیم که کرونا تا مدتی طولانی وجود دارد و حتی ممکن است در فصل پاییز دوباره اوج بگیرد، تصمیم گرفتیم در همین شرایط نمایشگاه را برگزار کنیم. به‌هرحال زندگی ادامه دارد و باید طبق روال گذشته اما با احتیاط بیشتر و مطابق با شرایط روز کار کنیم.

خلیلی درباره برگزاری نمایشگاه بدون مراسم افتتاحیه گفت: علاقه‌مندان گالری‌گردی در مدت قرنطینه دلتنگ فضای گالری‌های شده بودند و علاقه‌مند بودند که در روز افتتاحیه در گالری حضور داشته باشند. بااین‌حال ما از مخاطبان درخواست کردیم که در صورت امکان بازدید خود را به روزهای دیگر هفته موکول کنند. اگرچه روز افتتاحیه برای هنرمندان و مخاطبان آنها فرصتی برای دید و بازدید و گفت‌وگو است، اما باید با شرایط کنار آمد. نکته جالب آن‌که با توجه به درخواست ما از مخاطبان برای حضور کمتر در روز نخست این نمایشگاه، در طول هفته هر روز تعدادی بازدیدکننده در گالری بودند و این بر خلاف سال‌های گذشته بود که معمولاً در روزهای وسط هفته گالری‌ها مراجعان کمتری دارند.

این هنرمند افزود: بیشتر ما یاد گرفته‌ایم که در این شرایط باید چه مواردی را رعایت کنیم و گالری‌ها هم تغییراتی را اعمال کرده‌اند تا خطر شیوع بیماری کمتر شود. حتی تعدادی از گالری‌ها افتتاحیه نمایشگاه را به روز یکشنبه موکول کرده‌اند تا از شلوغی فضا جلوگیری کنند. در شرایط فعلی هم بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند بازدید از نمایشگاه را به روزهای خلوت موکول کنند.