سرویس تجسمی هنرآنلاین: صفا سبطی، دبیر هیئت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره رویداد دو باغ گفت: نیمه دوم سال ۹۷ بود که در انجمن تصمیم گرفتیم رویدادی را در یکی از استان‌های کشور برگزار کنیم. جلساتی برای انتخاب استان داشتیم که با توجه به شرایط زیستی، بومی و امکانات استان‌های مختلف بتوانیم محلی را انتخاب کنیم. در نهایت کرمان را انتخاب کردیم و پس از آن هم‌اندیشی‌ها و جلساتی با صاحب‌نظران و هنرمندان داشتیم که اهدافی برای رویداد مشخص کنیم. آنچه برای ما اهمیت داشت این بود که رویدادی تجربه‌محور با رویکرد معاصر و بینارشته‌ای شکل بگیرد و برای ما مهم‌تر از اثری که در نهایت ارائه می‌شود، چگونگی شکل‌گیری ایده هنری و دنبال کردن آن بود.

سبطی افزود: باغ سنگی و باغ شازده ماهان را به عنوان پیشنهاد انتخاب کردیم اما نمی‌خواستیم که آثار هنرمندان و پژوهشگران ارجاع مستقیمی به آنها باشد، بلکه یافتن خط ربط میان آنها و همچنین ارتباط آنها با زندگی و مردم را به پژوهشگران و هنرمندان پیشنهاد دادیم تا لایه‌های پنهان و ارتباط میان دو باغ و ارتباط آن با باغ معاصر را بررسی کنند. در واقع زیرلایه‌های مفهومی برای ما اهمیت داشت نه خود باغ یا فرم آن.

او درباره اقدامات صورت گرفته در این پروژه گفت: در مرحله اول این پروژه در تیرماه ۹۸ سفری به کرمان داشتیم و ۱۰۱ نفر از هنرمندان، پژوهشگران و اعضای شورای سیاست‌گذاری از باغ سنگی و باغ شازده دیدن کردند. قصد ما این بود که هنرمندان و پژوهشگران بی‌واسطه با شرایط مواجه شوند. موزه صنعتی کرمان و خانه هنرمندان کرمان پذیرای ما بودند و آنجا نشست‌های تخصصی شکل گرفت و ۱۱ جلسه سخنرانی برگزار شد.

سبطی ادامه داد: در مرحله دوم قرار بود نمایشگاهی از ایده‌هایی که به دستمان رسید در تهران برگزار شود و یک کتاب مفصل پژوهشی، هنری از ایده‌های هنرمندان و بررسی مسئله ایده در هنر تدارک دیدیم. کتاب تا مرحله چاپ پیش رفت و قرار بود هم‌زمان با نمایشگاه ایده‌ها که برای بهمن‌ماه برنامه‌ریزی شده بود منتشر شود. اما به دلیل مسائل مختلفی که رخ داد تصمیم گرفتیم نمایشگاه و انتشار کتاب را به تعویق بیندازیم و آن را به خرداد موکول کنیم.

او با بیان اینکه مرحله سوم این رویداد در کرمان برگزار می‌شود گفت: این مرحله مختص ارائه کار نهایی هنرمندان و برگزاری نشست‌های پژوهشی و هم‌اندیشی است. این اتفاق قرار بود که تابستان ۹۹ در موزه هنرهای صنعتی معاصر کرمان رخ دهد اما در حال حاضر با توجه به شرایطی که پیش آمده است زمان آن مشخص نیست.

سبطی افزود: ۱۷۰ هنرمند با ۲۳۱ اثر در فراخوان "دو باغ" شرکت کردند که در نهایت ۲۹ اثر از ۳۴ هنرمند انتخاب شد و تعدادی هنرمند نیز از شورای سیاستگذاری رویداد دعوت شدند. آثار بسیار متنوعی در زمینه مولتی‌مدیا، موسیقی، عکس، نقاشی، مجسمه و... در این مجموعه وجود دارد و آنچه در کتاب و نمایشگاه تهران ارائه می‌شود چیزهایی است که نحوه شکل‌گیری ایده را نشان می‌دهد.

صفا سبطی که خود دکترای پژوهش هنر دارد ادامه داد: اعتقاد دارم باید جریان نظری و پژوهشی هنر امروز ایران تقویت شود. رویداد دو باغ از این‌جهت قابل توجه و کم‌سابقه است. نخست اینکه جمعی حدود ۱۰۰ نفره از هنرمندان و پژوهشگران برای تعامل با محیط و گفت‌وگو درباره ایده‌های خود یک سفر سه روزه داشتند. همچنین در نظر داشتن ایده در هنر و مطرح کردن این مسئله که شکل‌گیری ایده فقط منوط به یک لحظه نیست، بلکه حاصل اندیشیدن و کار بینارشته‌ای است، دیگر ویژگی این رویداد است. دو باغ یک رویداد بین‌رشته‌ای است که هم‌زمان پژوهش و هنر را با هم پیش می‌برد و از این نظر کتاب آن هم کم‌نظیر است.