سرویس تجسمی هنرآنلاین: الهه جواهری مدیر گالری الهه در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه نزدیک به چهار ماه از تعطیلی این گالری به دلیل شیوع بیماری کرونا می‌گذرد، گفت: برای شروع فعالیت‌های خود منتظر زمانی هستیم که شرایط بهتر شود، اگرچه بعید می‌دانم که به زودی این اتفاق رخ دهد. فعلا مجبور هستیم صبر کنیم تا شرایط مناسب‌تری برای کار ایجاد شود، اما در فضای مجازی فعالیت داریم و به معرفی هنرمندان گالری و نمایش آثار آنها می‌پردازیم.

او درباره امکان فعالیت گالری‌ها در این شرایط گفت: کار بسیار مشکلی است و در صحبت با همکاران دیگری که گالری خود را باز کرده‌اند نیز متوجه شدم که نتیجه زیادی از این کار نگرفته‌اند. بازدید گالری‌ها خیلی کم است و بیشتر هنرمندان نیز ترجیح می‌دهند در این شرایط نمایشگاه نداشته باشند. اینکه تعداد کمی بازدیدکننده در گالری حضور داشته باشند و مراسم افتتاحیه نیز برگزار نشود، جذابیت نمایشگاه را از بین می‌برد. مراسم افتتاحیه برای هنرمند اهمیت زیادی دارد چون حاصل چند سال کار خود را به نمایش می‌گذارد و افرادی را برای دیدن آنها دعوت کند تا نظرات آنها را بداند، بنابراین صرفاً نمایش کارها و گذاشتن آنها در گالری مطرح نیست. بیشتر هنرمندان از این قضیه ناراحت هستند و نمایشگاه خود را به زمانی موکول کردند که شرایط بهتر باشد، زیرا نمی‌خواهند نمایشگاهی بدون افتتاحیه برگزار کنند.

جواهری با اشاره به اینکه این تعطیلی طولانی‌مدت، مشکلات مالی زیادی برای گالری‌ها به وجود آورده است گفت: گالری هزینه‌های زیادی دارد و به‌عنوان‌مثال من با وجود تعطیلی کار مجبور هستم حقوق پرسنل و هزینه آب و برق و گاز را پرداخت کنم. درعین‌حال گالری‌هایی که اجاره‌ای هستند مشکل بیشتری دارند و باید اجاره محل را نیز بپردازند. همین مشکلات برای هنرمندان هم وجود دارد. هنرمندی که سالها زحمت کشیده و آثار هنری را به وجود آورده است، باید آثار خود را بفروشند تا از این طریق زندگی خود را بگذراند. اما شیوع بیماری همه این کارها را تحت‌الشعاع قرار داده است و هیچ‌کدام از ما نمی‌دانیم با این بحران جهانی چه باید بکنیم.

او درباره نمایشگاه‌های آنلاین گفت: به نظر من نمایشگاه مجازی نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه حقیقی باشد، اما در شرایط فعلی بودن آن بهتر از تعطیلی فعالیت‌ها است. تعدادی از گالری‌ها در این مدت نمایشگاه آنلاین داشتند اما فروش چندانی در این نمایشگاه‌ها وجود ندارد، زیرا مخاطب ترجیح می‌دهد که کار را از نزدیک ببیند و با آن ارتباط بگیرد.

مدیر انجمن صنفی نگارخانه‌داران درباره راهکارهای حل مشکلات گالری‌داران گفت: از نیمه اول فروردین مکاتباتی با مدیرکل مرکز تجسمی داشتیم تا راه‌حل‌هایی برای این مشکلات پیدا کنیم و کمک مالی برای گالری‌ها در نظر گرفته شود. از همان زمان قول‌هایی به ما داده شده اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است. در این مدت تعدادی از گالری‌ها فعالیت خود را از سر گرفتند اما مشکلات آنها حل نشد چون بازدید و فروش چندانی وجود ندارد. صحبت‌هایی درباره ارائه وام توسط دولت به گالری‌ها نیز مطرح شده است اما در مرحله عمل هنوز اتفاقی رخ نداده است.

جواهری ادامه داد: فعالیت‌های انجمن نگارخانه‌داران همچنان ادامه دارد و مکاتبات و نامه‌نگاری‌ها را با نهادهای مختلف پیگیری می‌کنیم. همچنان مسائلی مانند مشکلاتی که شهرداری برای گالری‌ها ایجاد می‌کند وجود دارد. چندی پیش جلسه‌ای با دکتر فرهادی شهردار منطقه ۶ داشتیم که مساعدت کردند تا در منطقه مربوط به خودشان تا حد امکان این مزاحمت‌ها برای گالری‌ها پیش نیاید.