سرویس تجسمی هنرآنلاین: با رشد روزافزون تعداد دانشجویان هنرهای تجسمی و هنرمندان این حوزه در سال‌های اخیر، نشر کتاب‌های هنری نیز رونق یافته و در مقایسه با یکی دو دهه گذشته می‌توان گفت که کتاب‌های زیادی در این حوزه توسط ناشران مختلف منتشر می‌شود. کتب هنرهای تجسمی خود به چند بخش آثار هنرمندان، گفت‌وگو با هنرمندان، یا تحقیق و پژوهش در مباحث نظری هنر تقسیم می‌شوند که هرکدام کارآیی و مخاطبان خاص خود را دارند. در ادامه این گزارش نگاهی داریم به 14 کتاب هنری که در سال 98 منتشر شدند.

 

ستایش روز

کتاب گزیده آثار محمود جوادی‌پور با عنوان "ستایش روز" از سوی نشر نظر منتشر شد. جوادی‌پور یکی از مهم‌ترین هنرمندان معاصر ایران است که مسیرهای متنوعی را در هنر دوران خود طی کرد و موفق شد راه هم‌نسلان خود را هموار کند. کارهای نخستین او در گرافیک موجب شد تا طراحان گرافیک هم‌زمان و پس از او، تجربه‌های تازه‌ای را به کمال برسانند. او بر روی رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی معاصر ایران تأثیر به‌سزایی گذاشته است و بسیاری از هنرمندان امروز ایران، وام‌دار او به شمار می‌روند. کتاب "ستایش روز" علاوه بر اینکه دربرگیرنده گزیده‌ای از آثار محمود جوادی‌پور است، مقالاتی از نیوشا جوادی‌پور، رویین پاکباز، سیامک دل‌زنده و محمودرضا بهمن‌پور را به همراه دارد. کتاب "ستایش روز" دو زبانه (فارسی و انگلیسی) در قطع  رحلی در 450 صفحه گلاسه با تیراژ 1200 نسخه و با قیمت 470 هزار تومان از سوی نشر نظر منتشر شده است.

مرگت چه بود؟

کتاب "مرگت چه بود؟" با عکس‌هایی از پیمان هوشمندزاده توسط نشر نظر منتشر شد. این کتاب پنجمین کتاب از مجموعه عکاسی معاصر ایران است. در مقدمه کتاب به قلم پیمان هوشمندزاده آمده است: "وقتی می‌پرسند این عکس‌ها را برای چه می‌خواهی نمی‌توانم جواب درستی بدهم. همیشه از زیر این سؤال در می‌روم. عکاسی مستند مثل کفتربازی است. کفتربازها هم نمی‌توانند کسی را قانع کنند. یک عمر بالای پشت‌بام می‌چرخند و کفترهایشان را نگاه می‌کنند. خرج می‌کنند. وقت صرف می‌کنند. سفر می‌روند. درست مثل عکاس‌ها. ولی با هیچ روشی نمی‌توانند کارشان را توجیه کنند."

کتاب "مرگت چه بود؟" با ۶۲ قطعه عکس در ۱۳۶ صفحه با قیمت ۶۵۰۰۰ تومان در دسترس علاقمندان است.

در سفر با ماه

کتاب گزیده آثار محمدابراهیم جعفری به کوشش مریم محمدی با عنوان "در سفر با ماه" توسط نشر نظر منتشر شد. محمدابراهیم جعفری، نقاش نوگرا و شاعر معاصر، عضو رسمی هیات علمی دانشگاه هنر تهران و انجمن هنرمندان نقاش ایران بود. او در بی‌ینال‌های مختلف داخلی و خارجی به عنوان داور حضور فعال داشت. این کتاب در ۴۸۰ صفحه تمام رنگی با قیمت 70 هزار تومان ارائه شده است.

