سرویس تجسمی هنرآنلاین: بهزاد شیشه‌گران در فضای مجازی اقدام به انتشار آثار طراحی و نقاشی‌اش در ارتباط با شیوع بیماری کرونا کرده است. او در این نمایشگاه مجازی هر روز یک اثر را منتشر می‌کند که تحت تأثیر حال و هوای این روزها به وجود آمده‌اند. شیشه‌گران در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: احوال این روزها تأثیر مستقیم روی زندگی و آثار من داشته است. این تأثیرات آنقدر عمیق است که به‌هیچ‌وجه نمی‌توانم آنها را به صورت غیرمستقیم به تصویر بکشم.

شیشه‌گران افزود: همیشه کارهای من متأثر از فضایی بوده که در آن نفس می‌کشیم. اگر خوشی را تجربه کرده باشیم، این احساس در کارهایم بازتاب داشته و اگر هم با حوادث تلخ و ناگوار مواجه شدیم که متأسفانه این روزها جهان بیشتر با درد و رنج همراه است، این رنج در کارهایم به شکل مستقیم و غیر مستقیم با زبان هنر حضور داشته است. امروز هم این شرایط کرونایی، درد جهانی است که ما تجربه می‌کنیم. وقتی بیش از نیمی از مردم دنیا در قرنطینه زندگی می‌کنند یعنی اتفاق بزرگی برای زندگی بشر افتاده است و انگار ما با داستانی تخیلی مواجه هستیم.

او با بیان اینکه شرایط روزگار ما بسیار غم‌انگیز است، افزود: درباره اینکه آثارم با زبان هنر چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد، باید منتظر ماند تا مجموعه آثار به نمایش در بیاید و شاهد و ناظر قضاوت مخاطب باشیم.

شیشه‌گران درباره ویژگی‌های این آثار گفت: کارهای این مجموعه بیشتر پرتره هستند. پرتره‌ها ابتدا دستی کشیده شده‌اند و بعد در کامپیوتر کارهایی مانند تغییر رنگ، ترکیب و... انجام شده است. من هیچ محدودیتی برای خلاقیت در کار هنر قائل نیستم و بارها هم به این امر مهم اشاره کرده‌ام؛ هر جا به هر وسیله‌ای نیاز باشد بی‌تعصب از آن استفاده می‌کنم.

این هنرمند که پیش‌ از این چندین بار تجربه نمایش آثارش در فضای مجازی را در زمینه طراحی، نقاشی و همچنین طراحی پوسترهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته است، درباره مزایا و معایب این فضا گفت: من عیبی در این کار نمی‌بینم و اگر چنین چیزی بود بی‌شک وارد این فضا نمی‌شدم. برعکس در طول سال‌های گذشته همیشه حُسن این فضا برای من جذاب بوده است. برای اینکه بدون محدودیت‌های حاکم بر دیگر رسانه‌ها، به راحتی و با سرعت در هر موقعیتی از شبانه‌روز با مخاطبین وسیع‌تری آثارم را به اشتراک گذاشته‌ام. این فضا به من کمک می‌کند تا در لحظه نسبت به مسائل پیرامونم واکنش نشان دهم.

شیشه‌گران ادامه داد: فضای مجازی به من کمک می‌کند تا این حقیقت ناامیدکننده و ناهنجار ترافیک تهران را تا حدود زیادی برای مخاطبین خود تسهیل کنم. فضای مجازی کمک می‌کند به‌جای اینکه شما با دشواری از نمایشگاه من دیدن کنید، من به‌راحتی در خلوت زندگی شما حضور یابم. انسان امروز چنان با رسانه‌های مدرن ارتباط پیدا کرده که حتی اگر هم کرونا نبود باز هم روز‌به‌روز گرایش مردم به فضای مجازی بیشتر می‌شد. حال که این شرایط ناگزیر بر زندگی ما تحمیل شده است، همه خواسته یا ناخواسته در رشته‌های مختلف وارد این فضا شده و یا می‌شوند و باز اشاره می‌کنم که این حُسن اتفاقی است که این روزها شاهد و ناظرش هستیم. طبیعتاً حضور ما در این فضا برای گسترش فرهنگ و هنر خواهد بود چرا که این فضا یک فضای دموکراتیک است که هر زمان بخواهم می‌توانم بدون هیچ‌گونه محدودیت فکری، زمانی و جغرافیایی از آن استفاده کنم. شاید تنها کمبودی که در این فضا در حرفه ما به چشم می‌آید این است که بیننده نمی‌تواند از فاصله نزدیک اثر را ببیند و آن را لمس کند.

نمایشگاه مجازی نقاشی‌های بهزاد شیشه‌گران به مدت 15 روز از ساعت 16 در صفحه‌های این هنرمند در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، فیسبوک و تلگرام برگزار می‌شود.