سرویس تجسمی هنرآنلاین: رزیتا شرف‌جهان مدیر گالری طراحان آزاد در گفتگو با هنرآنلاین، درباره شرایط جامعه تجسمی در سال گذشته گفت: از نظر من مهمترین مشکلی که جامعه تجسمی در سال 98 داشت شدید شدن فشارها بر گالری‌ها بود. حمایت‌های دولت از جریان‌های مستقل کافی نبود و درحالی‌که قبلاً تجربه حمایت از نمایشگاه‌های مفهومی، هنر مستقل و نمایشگاه‌های خارج از کشور را داشتیم، رفته‌رفته این حمایت‌ها کم شد و کاملا از بین رفت. نه‌تنها خریدهایی که از سال‌ها پیش قرار بود دولت از هنرمندان انجام دهد عملی نشد، بلکه دشواری‌های زیادی بر گالری‌ها تحمیل شد.

او ادامه داد: شرایط سختی برای ارسال اثر به خارج از کشور برای برگزاری نمایشگاه‌های خارجی به وجود آمده و قوانین اداری ایجاد شده است که قبلا وجود نداشت. برای برگزاری نمایشگاه هنرمندان خارجی در ایران هم قوانین جدیدی به وجود آمده است که کار ما را سخت می‌کند. همه اینها باعث شده است به اندازه چند سال به عقب برگردیم.

شرف جهان ادامه داد: مسائلی مانند پرداخت مالیات هم در این میان مطرح شد تا اگر گالری‌ها کمی دلخوشی مالی دارند آن را هم از دست بدهند و کم‌کم از صحنه خارج شوند. به نظرم جو پرفشار و غیر دموکراتیکی در فضای هنری غالب شده است و هیچ کاری از دستمان برنمی‌آید. درحالی‌که وزارت ارشاد مانند سایر نهادهای دولتی وظیفه دارد از افراد تحت پوشش خود حمایت کند.

او درباره وضعیت خریدوفروش آثار هنری در سال گذشته گفت: از نظر مسائل اقتصادی در بخش آثار تجاری همچنان فروش خوب است و شاید اندکی افت داشته باشد، اما در بخش هنرمندان جوان با اینکه آثار قیمت‌های پایین‌تری دارند و هنرمندان نیاز به حمایت دارند و تحت‌فشار هستند، کارهای‌شان فروش نمی‌رود. اصولا کار هنرمندان تثبیت شده جنبه سرمایه‌گذاری دارد و عده‌ای همیشه مشتری آنها هستند؛ اما آثار جوانان این‌گونه نیست.

شرف جهان ادامه داد: گالری طراحان آزاد هم جدا از فضای فرهنگی کشور نیست و ما هم دچار همین مشکلات هستیم. عدم موفقیت در فروش آثار هنرمندان جوان یکی از مشکلات اساسی است و همین باعث می‌شود مواجهه با نیروهای جدید و پیشرو هم کمتر شود. شرایط اقتصادی باعث می‌شود هنرمندان جدید زیادی به جامعه تجسمی اضافه نشوند و حضور آنها چشمگیر نباشد. با این‌حال ما سعی می‌کنیم روی اصول خود پایبند باشیم و بهترین آثاری که با آنها مواجه می‌شویم را نمایش دهیم. به حمایت خود از جوانان ادامه دادیم و تا حدی توانستیم در این کار موفق باشیم.

او با اشاره به نمایشگاه‌هایی که خارج از تهران برگزار کردند گفت: سال 98 انرژی زیادی روی نمایشگاه‌هایی که در شهرهای دیگر برگزار کردیم گذاشتیم و از این کار بسیار راضی هستیم، چون توانستیم مخاطبان جدیدی پیدا کنیم و با هنرمندان جدید آشنا شویم. این کار حرکتی برای تمرکززدایی از تهران است و جنبه جستجوگری و کشف ایده‌های جدید در هنر معاصر ایران، در مواجهه ما با شهرهای دیگر، زمینه ظهور پیدا کرده است.

شرف جهان افزود: یکی از مهم‌ترین نمونه‌های این نمایشگاه‌ها، مجموعه "سلف پرتره" بود که آثاری از هنرمندان را از سال ۱۳۱۱ تابه‌حال گردآوری کردیم و روند تغییری که در مواجهه با موضوع پرتره به وجود آمده در آنها قابل‌ مشاهده است. این مجموعه در چند شهر به نمایش درآمد و امیدواریم پس از تثبیت شرایط کشور و رفع بیماری کرونا بتوانیم آن را در شهرهای دیگر هم نمایش دهیم.

او ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات گالری طراحان آزاد نمایشگاه "شب‌تاب" است که هر سال برگزار می‌شود. این نمایشگاه خیریه امسال با حضور ۲۵۰ هنرمند برگزار شد که آثار خود را اهدا کردند تا با فروش آنها دیه یک جوان فراهم شود و اقدامات برای آزادی او صورت گیرد. این نمایشگاه جنبه خوبی از همکاری ما با هنرمندان است و احساس همبستگی میان ما به وجود می‌آورد که خیلی با ارزش است.

مدیر گالری طراحان آزاد درباره برنامه‌های گالری در سال جدید گفت: متأسفانه نمایشگاه ابتدای سال ما به دلیل بیماری کرونا و تعطیلی گالری‌ها لغو شد. نمایشگاهی با عنوان "گلستانه" قرار بود توسط چند گالری در ایام نوروز برگزار شود و برای آن زحمت زیادی کشیده بودیم. اما اتفاق خوبی که در پاییز آینده رخ خواهد داد برگزاری نخستین دوسالانه کارهای روی کاغذ است که فراخوان آن را اعلام می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد به بهترین نحو برگزار شود. نمایشگاه گروهی با تم تهران در آبان‌ماه، حضور در تیرآرت و برگزاری نمایشگاه‌هایی از هنرمندان ثابت گالری هم از دیگر برنامه‌های گالری طراحان آزاد در سال ۹۹ است.

شرف جهان در پایان گفت: امیدوارم در سال جدید گالری‌ها را تحت‌فشار نگذارند و تسهیلاتی به آنها داده شود تا بتوانند پروژه‌های مستقل هنری را اجرا کنند. با شکل گرفتن انجمن گالری‌داران نیز امیدواریم حمایت‌های مالی و معنوی از گالری‌ها بتوانند شکل بگیرد.