سرویس تجسمی هنرآنلاین: مجموعه انیمیشن‌ "هفت‌خوان کرونایی" در هفته‌های گذشته با هدف روحیه‌بخشی به مردم در روزهای شیوع بیماری کرونا عرضه شده است. این مجموعه با طراحی جمال رحمتی و صداپیشگی محمدرضا صولتی در 7 قسمت با موضوع مبارزه با کرونا ساخته شده است. جمال رحمتی در گفتگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: از سوی هادی مظفری و عبدالرحیم سیاهکارزاده به من پیشنهاد شد که ایده‌ای برای شرایط مبارزه با بیماری کرونا مطرح کنم. من هم گفتم انیمیشن کوتاه می‌تواند مخاطب زیادی پیدا کند و از آن استقبال می‌شود. از همان ابتدا ایده هفت‌خان کرونایی را نوشتم و پس‌ از آنکه مورد تأیید قرار گرفت کارهای اجرایی آن آغاز شد.

او درباره دلیل انتخاب شخصیت رستم در این مجموعه گفت: بعضی از کاراکترها نیاز به معرفی ندارند و مخاطب آنها را از قبل می‌شناسد. اگر بخواهیم سمبلی برای مبارزه در سطح ملی در نظر بگیریم، به نظرم رستم شاخص‌ترین آنها است. در هفت‌خان رستم این قهرمان مراحل مختلف را می‌گذراند تا بتواند نتیجه موردنظر را به دست بیاورد. ما نیز هم اکنون باید مراحل گوناگون را بگذرانیم تا بیماری کرونا را پشت سر بگذاریم.

او درباره موضوعاتی که در این مجموعه انیمیشن‌ها مطرح شده است گفت: دغدغه‌هایی که در سطح ملی در این زمینه وجود دارد را مطرح می‌کنیم، مواردی مانند سفر نرفتن، ماندن در خانه، خرید آنلاین، تشکر از زحمات کادر درمان و... مسائلی هستند که در جامعه تبدیل به دغدغه می‌شوند و ما هم آنها را در کار خود مطرح کردیم.

رحمتی ادامه داد: این آثار در فضای مجازی منتشر می‌شوند و در عین‌حال توسط افراد و نهادهای مختلف در فضاهای متفاوت بازنشر شده‌اند. از ابتدا قصد ما این بود که انیمیشن‌ها در فضای مجازی منتشر شوند زیرا جایی مانند تلویزیون ساز و کارهایی دارد که نمی‌توان در آن کارهای فوری را انجام داد و مراحل اداری و گرفتن تاییدیه‌ها زمان زیادی لازم دارد. اما برای پخش در فضای مجازی می‌توانستیم در زمان کوتاه و بلافاصله پس از تصمیم‌گیری درباره ساخت این انیمیشن‌ها کار را آغاز کنیم.

رحمتی افزود: در عین‌حال فضای مجازی مخاطب گسترده‌تری دارد. ممکن است عده‌ای تلویزیون نبینند یا حتی اگر هم مخاطب تلویزیون باشند بعضی از کانال‌ها را نگاه نکنند، اما امروزه بیشتر مردم موبایل و اینستاگرام دارند. بنابراین اگر در فضای مجازی بتوانیم ساز و کاری پیدا کنیم که انیمیشن‌ها درست پخش شود به خوبی دیده می‌شوند و پخش آنها گسترش پیدا می‌کند.

او با اشاره به اینکه انیمیشن‌ها بازخورد بسیار زیادی داشته است گفت: حتی از خارج کشور هم پیام‌هایی دریافت کردم و عمده این پیام‌ها از سوی کسانی است که آنها را نمی‌شناسم و همین نشان‌دهنده گستردگی مخاطب کار است.

رحمتی درباره ویژگی‌های بصری و طراحی در این انیمیشن گفت: وقتی از رستم و شاهنامه صحبت می‌شود عده‌ای از افراد فکر می‌کنند نباید مورد شوخی قرار بگیرند و برخورد با این منابع همیشه باید با تعریف و تمجید همراه باشد. اما من به خاطر باورهایی که دارم فکر می‌کنم برای اینکه بتوانیم این کاراکترهای ملی را به بچه‌ها بشناسانیم باید بتوانیم از زبان آنها با بچه‌ها حرف بزنیم. یعنی آنها را تبدیل به افرادی کنیم که مانند ما اشتباه می‌کنند و ضعف‌هایی دارند و به‌این‌ترتیب کاراکترها قابل‌درک می‌شوند. به همین دلیل در طراحی رستم او را از شکل باصلابت همیشگی خارج کردم و او را تبدیل به آدمی کردم که در مواجهه با کرونا کار زیادی از دستش برنمی‌آید. ابزار کار رستم زور بازو است اما مبارزه با کرونا ابزار جدیدی می‌خواهد. بنابراین زکریای رازی وارد داستان می‌شود که سمبل علم و دانش است و نشان می‌دهد ابزار مبارزه با کرونا علم است.

او با اشاره به اینکه سعی کرده فضای طنزآمیز، ملموس و قابل همذات‌پنداری در این مجموعه به وجود آورد، درباره طراحی فضا گفت: در طراحی فضای کار از مینیاتور بهره گرفتم و سعی کردم به قوانین تصویری آن وفادار باشم.  به عنوان مثال در مینیاتور پرسپکتیو به معنایی که در هنر کلاسیک وجود دارد، دیده نمی‌شود. من هم سعی کردم پرسپکتیو فضا را مانند مینیاتور در نظر بگیرم و اجزای صحنه در فواصل مختلف از نظر ابعاد و زوایا تفاوتی با هم ندارند. من علاقه زیادی به مینیاتورهای هرات دارم اما این کارها فقط الهام گرفته از مینیاتور هستند و تطابقی با مکاتب خاص مینیاتور ندارند. در برخورد با فرم‌های مختلف سعی کردم هماهنگ با مینیاتور کار کنم ولی درعین‌حال با سبک خودم این فرم‌ها تبدیل به فرم‌های طنزآمیز شدند.

رحمتی افزود: با توجه به ادامه پیدا کردن شرایط فعلی و بیماری کرونا، به نظرم این مجموعه قابلیت ادامه پیدا کردن را دارد و با توجه به اینکه بسیار در میان مردم جا افتاده است می‌توان آن را توسعه بیشتری داد.