سرویس تجسمی هنرآنلاین: مجموعه پادکست‌های "عصرانه هنر" به نویسندگی و سردبیری سعید اسلام‌زاده در روزهای قرنطینه ناشی از شیوع بیماری کرونا در فضای مجازی منتشر شد. سعید اسلام‌زاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این پادکست‌ها گفت: از نیمه اسفندماه با توجه به تعطیل شدن مراکز فرهنگی، گالری‌ها و عمده فعالیت‌های هنری، تصمیم گرفتیم چند پروژه برای ایام قرنطینه و در فضای مجازی انجام دهیم. با مشورت هادی مظفری یکی از این پروژه‌ها به تولید پادکست‌های هنرهای تجسمی اختصاص یافت. عنوان کلی "عصرانه هنر" را برای این پادکست‌ها در نظر گرفتیم و از ۲۴ اسفند انتشار آنها را آغاز کردیم. انتشار آنها نیز در اینستاگرام، تلگرام و پادگیرهای مختلف انجام شد.

او درباره موضوعات مطرح شده در هر قسمت از پادگیرها گفت: موضوعاتی را مشخص کردیم که حول و حوش تاریخ تجسمی ایران در ۱۰۰ سال اخیر بود. البته منظور ما پرداخت دقیق به تاریخ هنرهای تجسمی نبود بلکه فرازهای مهم آن را مدنظر داشتیم. همچنین تعدادی از هنرمندان مطرح را انتخاب کرده و به افرادی مانند سهراب سپهری، حسین محجوبی، علی نصیر، پروانه اعتمادی و... پرداختیم. از سوی دیگر اتفاقاتی که احساس کردم در حوزه هنرهای تجسمی ایران اهمیت داشته است مانند راه‌اندازی مدرسه صنایع مستظرفه، هنرستان هنرهای زیبا، موزه هنرهای معاصر و... را بررسی کردیم.

اسلام‌زاده افزود: پس از مدتی به این نتیجه رسیدم که بخش عمده آن چه در جریان هنرهای تجسمی امروز نقش دارد، چیزی است که ریشه آن را باید در تاریخ کهن پی بگیریم. به همین دلیل به سراغ موضوعاتی مانند نقوش باستانی روی سنگ‌ها و مُهرهایی که کارکرد حکومتی یا آیینی داشتند رفتیم و سیر تحول این نقوش تا دوره معاصر بررسی شد. موضوعات دیگری مانند مکاتب صفوی که در نقاشی و نگارگری ایران تأثیرات زیادی داشته است نیز مورد بررسی قرار گرفت.

او با اشاره به نقش مهم کارشناسان مختلف در این پادکست‌ها گفت: در این مسیر به کارشناسان متبحر مراجعه کردم و از راهنمایی، نظرات و کمک‌های افرادی مانند عبدالرضا مجدی، سعید باباوند، احمدرضا حقیقی، امیر سقراطی، مژگان قدوسی، هلنا شین دشت گل، احسان آقایی و... استفاده کردم. اجرای کار هم به دو نفر از همکاران با تجربه رادیو سپرده شد. غزل نهانی اجرا و گویندگی کار را بر عهده داشت و بسیار خوب و حرفه‌ای این کار را انجام داد. میکس و مسترینگ کار هم توسط بشیر جعفری‌نیا که از تهیه‌کنندگان رادیو است انجام شد. تهیه‌کننده این پادکست‌ها موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر بود و کل پروژه زیر نظر هادی مظفری انجام شد. 

اسلام‌زاده درباره بازخوردهای این مجموعه گفت: به‌طور مشخص نمی‌توان آماری به دست آورد زیرا هر پست در محل‌های مختلفی بازنشر شد، اما تقریباً هر پادکست بالای هزار نفر مخاطب داشته است.  بخش عمده‌ای از مخاطبان پادکست‌ها آن‌ها را در پادگیرها پیگیری می‌کنند و با توجه به اینکه ما تازه این کار را شروع کردیم هنوز بسیاری از مخاطبان با این برنامه آشنا نشده‌اند. بااین‌حال عده زیادی این کارها را شنیدند و پیام‌های مختلفی از مخاطبان دریافت کردیم. اغلب آنها عقیده داشتند که موضوعات تازه‌ای برای آنها مطرح شده که پیش‌ از این نشنیده بودند. برای آنها جالب بود که در حوزه هنرهای تجسمی هم پادکست ساخته شده است و حتی عده‌ای می‌گفتند که نکات مطرح‌شده در پادکست‌ها در کنکور هنر قابل استفاده است.

اسلام‌زاده افزود: شنیدن و استفاده از رادیو کاری است که همه ما در طول روز انجام می‌دهیم. از دوره یازدهم جشنواره هنرهای تجسمی فجر تعدادی پادکست خبری تهیه کردیم که اخبار روزانه را در آنها به صورت صوتی منتشر کردیم و بازخورد خوبی داشت. پس‌ از آن به این نتیجه رسیدیم که شاید در ایام قرنطینه هم بتوانیم با مخاطب تجسمی به این شکل ارتباط برقرار کنیم.

او درباره ارتباط یک رسانه صوتی با هنر دیداری گفت: ابتدا در اینکه تمرکز روی شنیدن چقدر می‌تواند با هنرهای تجسمی ارتباط برقرار کند تردید داشتم، اما پس از شروع کار متوجه شدم که این ارتباط به خوبی برقرار شده است. تجربه سال‌ها حضور در رادیو و اجرای برنامه‌های هنری که مخاطب عمومی و تخصصی رادیو را با مباحث و گفت‌وگوهایی پیرامون نقاشی، خوشنویسی، عکاسی و... همراه می‌کرد، نشان داده بود که این برنامه‌ها و مطالب برای مخاطبان جذاب است. به همین دلیل متوجه شدیم از طریق رسانه شنیداری هم می‌توان با مخاطب تجسمی ارتباط برقرار کرد. 

اسلام‌زاده با بیان اینکه پادکست عصرانه هنر در ۲۰ قسمت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای ارائه شد، افزود: تمام توجه ما به مخاطب عام بود و اصلا مخاطب تخصصی را در نظر نداشتیم، اما هدفم این است که در آینده برای مخاطب تخصصی هم کار کنیم. البته در آن شرایط برنامه به سمت نقد و تحلیل و فضای جدی‌تری می‌رود، درحالی‌که در این سری "عصرانه هنر" سعی کردیم فضایی شاد و راحت به وجود آوریم. این راه همچنان باز است و می‌توانیم در آینده در موضوعات دیگری پادکست تولید کنیم و یا برای رویدادهای مختلف به شیوه صوتی با مخاطب ارتباط برقرار کنیم.