سرویس تجسمی هنرآنلاین: بهرام دبیری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره گذران دوران قرنطینه گفت: این شرایط برای من تفاوت چندانی با سایر اوقات نداشت، زیرا همیشه در خانه و یا در آتلیه هستم. اما چیزی که در این مدت دیدیم یک وحشت جهانی است و من به یاد دوران جوانی افتادم که کتاب "طاعون" آلبر کامو را می‌خواندیم. در آن کتاب از مردمی صحبت شده بود که از شهرها می‌گریختند تا به جایی دور از بیماری بروند، اما در شرایط فعلی حتی این امکان هم وجود ندارد، چون همه جای دنیا شرایط یکسانی دارد. این یک کابوس برای جهان است و احساس من این است که همه این اتفاقات حاصل آسیب بی‌پایانی است که انسان به طبیعت زده است و بی سر و سامانی‌هایی که به وجود آورده باعث این تنبیه بزرگ شده است.

دبیری ادامه داد: علیرغم اینکه این مدت را با فراغت در خانه و آتلیه گذراندم اما در سه ماه گذشته نتوانستم نقاشی کنم، زیرا هر وقت آسایش ذهنی نداشته باشم، توان نقاشی کردن ندارم. در این مدت سه دفتر بزرگ را با طراحی پر کردم و مشغول کار بودم اما از اسفندماه دست به رنگ نبردم.

او درباره تأثیر شرایط فعلی بر آثار خود گفت: شرایط مختلف تاثیر مستقیم بر کار من نمی‌گذارد، اگرچه حتماً حس‌هایی را وارد کارم می‌کند. من نقاشی نیستم که به حوادث جاری و اتفاقات روزمره واکنش سریع نشان دهم، بلکه یک جهان خاص از تصاویر، رنگ‌ها و خط‌هایی دارم که ابزار بیان من هستند.

دبیری درباره برنامه‌هایی که برای بهار و تابستان ۹۹ در پیش دارد گفت: کتابی از من در دست انتشار است که شامل مجموعه‌ای از مصاحبه‌های من در نشریات مختلف است و در واقع جلد سوم از این نوع کتاب‌های من است. همچنین یک کتاب نفیس دست‌ساز شامل ۲۵ اثر از من که به شیوه سیلک اسکرین چاپ شده‌اند در آستانه انتشار است.

این هنرمند افزود: مجموعه تابلوهای بزرگی که در زمان انقلاب کار کرده بودم در ابعاد اصلی چاپ شده و قرار بود در خانه هنرمندان به نمایش درآید. همچنین نمایشگاه مرور آثار من قرار بود در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود، اما در حال حاضر همه این برنامه‌ها به هم ریخته است و باید تا پاییز صبر کنیم و ببینیم چه پیش می‌آید.

او درباره شرایط اقتصادی هنرمندان در این روزها گفت: در سراسر جهان افراد زیادی بیکار شدند و یک بحران اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی به وجود آمده است. من معمولاً سالی دو نمایشگاه داشتم اما بیشترین فروش آثارم در آتلیه اتفاق می‌افتاد، بااین‌حال در این مدت خریدی از آثارم انجام نشده است. اکثریت جامعه دچار اضطراب و بحران مالی شده‌اند؛ اما امیدواریم تا یکی، دو ماه آینده شرایط به حالت عادی برگردد و فعالیت‌های فرهنگی و هنری ادامه پیدا کند.