سرویس تجسمی هنرآنلاین: پروژه "گالری_قرنطینه" که توسط فرهاد گاوزن و نرگس اهرابی‌فخر در اینستاگرام در حال انجام است به صورت اختصاصی به معرفی طراحان جوان می‌پردازد و گاهی برای انگیزه بخشیدن به آنها، از هنرمندان حرفه‌ای ایرانی و خارجی نیز دعوت به ارائه کار در این فضا می‌کند. این پروژه با هشتگ #quarantinegallery توانسته نه تنها در ایران که در سطح جهانی هم با استقبال فراوانی مواجه شود.

فرهاد گاوزن در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره گذران روزهای قرنطینه و شکل‌گیری پروژه "گالری_قرنطینه" گفت: یک هنرمند حرفه‌ای در کنار کارهای روزمره، همیشه به آتلیه پناه می‌برد. هنرمندان نقاش هم به انزوا و تنهایی عادت دارند، زیرا نقاشی در خلوت و تنهایی خلق می‌شود. خلق اثر نقاشی بسیار زمان‌بر است و انسان باید تمرکز بالایی داشته باشد و بدن خود را به سکونت در یک محل عادت بدهد. من هم در این دوران با توجه به لغو شدن کلاس‌ها فرصت این را پیدا کردم که بیشتر به خودم توجه کنم و نقبی به درون خود بزنم.

گاوزن ادامه داد: با توجه به این‌که زمینه فعالیت در هلال‌احمر و صلیب سرخ را دارم و سالهاست با این مراکز در بخش فرهنگی همکاری می‌کنم، با بیماری‌های همه‌گیر ناآشنا نیستم و از ابتدا که شیوع بیماری کرونا پیش آمد حدس می‌زدم چه اتفاقی خواهد افتاد. من در هر فضایی که باشم همه‌چیز را به سمت هنر سوق می‌دهم و با توجه به اینکه جوانان این حوزه برایم اهمیت زیادی دارند، به این فکر می‌کردم که در این دوران چگونه می‌شود نگاه کوچکی به این هنرمندان جوان کرد، زیرا هنرمند نیاز دارد که دیده شود. در طول سال‌های گذشته من همیشه مورد حمایت اساتید قرار داشتم و حالا می‌خواهم خودم کمی از هنرمندان جوان حمایت کنم.

گاوزن افزود: صفحه اینستاگرام من بسیار پربیننده است و در حوزه طراحی عده زیادی از هنرمندان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای و علاقه‌مندان طراحی آن را پیگیری می‌کنند. بنابراین طرحی با عنوان "گالری_قرنطینه" را مطرح کردم و فراخوانی اعلام کردم تا هر شخصی تمایل داشت، تعدادی از آثار خود را به همراه یک فیلم که حال و هوای قرنطینه و کار کردن او را نشان بدهد برای من بفرستند تا آنها را در استوری اینستاگرام منتشر کنم. بلافاصله کارهای زیادی برایم آمد و اصلاً فکر نمی‌کردم این طرح با چنین استقبالی مواجه شود.

او با بیان اینکه از نخستین روزهای اسفند هر روز یک یا دو هنرمند را در صفحه خود معرفی کرده است گفت: این کار همچنان ادامه دارد و بازخوردهای بسیار خوبی هم دریافت کردم. علاوه بر افرادی که قبلاً پی‌گیر صفحه من بودند مخاطبان جدیدی هم به آن اضافه شدند. این طرح عده زیادی را درگیر خود کرده است و به نوعی یک بی‌ینال طراحی در اینستاگرام برگزار شده است. هر کدام از این استوری‌ها ۸ تا ۱۲ هزار بازدید دارد و این یک اتفاق بزرگ است. این پروژه بار سنگینی را بر دوش من و همسرم گذاشت و ما حتی میزان استقبال از هر پست و نظراتی که درباره آن نوشته شده را هم به هنرمند مربوطه اطلاع می‌دهیم، زیرا این‌کار یک حالت انگیزشی برای جوانان دارد.

گاوزن ادامه داد: از همه قشری کار به دست من رسید. بعضی از کارها بسیار خوب هستند و بعضی از آنها ضعیف هستند، بااین‌حال من در این پروژه قصد داوری و انتخاب آثار را ندارم و فقط جنبه حمایت از جوانان مطرح بود. با وجود این‌که بسیار سخت‌گیر هستم و جنس طراحی من نیز قدرتی است، اما در این مجموعه دیدگاه‌ها و کارهای مختلفی دیده می‌شود. با این‌وجود تعدادی از کارها که بسیار ضعیف بودند را کنار گذاشته و به نمایش نگذاشتم.