از آفتابی به آفتاب دیگر

کتاب گزیده آثار منصور قندریز با عنوان "از آفتابی به آفتاب دیگر" به کوشش رویین پاکباز منتشر شد. در بخشی از کتاب آمده است: "قندریز در زمره هنرمندانی است که کار خلاقه‌ خود را بر اساس اندیشه و بینش مشخصی دنبال کرده‌اند. پیشینه‌ رویکرد قندریز به میراث فرهنگی و هنری گذشتگان به دوره‌های بدوی‌گرایی و اسطوره‌گرایی او باز می‌گردد که دست‌کم به لحاظ نظری زمینه‌ساز جهت‌گیری سقاخانه‌ای او بوده است. ضرورت ریشه‌یابی فرهنگ شرقی، بازنگری در سنت‌های تصویری ایرانی و بهره‌گیری آگاهانه از دستاوردهای هنرمندان مدرن غربی از آن‌جهت برای او مهم بود که بتواند خود را به‌عنوان یک هنرمند ایرانی امروزی بشناساند." این کتاب توسط نشر نظر به قیمت 195 هزار تومان منتشر شده است.

کرشمه شیرین

کتاب "کرشمه شیرین" اثر سامان مومنی توسط انتشارت یساولی به چاپ رسید. خط کرشمه توسط احمد آریامنش ابداع شده و حالا سامان مومنی در این کتاب تلاش کرده است آموزش این خط را با روایت داستان خسرو و شیرین نظامی گنجوی در قالب نثری امروزی همراه کند. خط کرشمه الهام گرفته شده از خط میخی است و زاویه قلم‌گذاری متفاوتی نسبت به سایر خطوط دارد و این امر باعث می‌شود تا فرد علاقه‌مند به خط کرشمه بدون پیش‌نیاز از خطوط دیگر بتواند شروع به فراگیری این خط کند.

بهزاد

کتاب زندگی، آثار و فعالیت‌های بهزاد گلپایگانی به کوشش استودیو دفتر منتشر شد. بهزاد گلپایگانی جزو نخستین ورودی‌های هنرکده‌ تزئینی و جزو اولین حلقه‌ هنرمندان "مکتب سقاخانه" بود. او پس از تجربه‌های گوناگون هنری سرانجام حرفه‌ گرافیک را انتخاب کرد و برای نخستین بار مجموعه‌ای کاملا متمرکز بر تایپوگرافی را در تاریخ طراحی گرافیک ایران پایه‌گذاری کرد. بهزاد گلپایگانی زندگی حرفه‌ای کوتاه و پُر ثمری داشت. این کتاب توسط نشر نظر به مبلغ 99 هزار تومان منتشر شده است.

مداد عباس

کتاب گزیده‌ای از نقاشی‌های عباس کیارستمی با عنوان "داستان زندگی پر ثمر و با افتخار مداد عباس" توسط نشر نظر منتشر شد. این کتاب یادگاری ارزشمند است از عباس کیارستمی در نبود او: تصویری از جهان مکاشفه‌هایش در پیوند با طبیعت، که محبوب نخستینش بود. نقاشی‌های مدادرنگی عباس کیارستمی، همانند هایکوها، عکس‌ها و فیلم‌های او، همگی آیینهٔ عشق بی‌بدیلش به طبیعت هستند.

"داستان زندگی پر ثمر و با افتخار مداد عباس"  در  ۷۰ صفحه و قیمت ۶۵ هزار تومان در دسترس علاقمندان است.

عبور از دیوارها

کتاب "عبور از دیوارها" نوشته مارینا آبرامویچ با ترجمه سحر دولتشاهی منتشر شد. مارینا آبرامویچ هنرمند یوگسلاوی‌تبار ساکن نیویورک است که از اوایل دههٔ ۱۹۷۰ خلق آثار پرفورمنس را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد. آثار آبراموویچ رابطهٔ میان پرفورمر و مخاطب، محدودیت‌های بدن و امکانات مفاهیم ذهنی را مورد کاوش قرار می‌دهد. این کتاب توسط نشر نظر به قیمت 79 هزار تومان منتشر شده است.

