سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه مجازی "ستایش از درخت" در صفحه اینستاگرام @tooma_art_group برگزار شد. پدرام کازرونی تصویرگر و مدیر گروه هنری توما در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: هدف اصلی و مهم گروه توما پیوند هنر با محیط‌زیست است و در فعالیت‌های خود همیشه موضوعات مرتبط با محیط‌زیست را انتخاب می‌کنیم. اواخر سال گذشته با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی فعالیت‌های هنری تصمیم گرفتیم موضوعی را در نظر بگیریم تا هنرمندان را ترغیب به فعالیت در خانه کنیم. فراخوان این رویداد تصویرگری را اعلام کردیم و فرصت یک ماهه در اختیار هنرمندان گذاشتیم تا آثاری را به وجود آورند.

کازرونی ادامه داد: نکته ویژه‌ای که در این فراخوان وجود داشت ارائه فرم سه نوع برگ بود که باید همه هنرمندان آثار خود را درون این فرم‌ها طراحی و نقاشی می‌کردند. قصد داشتیم محدودیت کادر ایجاد کنیم و احساس کردیم این کار باعث می‌شود هنرمندان خلاقیت بیشتری به خرج دهند و ببینند از این فرم‌ها چه استفاده‌ای می‌توانند بکنند و آن را چگونه با طرح خود ترکیب می‌کنند. همچنین انتخاب دیگری را هم بر عهده هنرمندان گذاشتیم که نقاشی خود را مستقیماً روی یک برگ انجام دهند.

او با بیان اینکه ۱۶۷ اثر از ۹۵ هنرمند برای این رویداد ارسال شد گفت: اصلاً انتظار چنین استقبالی را نداشتیم زیرا این تنها یک نمایشگاه آنلاین در صفحه اینستاگرام گروه توما است و قرار نبود آثار در گالری نمایش داده شوند. ما از میان آثار رسیده حدود ۹۰ اثر را پس از داوری توسط اعضای گروه در اینستاگرام نمایش دادیم، اما قصد داریم در دوسالانه گروه توما که توسط گروه در خانه هنرمندان برگزار می‌شود از این آثار نیز استفاده کنیم.

کازرونی ادامه داد: گروه توما سال 96 با 10 عضو ثابت شروع به کار کرد و از ابتدا برای ما مهم بود که کارهای محیط‌زیستی را جمع‌آوری کنیم. تا به‌حال دو نمایشگاه گروهی در خانه هنرمندان داشتیم که همه درآمد نمایشگاه‌ها و فروش آثار نیز خرج حمایت از محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران و بازسازی پناهگاه‌ها شده است. از یک سال پیش هم شروع به تولید محتوا کردیم و اعضای گروه مطالبی در ارتباط با محیط‌زیست و حیوانات و حضور آنها در عرصه مد، فیلم و... تولید و گردآوری می‌کنند. همچنین معرفی آثار هنرمندانی که کار مرتبط با محیط‌زیست انجام می‌دهند بخش دیگری از فعالیت‌های این صفحه است.