سرویس تجسمی هنرآنلاین: قرار بود چهاردهمین دوره آرت دوبی با حضور 77 گالری از چهل کشور جهان  6 تا 9 فروردین ماه آغاز به ‌کار کند. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این تاریخ به 17 تا 20 مارس 2021 موکول شد.

در حال حاضر این نمایشگاه به‌ صورت مجازی برگزار شده است. همچنین کاتالوگ این رویداد با 500 اثر هنری به‌ شکل آنلاین در معرض دید مخاطبان قرار داده شده است. این کاتالوگ شامل نقاشی، اینستالیشن، عکاسی، چاپ، منسوجات، مجسمه‌سازی، کار روی کاغذ و... می‌شود.

این برنامه در دو بخش جداگانه شکل گرفته است: یکی بازنمایی معدودی از اجراها در محل برگزاری هنر دوبی در منطقه مدینه الجمیرا دوبی و دیگری به صورت آنلاین.

بخش آنلاین برای این منظور است که قلمرو عملکرد هنر معاصر فراتر از هر نوع محدودیت فیزیکی و جسمی باشد و در عصر کرونا و غیبت مخاطبان این رویداد نفس بکشد و البته چه بسا بیشتر هم دیده شود.

چند سالی هست که دوبی به عنوان قطب هنری در خاورمیانه نقش مهمی ایفا می‌کند و آرت دوبی با استقبال شایان توجه معتبرترین گالری‌های دنیا و حضور مهم‌ترین آرت‌دیلرها نماد این توسعه یافتگی است که اکنون در اثر بیماری کرونا با رکود روبرو شده است. با این وجود و در شرایط قرنطینه شدن همه چیز و همه جا، نمایشگاه آرت دوبی با تلفیق هنر، آموزش، تفریح و سرگرمی با حضور گروهی از هنرمندان جوان و همچنین هنرمندان برجسته، میزبان مجموعه متنوعی از آثار هنرهای مدرن و معاصر در فضای آنلاین شده است.

مارینا فودکیدز (Marina Fokidis) کیوریتور برنامه‌های اجرایی آرت دوبی نیز با توجه به اتفاقات پیش آمده طی یادداشتی اعلام کرده است: از یک سال پیش، کار بر روی برنامه عملکرد نمایشگاه را آغاز کردیم. هیچ تصوری نداشتیم چه اتفاقی خواهد افتاد. در نهایت به برنامه‌ای رسیدیم که به احیا و شفابخشی به عنوان عملکرد جمعی هنر نگاه می‌کند. شفابخشی ژستی از تجربیات و روندها و خاطرات شاعرانه وجود انسان‌هاست که علاوه بر مرزها، عدم تقارن قدرت و هرگونه کنوانسیون موقتی دیگر است. هیچ‌کس نمی‌دانست که درست قبل از افتتاحیه با مشکلی که جهان را زمین‌گیر خواهد کرد روبه‌رو می‌شویم؟

از هنرمندان منتخب می‌توان به آنجلو پلازا (Angelo Plessas)، بهار نوری‌زاده (Bahar Noorizadeh)، ایماد ماجد (Imaad Majeed)، تابیتا رضیر (Tabita Rezaire) و تیاگو سانتا (Tiago Sant’Ana) اشاره کرد.

نکته جالب برای ما ایرانیان این است که بهارنوری‌زاده فیلمساز، نویسنده و هنرمند حوزه تجسمی از تهران با اجرای "طبس" در این برنامه شرکت دارد که به واقعه طبس در زمان حمله‌ امریکا به ایران و گیر کردن هواپیما آمریکایی در طوفان شن در طبس پرداخته است.

Screenshot003

برنامه جانبی نمایشگاه آنلاین

آرت دوبی مانند هر سال میزبان ده‌ها برنامه جنبی جالب توجه است که اتفاقا توسط مجامع بسیار معتبر بین‌المللی در پی جلب توجه افکار عمومی و انتقال پیام خود هستند. اما برخی از این برنامه‌ها در نمایشگاه آنلاین قابل اجرا است.

در همین راستا مجمع جهانی هنر "ساعت خبر ویژه" خود را به داستان‌ها و روایات مربوط به شکل‌گیری پیامد فعلی ویروس کرونا اختصاص داده است. با نگاه به این‌که چگونه زندگی عادی بسیاری از مردم در سرتاسر جهان متوقف شده و انتظار برای آینده‌ روشن به پایان رسیده است.

این ساعت خبر ویژه که به میزبانی مدیر جهانی انجمن هنر، شومون بصار (Shumon Basar) برگزار می‌شود شامل گفتگوهای تلفنی با میهمانان مستقر در دوبی از جمله لارنس ابو حمدان (Lawrence Abu Hamdan) برنده جایزه ترنر، مدیر خلاق موزه آینده برندان مک گتریک (Brendan McGetrick)، کیوریتور رائول گودیپودی (Rahul Gudipudi) و با حضور هنرمندان سیمون دنی (Simon Denny) و جنا سوتلا (Jenna Sutela)، کیوریتور مارینا فوکیدیس (Marina Fokidis)، رئیس امور جهانی بنیاد آینده دوبی دکتر نوح رفورد (Noah Raford) و به علاوه محتوای جدید ویدیو از هنرمندان آنا ماریا نیکولاسکو (Ana Maria Nicolaescu) و نابلا یحیی (Nabla Yahya) و پخش موسیقی  توسط فرح آل قاسمی (Farah Al Qasimi) است.

همچنین طی چند هفته آینده مصاحبه‌ها، دیدگاه‌ها و برداشت‌های شخصی از فارغ‌التحصیلان رمان‌نویس، فیلمساز، فیلسوف، فن‌آوری، موسیقیدان، مورخان، هنرمندان و متصدیان انجمن جهانی هنر جمع‌آوری خواهد شد؛ چرا که بحران کنونی با سرعت و مقیاسی در حال وقوع است که در کل جهان امتداد دارد و هر صدای فردی نیز جزیی از این داستان غیرقابل پیش‌بینی جهانی محسوب می‌شود.

سهم ایران در آرت دوبی چهاردهم

در این دوره آرت‌دوبی از ایران هم گالری‌های دستان، خاک، محسن و گالری سرادی‌پور از ماهشهر در بین شرکت‌کنندگان حضور داشتند و آثار هنرمندان معرفی شده توسط این گالری‌ها در کاتالوگ آنلاین در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

گالری دستان بیشترین تعداد هنرمند را در میان گالری‌های ایرانی دارد و آثاری از نوید عظیمی سجادی، محمدرضا یزدی، امین منتظری، فریدون آو، ناصر بخشی، سروژ بارسقیان، یوشا بشیر، شکوفه خرم‌آبادی و مریم عیوضی را ارائه کرده است.

گالری خاک با نقاشی‌های نرگس هاشمی و مجسمه‌های بیتا فیاضی حضور دارد و گالری محسن نیز آثاری از ساسان ابری، مجتبی امینی و امیرحسین زنجانی را معرفی کرد. همچنین گالری سرادی‌پور با آثار یک هنرمند به نام مسلم خضری در این رویداد حضور دارد و تابلوهای او را ارائه کرده است.