سرویس تجسمی هنرآنلاین: فرهاد آذرین مدیر گالری آتبین در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره تعطیلی گالری‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا گفت: بر اساس بخشنامه‌ای که صادر شده است همه فعالیت‌هایی که لزوم آنها جمع شدن مردم در یک محل است تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و مشخص نیست که چه زمانی می‌توانند کار خود را آغاز کنند. فعالیت بعضی از مشاغل را می‌توان با ایجاد محدودیت‌ها از سر گرفت، اما گالری جایی است که افراد در آن جمع می‌شوند تا مجموعه‌ای را ببینند و حضور این افراد را نمی‌توان حذف کرد. ضمن اینکه پروتکل‌های بهداشتی در صورتی قابل اجراست که مراجعه‌کننده محدود باشد و با افراد کمی سر و کار داشته باشید؛ اما در جای شلوغ نمی‌توان این موارد را رعایت کرد.

او درباره مشکلاتی که گالری‌ها به دلیل تعطیلی‌های مکرر با آن مواجه هستند گفت: ساختمان تعدادی از گالری‌ها اجاره‌ای است و آن‌ها مجبور هستند حتی در زمان تعطیلی هم اجاره ماهانه خود را پرداخت کنند، درحالی‌که درآمدی هم ندارند. از سوی دیگر هر گالری چند کارمند دارد و مشخص نیست که بدون کسب درآمد تا چه زمانی توان این را دارند که حقوق کارمندان خود را پرداخت کنند. اینها آسیب‌های جدی است که به گالری‌ها وارد می‌شود و ممکن است تعدادی از گالری‌ها نتوانند در مقابل آن‌ها دوام بیاورند.

آذرین ادامه داد: انواع مختلف گالری هم در این وضعیت شرایط متفاوتی دارند. گالری‌های کوچکی که تعداد کمی کارمند دارند متفاوت با گالری‌های بزرگ‌تر هستند و مخارج آنها فرق می‌کند. درعین‌حال درآمد گالری‌ها نیز متفاوت است و ممکن است بعضی از آنها در همین زمان هم امکان کسب درآمد را داشته باشند اما بسیاری از گالری‌های کوچک هیچ درآمدی در این شرایط ندارند. گالری که با هنرمندان جوان کار می‌کند درآمد کمتری نسبت به گالری که با اساتید کار می‌کند دارد، در نتیجه این گالری‌ها کارشان سخت‌تر است، بنابراین معیار مشخصی برای وضعیت گالری‌ها وجود ندارد، اما همه آنها شرایط دشواری را سپری می‌کنند.

نایب‌رئیس انجمن صنفی گالری‌داران ادامه داد: ما از طریق انجمن، رایزنی‌هایی با معاونت هنری کردیم تا ببینیم چه کمکی می‌توانیم از آن‌ها بگیریم. صحبت‌های اولیه انجام شده و مشکلات خود را بازگو کردیم و در حال حاضر نیز مشغول پیگیری هستیم. هر کاری از دستمان برآید انجام می‌دهیم اما در نهایت پیشرفت کارها از دست ما خارج است و مراکز دیگری باید اقدام عملی را انجام دهند.

آذرین درباره فعالیت‌های گالری آتبین گفت: سالی که گذشت با مشکلات متعددی مواجه بودیم و با توجه به شرایط اقتصادی که تأثیر مستقیم روی حرفه ما می‌گذارد، همین که توانستیم سرپا بمانیم کار مهمی انجام دادیم. گالری آتبین عملاً نیمه اول سال ۹۸ را نیز از دست داد، به دلیل اینکه ساختمان ۷۰ ساله گالری نیاز به بازسازی زیربنایی جدی داشت و به ناچار مدتی بسته بود. اما با جابجایی برنامه‌ها توانستیم نمایشگاه‌ها را به شکل منظم برگزار کنیم. رسالت گالری آتبین همواره بر این بوده که از هنرمندان جوان حمایت کند و با هنرمندانی کار می‌کنیم که متوسط سنی آنها ۲۵ تا ۵۰ سال است. تلاش می‌کنیم نمایشگاه‌های بگذاریم که از استاندارد خوبی برخوردار باشند و معمولاً توانستیم به هدف خود برسیم. اما درباره برنامه‌های سال ۹۹ هیچ‌چیز مشخص نیست، چون شرایط فعلی همه برنامه‌ریزی ما را تغییر داده است.