سرویس تجسمی هنرآنلاین: علی ندایی در گفتگو با هنرآنلاین درباره گذران دوران کرونا گفت: من در این تعطیلات به شدت مشغول فعالیت بودم و فکر می‌کنم تنها چیزی که می‌تواند ما را از افسردگی نجات دهد کار است. در این مدت اتودهای زیادی برای کارهایم زدم و همین طراحی‌ها راهی برای تخلیه احساسات ناشی از این دوران هم بود. اگرچه شیوع بیماری کرونا بلایی بود که در جهان پیش آمد، اما فرصتی بود که به سراغ کارهایی برویم که پیش از آن زمانی برای آنها نداشتیم. این شرایط فرصتی فراهم کرد که به خودمان بپردازیم و در خویشتن تعمیق کنیم. این‌که مجبور هستیم از دیگران دوری کنیم و با خود خلوت کنیم، اگرچه دشوار است اما نتیجه خیلی خوبی خواهد داشت. این خلوت کردن با خود می‌تواند ما را از نظر فکری ده سال جلو بیندازد.

ندایی با بیان اینکه چندی پیش اثری از او در نمایشگاه اتاق بازرگانی ایران و سوئیس به نمایش درآمد، افزود: در این مدت نزدیک به ۶۰ طراحی انجام دادم که بر پایه آثار بزرگترم هستند. این‌ها اتودهایی برای نمایشگاه بعدی هستند که قصد دارم آنها را روی پلکسی گلاس و به صورت لایت باکس اجرا کنم. در این کارها استفاده چندانی از رنگ نمی‌کنم و بیشتر به طراحی با زغال می‌پردازم. به نظرم این طراحی‌ها وقتی با نور همراه می‌شوند فضای جذابی به وجود خواهند آورد.

او درباره موضوع آثارش گفت: چند سالی است که درگیر اسطوره‌ها هستم و اساطیر خودم را در فضاهای مختلف قرار می‌دهم. همچنان در این مجموعه نیز ذهن من درگیر همان اساطیر است و با اشتیاق به سمت آنها می‌رود. درگیری‌ها، جنگ‌ها، شکست و پیروزی‌هایی که در طول تاریخ وجود داشته است همچنان در زندگی همه ما تکرار می‌شود و در آثار من هم به نمایش درمی‌آید.

ندایی درباره تأثیرات شیوع کرونا بر فعالیت هنرمندان گفت: در این مدت بسیاری از هنرمندان مجبور به تعطیلی تدریس و کلاس‌های آموزشی بودند که باعث شد چند ماه درآمدی نداشته باشند. بسیاری از هنرمندان تنها برای اجاره آتلیه و تأمین لوازم کار خود حداقل به ماهی 5 میلیون تومان نیاز دارند. تقریباً ۷۰ درصد ما نقاش- معلم هستیم و اگر امکان تدریس وجود نداشته باشد نمی‌دانیم که چه باید بکنیم. فروش آثار هم به ندرت انجام می‌شود اما این مسئله بیشتر مختص هنرمندان شناخته شده است و نمی‌دانم جوان‌هایی که در حوزه هنر فعالیت می‌کنند و حتی پول ندارند وسایل کار خود را بخرند در این شرایط چه باید بکنند. قیمت لوازم نقاشی بسیار گران شده است و شرایط خیلی سختی برای کار کردن به وجود می‌آید. امیدوارم مسائل مالی باعث ریزش در جامعه هنری نشود، چون احساس می‌کنم این شرایط ممکن است باعث شود افراد فعالیت مداوم در هنر را رها کنند و آن را به عنوان شغل دوم خود در نظر بگیرند.

 او درباره تدریس آنلاین گفت: من هم قصد داشتم مانند تعداد دیگری از هنرمندان این کار را انجام دهم اما سرعت و کیفیت اینترنت پاسخگوی این کار نبود. بااین‌حال چه بخواهیم و چه نخواهیم این مسئله قطعاً تا دو سال دیگر رخ می‌دهد و آموزش‌ها به سمت فضای آنلاین می‌رود. با توجه به اینکه هم‌اکنون نیز افراد زیادی در شهرستان‌ها و خارج از کشور هستند که امکان دسترسی به استاد موردنظر خود را ندارند، آموزش آنلاین این امکان را در اختیار آنها قرار می‌دهد. اگرچه بودن در کلاس و بحث و گفت‌وگو اهمیت زیادی دارد، اما دنیا به سمت فعالیت‌های آنلاین می‌رود و این مسئله باعث می‌شود امکانات برای تعداد بیشتری از مردم در دسترس باشد.

ندایی افزود: به نظر من تا دو، سه سال دیگر شرایط بسیار فرق خواهد کرد و حتی اگر کلاس‌های حضوری ادامه داشته باشد، بخش آنلاین هم در کنار آنها وجود خواهد داشت. بنابراین اگر آن موقع بخواهیم اقدام به این کار کنیم شاید بسیار دیر باشد و بهتر است که هرچه زودتر وارد این فضا شویم و از جنبه‌های مثبت فراوانی که دارد استفاده کنیم.