سرویس تجسمی هنرآنلاین: عباس مجیدی رئیس انجمن مجسمه‌سازان ایران در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شرایط این روزهای انجمن به هنرآنلاین گفت: انجمن مجسمه‌سازان هم مانند سایر مکان‌های فرهنگی مدتی تعطیل بود، اما کارهای نیمه‌تمامی داشتیم که در این مدت سعی کردیم به آنها رسیدگی کنیم. فعالیت‌های جاری انجمن دوباره راه افتاده و سعی می‌کنیم برنامه‌هایی تدوین کنیم که شاید با کمی تأخیر بتوانیم به آنها دست پیدا کنیم.

مجیدی ادامه داد: یکی از برنامه‌های نیمه‌تمام ما برگزاری هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی است که ابتدا قرار بود اسفندماه 98 برگزار شود اما به دلایلی برگزاری آن به خرداد موکول شد، بااین‌حال شیوع بیماری کرونا باز هم برگزاری دوسالانه را به تعویق می‌اندازد. قصد داریم به زودی جلسه‌ای با مسئولان برای تصمیم‌گیری درباره زمان و نحوه ادامه راه دوسالانه برگزار کنیم.

او با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از مسیر دوسالانه طی شده بود، ادامه داد: در بخش فراخوان، آثار زیادی به دست ما رسید که داوری آن‌ها نیز انجام شده بود. بخش دیگری هم به صورت کیوریتوری است که قرار بود از گالری‌ها کمک بگیریم و بسیاری از گالری‌ها نیز اعلام آمادگی کرده بودند تا با دوسالانه همکاری کنند. همچنین از پیشکسوتان هم دعوت شده بود آثار خود را در این رویداد ارائه دهند. علاوه بر این قرار بود فرایند شکل‌گیری آثار را ثبت کنیم، اما همه کارها نیمه‌کاره ماند و امیدواریم با کمترین تغییر بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.

او درباره یکی دیگر از فعالیت‌های انجمن گفت: فراخوانی با نام "پرچم" با مشارکت معاونت فرهنگی برج میلاد ارائه شده بود که مراحل اولیه و داوری آن هم انجام شد. قرار بود 10 اثر پس از داوری و همچنین با دعوت از چند هنرمندان، ساخته شده و در محوطه برج میلاد نصب شوند، اما با شرایطی که پیش آمد و تعطیلی کارگاه‌های مجسمه‌سازی این کار هم به تأخیر افتاد. در پروژه "پرچم" بحث هویت ملی و تاریخ مشترک اقوام مطرح است و این نام به این دلیل انتخاب شده که نمادی از همبستگی ملی است. مبنای کار هنرمندان در این آثار همبستگی اقوام ایرانی است و درعین‌حال نگاهی به پرچم می‌تواند در مجسمه‌ها وجود داشته باشد.

مجیدی با اشاره به نمایشگاه سالانه انجمن مجسمه‌سازان گفت: نمایشگاه "چهارسوی خیال" معمولاً تابستان برگزار می‌شود، اما ممکن است که امسال زمان آن تغییر کند. سال گذشته با توجه به وقوع سیل، عواید نمایشگاه به سیل‌زدگان اختصاص یافت و امسال هم احتمال دارد که به دلیل شیوع کرونا عواید نمایشگاه به آسیب دیدگان از این شرایط اختصاص پیدا کند.

او درباره خسارت‌های وارد شده به مجسمه‌سازان گفت: در مدت شیوع بیماری کرونا جامعه هنری آسیب جدی دیده و ما رایزنی‌هایی با دوستان و مسئولین داشتیم تا ببینیم چگونه می‌توان از هنرمندان حمایت کرد. بیشتر فعالیت مجسمه‌سازان، اجرایی و کارگاهی است و طبیعتاً کار آنها پرهزینه‌تر از سایر رشته‌های تجسمی است. بیشتر مجسمه‌سازان، کارگاه‌هایی دارند که اجاره‌ای است و وقتی کارگاهی بسته شود، هنرمند بسیار دچار مخاطره می‌شود و برای حفظ این فضا نیاز به حمایت دارد. به نظر می‌رسد حدود 40 درصد از اعضای انجمن آسیب جدی دیده‌اند و امیدواریم روند کارها طوری پیش رود که حمایت مسئولین را داشته باشیم تا هنرمندان بتوانند با آرامش خاطر به تولید اثر هنری بپردازند.