او با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ نفر برای این پروژه کار فرستاده‌اند گفت: بیشتر هنرمندانی که تابه‌حال معرفی کردیم سابقه ۸ تا ۱۰ سال کار یا حداقل لیسانس هنر دارند، بنابراین آنچه در این مجموعه دیده می‌شود، خوب یا بد ماحصل سیستم هنر و آموزش دانشگاه‌های ایران است. به نظرم در کل این مجموعه قوی بود و تعدادی از کارها که از نظر من بهتر بودند را در هایلایت صفحه خود قرار دادم تا مدت بیشتری باقی بمانند و دیده شوند.

او با اشاره به استقبال از این طرح در کشورهای دیگر گفت: با توجه به اینکه من در کشورهای مختلف کار کرده و آثارم در فضای حرفه‌ای دنیا شناخته شده است، مخاطبین خارجی زیادی در صفحه‌ام حضور دارند. پس از اجرای طرح "گالری_قرنطینه" تعدادی از این مخاطبین تصمیم گرفتند این طرح را در کشور خودشان برگزار کنند. هم‌اکنون در کشورهایی مانند فنلاند، نروژ، ایتالیا، هلند، امریکا و... طرح "گالری_قرنطینه" ادامه یافته و هنرمندانی هستند که هر روز در صفحه خود آثار یک طراح ایرانی و یک طراح از همان کشور را معرفی می‌کنند.

گاوزن با اشاره به یکی از اتفاقات قابل‌توجه درباره این پروژه گفت: چندی پیش دانشگاه استنفورد آمریکا از دانشجویان خود طرحی خواسته بود که در ایام قرنطینه بتواند هنرمندان و جوان‌ها را سرگرم و تشویق به کار کند. رضوان رسولی که از هنرجویان قبلی من بوده و هم اکنون در دانشگاه استنفورد مشغول به تحصیل است، طرح "گالری_قرنطینه" را به دانشگاه ارائه داد و این طرح به عنوان طرح برتر معرفی شده و هم اکنون در آن دانشگاه در حال اجرا است.

او درباره دلایل استقبال از این طرح گفت: روز اول که هشتگ "گالری_قرنطینه" را به وجود آوردم، فکر نمی‌کردم که امروز به این مرحله برسد. هنرمندان ایرانی و خارجی بسیار خودجوش روی این طرح کار می‌کنند و آن را گسترش می‌دهند. وقتی از هنرمندان خارجی پرسیدم که شما چرا به این طرح توجه دارید آنها گفتند چون آن‌قدر ساده است که از این ساده‌تر نمی‌توانیم چیزی را تعریف کنیم. واقعیت این است که ایده ساده باعث جذب مخاطب می‌شود. مهم این است که این ایده را گسترش دهیم و در آن کارهای خوب بگذاریم و تفکر درست دیدن و آثار خوب دیدن را مطرح کنیم. در این مدت حتی چند هنرمند خارجی که در سطح حرفه‌ای فعالیت می‌کنند هم به این پروژه پیوستند و آثاری از هنرمندان هلند، ایتالیا، فنلاند، نروژ، آمریکا و آلمان را در "گالری_قرنطینه" به نمایش گذاشتم.

گاوزن ادامه داد: "گالری_قرنطینه" اتفاقی است که از ایران شروع و سپس جهانی شد. اگر ما در تکنولوژی خیلی پیشرفته نیستیم، در هنر که به ذهن و اندیشه قوی نیاز دارد ما هم مثل همه کشورهای دیگر و حتی جلوتر از آنها هستیم. در طراحی دوش به دوش هنر دنیا جلو می‌رویم و اصلا از آنها عقب نیستیم و اگر حمایت بیشتری بود، می‌توانستیم قطب طراحی دنیا شویم، چون طراحی هنر زاییده قرن ۲۰ است و ما هم زمان با آنها شروع به کار کردیم و پیش رفتیم.

گاوزن افزود: سال‌ها فعالیت من در حوزه طراحی، راه‌اندازی خانه طراحی، موزه طراحی و... نشان‌دهنده جدیت من در این کار است. در سال‌های گذشته کارهای اجرایی زیادی انجام دادم اما آن‌قدر سخت گذشت که دیگر این فعالیت‌ها را ادامه ندادم. با این حال در این شرایط کوچک‌ترین کاری که می‌توانستم بکنم این بود که تلاش‌های دیگران را انعکاس دهم. خوشحال می‌شوم که هنرمندان جوان دیده شوند، مخاطب پیدا کنند و حتی بتوانند کار خود را بفروشند. در این پروژه اصلاً قصد خودنمایی نداشتیم و فقط می‌خواستیم فرصتی برای معرفی دیگران فراهم کنیم. اجرای این پروژه هم به تجربه اجرایی قبلی من برمی‌گردد زیرا باید از نظر ذهنی خودم را در شرایطی قرار دهم که بتوانم هر روز این کار را انجام داده و ادامه دهم.