سرویس تجسمی هنرآنلاین: گالری این‌جا در نخستین روزهای سال 99 نمایشگاه "چاردیواری" را به صورت مجازی برپا کرد. این نمایشگاه که قرار بود از 7 فروردین در فضای گالری آغاز به کار کند به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت آنلاین در معرض دید مخاطبان قرار گرفت. شاهد صفاری مدیر گالری این‌جا در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره برگزاری نمایشگاه مجازی "چاردیواری" گفت: ایده اولیه این نمایشگاه از تابستان سال گذشته آغاز شد که با تعدادی از هنرمندانی که چاپ فلز کار می‌کردند، آشنا شدم و پس از دیدن کارهای آنها احساس کردم خوب است آثار آنها در یک نمایشگاه گروهی با یک موضوع مشترک به نمایش دربیاید.

صفاری ادامه داد: ایده چاردیواری از همان‌جا شکل گرفت و هنرمندان به صورت مداوم کار می‌کردند و آثار خود را در گالری ژوژمان می‌کردند. اما وقتی که آثار برای نمایش در نوروز آماده شد با شیوع بیماری کرونا مواجه شدیم و فکر می‌کردیم که باید نمایشگاه نوروزی گالری لغو شود. با توجه به اینکه آثار و موضوع آنها نزدیکی زیادی به شرایط قرنطینه و ماندن در خانه داشت، احساس کردم که زمان نمایش این کارها همین موقع است و باید آنها را نمایش دهیم. بنابراین با هنرمندان صحبت کردم چون رضایت آنها بسیار مهم بود که بپذیرند نمایشگاه آنلاین باشد و پس از موافقت آنها شروع به برنامه‌ریزی و در نهایت برگزاری ‌نمایشگاه کردیم.

او درباره بازخوردهای این نمایشگاه آنلاین گفت: مانند سال گذشته نمایشگاه نوروزی ما زمانی آغاز شد که همه فعالیت‌های هنری تعطیل بود و همین پویایی گالری ما باعث شد که کارها به خوبی دیده شود. از ابتدا نگرانی اصلی ما درباره فروش آثار بود، چون هنرمندان زحمت زیادی کشیده بودند و اگر کارها فروش نمی‌رفت کار آنها بی‌نتیجه می‌ماند. اما با توجه به بازخوردهای زیادی که این نمایشگاه داشت و توسط مخاطبان و گروه‌ها و صفحات دیگر بارها بازنشر شد، کارها بسیار دیده شد و علاقه‌مندان درخواست‌های خود را برای خرید آثار ارسال کردند. در نهایت اگرچه فروش این نمایشگاه کمتر از نمایشگاه‌های عادی بود اما همه هنرمندان توانستند یک یا چند اثر خود را به فروش برسانند. این نمایشگاه آنلاین به‌عنوان اولین تجربه برای ما قابل قبول بود و حتی تجربیاتی کسب کردیم که چطور کار را بهتر کنیم.

صفاری درباره زیرساخت‌های لازم برای برگزاری یک نمایشگاه آنلاین گفت: سایت گالری یکی از اصلی‌ترین فضاهای ارتباط آن با مخاطبان است اما در ایران می‌بینیم که بسیاری از گالری‌ها سایت خود را آپدیت نمی‌کنند و بیشتر از طریق اینستاگرام با مخاطبان در ارتباط هستند، درحالی‌که خارج از ایران همه مخاطبان ابتدا به سایت گالری مراجعه می‌کنند. بنابراین آثار نمایشگاه می‌تواند بر روی سایت گالری نمایش داده شود و پلتفرم چندان خاصی هم نیاز ندارد. ما برای نمایش بهتر آثار در نظر داشتیم که فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه در گالری انجام شود تا مخاطب بتواند با دیدن فیلم روی سایت و کلیک کردن بر روی قسمت‌های مختلف آن، خود را در فضای گالری حس کند و آثار را به خوبی مشاهده کند، اما متأسفانه امکان این کار فراهم نشد. در مجموع هر گالری، بنیاد یا نهادی که در این شرایط راهی برای فعال بودن پیدا کند و هر کاری که در این شرایط انجام دهد قابل احترام است.

او درباره ادامه فعالیت‌های گالری گفت: با توجه به اینکه نمایشگاه‌های فصل بهار ما کنسل شده است قصد داریم یک نمایشگاه مجازی دیگر هم در اردیبهشت برگزار کنیم و پس از آن در صورت مناسب بودن شرایط از نیمه خرداد گالری را باز کنیم. البته این موضوع منوط به آن است که کدام یک از هنرمندان حاضر خواهد بود در این شرایط نمایشگاه داشته باشد، زیرا قطعاً بازدید نمایشگاه‌ها بسیار کمتر از گذشته خواهد بود.