سرویس تجسمی هنرآنلاین: محمدرضا سلطانی مدیر گالری ژاله در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه در سال ۹۸ بیش از ۱۰ نمایشگاه در این گالری برگزار شده که بیشتر آنها در حوزه نیومدیا بوده است گفت: از سال ۹۵ که این گالری افتتاح شد، رویکرد ما این بود که از هنر جدید حمایت کنیم. بنابراین از ابتدا با همین رویکرد کار خود را انجام دادیم و بیشتر نمایشگاه‌های شاخص ما مرتبط با نیومدیا بود. درعین‌حال نمایشگاه‌های نقاشی و مجسمه هم در این میان برگزار کردیم که همه آنها هم در رابطه با هنر معاصر بودند.

او درباره جایگاه نیومدیا در جامعه هنری ما گفت: ایده‌های خوب بسیار زیادی وجود دارد اما به لحاظ تکنیکی هنوز خیلی مانده است تا به کشورهای دیگر و حتی کشورهای همسایه برسیم. بچه‌های ما از نظر تکنیکی ضعف دارند اما تقصیری در این زمینه ندارند، چون این کار بسیار سخت است و درعین‌حال فروش نرفتن آثار هم باعث می‌شود کمی دلسرد شوند و امکانات مالی برای انجام کارهای آینده نداشته باشند.

سلطانی ادامه داد: باید آن‌قدر کارهای نیومدیا نمایش داده شوند تا خریداران آن به وجود بیایند. خود من سال‌ها تلاش کردم تا مخاطبان و مجموعه‌داران را به سمت این آثار بیاورم و پروسه طولانی‌مدتی تابه‌حال طی شده است. باید توجه داشت که زمانی حتی آثار نقاشی هم در گالری‌ها خرید و فروش نمی‌شد اما به مرور مخاطبان زیادی پیدا کرد. درباره نیومدیا هم‌چنین موضوعی صدق می‌کند و کم‌کم مخاطبان با آن آشنا شده و حتی علاقه‌مند به خرید این آثار می‌شوند. حتی دیدیم که در حراج تهران سال گذشته اثری از پویا آریانپور در زمینه نیومدیا فروخته شد.

او با بیان اینکه در حال حاضر برای گالری‌ها نمایش آثار نیومدیا سودی ندارد، افزود: اینکه تولید و نمایش آثار نیومدیا دارای حامی مالی باشد رویکرد خوبی است. کسانی که سرمایه دارند می‌توانند در این حوزه مؤثر باشند و آن‌وقت هنرمندان می‌توانند به بهترین شکل ممکن کار کنند و ایده‌های خود را عملی کنند.

سلطانی درباره ویژگی‌های مکان مناسب برای نمایش آثار نیومدیا گفت: وقتی یک گالری رویکرد نیومدیا دارد باید فضای آن قابل تغییر باشد. به عنوان مثال ما نمایشگاهی داشتیم که نیاز داشت یک دیوار کاذب وسط گالری برای آن ساخته شود. در یک نمایشگاه ممکن است هنرمند سقف را سوراخ کند یا روی زمین چیزی بریزد و... . این موضوع با رویکرد یک گالری نقاشی که همیشه شکل ثابتی دارد متفاوت است.

سلطانی ادامه داد: مهم‌ترین دستاورد سه ساله گالری ژاله این بوده که در این شرایط توانستیم سرپا بمانیم. ما بدون هیچ سرمایه و پشتوانه مالی توانستیم سه سال از نیومدیا حمایت کنیم، کاری که کمتر گالری جرات انجام آن را دارد. در حال حاضر هم در حال تغییر محل گالری هستیم چون اجاره محل بسیار زیاد شد و امکان تمدید قرارداد را نداشتیم. برای سال جدید برنامه‌های ما مشخص است اما اجرای آن‌ها منوط به یافتن محلی تازه برای گالری است.