بیگانه آشنا

کتاب مجموعه عکس‌های بهمن جلالی توسط نشر نظر منتشر شد. در معرفی این کتاب آمده است: "این‌‌جا، شاهد پرسه زدن در خیابان و ثبت واقعه‌ای تصادفی یا کشف غیرمنتظره منظره یا نوشته‌ای بر دیوار نیستیم؛ به دنبال نگارش تصویری خبری نیز نیستیم. در این‌جا، عکس‌ها به تناقضات تحمیل شده بر انسان‌های ساده اشاره دارند. ماهیگیر، کوچ‌رو، چوپان، دهقان و شهروند غرق در آلودگی‌های شهری و محیط زیستی ناپایدار که بی‌وقفه پوست می‌اندازد. همگی، انسان‌هایی روان به دنبال روزی خود در روزمرگی زندگی هستند. مجموعه‌ها و تک عکس‌های بهمن جلالی راوی داستان زندگی‌اند، تمامیت روایت یک زندگی در یک عکس، تکه‌ای از چهل‌تکه‌ای که هر تکه خود چهل‌تکه است – در زمان، فضا و جغرافیای ایران."

کتاب "بیگانه آشنا"  در  ۱۳۶ صفحه و با قیمت ۶۵ هزار تومان منتشر شده است.

فلسفه دیزاین

کتاب فلسفه دیزاین نوشته گلِن پارسونز با ترجمه افشین خاکباز منتشر شده است. این کتاب در ۲۵۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۸ هزار تومان توسط نشر مشکی نشر یافته. در معرفی این کتاب آمده است: "امروزه دیزاین از چنان رواج و وجهه‌ای برخوردار است که بی‌توجهی فلسفه به آن نادیده نمی‌ماند. در واقع، در میان حرف و حدیث‌های متأخر درباره "پایان هنر" می‌توان گفت که امروزه دیزاین از نظر اهمیت فرهنگی بر هنر سایه انداخته است. اگر چنین باشد، شاید زمان مناسب برای بررسی فیلسوفانه دیزاین فرارسیده باشد. کتاب فلسفه دیزاین به چنین بررسی‌ای اختصاص دارد. قلمرو فلسفه دیزاین را ترسیم می‌کند و نشان می‌دهد که دغدغه‌های دیزاین، با پرسش‌های بنیادینی که ذهن فیلسوفان را به خود مشغول کرده است ارتباط عمیقی دارد."

مقاله‌های فتنه‌انگیز

کتاب "مقاله‌های فتنه‌انگیز" نوشته جنی هولزر با ترجمه ساناز رفیعی توسط نشر نظر منتشر شد. این کتاب ترجمه یکی از آثار جنی هولزر، هنرمند نئوکانسپچوال با عنوان مقاله‌های فتنه‌انگیز است که شامل ۳۱ پوستر لیتوگرافی در ابعاد ۴۳ در ۴۳ سانتی‌متر می‌شود. هولزر این پوسترها را بر دیوارهای مناطق پر تردد شهر نیویورک نصب می‌کرد. این بیانیه‌های بی‌نام از شخصیت‌های سیاسی مهمی چون گلدمن، مائو، پوتین و لنین تأثیر پذیرفته‌اند و با رنگ‌هایی چشمگیر، افکاری کاملا آزاردهنده، عصبانی و قوی را به اشتراک می‌گذارند.

کتاب "مقاله‌های فتنه‌انگیز" را در که ۶۰ صفحه منتشر شده، می‌توان با قیمت ۲۹ هزار تومان تهیه کنید.

یک پیام بزرگتر

کتاب گفت‌وگو با دیوید هاکنی با عنوان "یک پیام بزرگتر" با ترجمه شروین شهامی‌پور منتشر شد. این کتاب شامل گفت‌و‌گوهایی میان مارتین گی‌فورد منتقد، نویسنده و کیوریتور با دیوید هاکنی طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ است. گفت‌و‌گوهایی که بخشی از آنها در نشریات مختلف به چاپ رسیده و بخش دیگر حاصل معاشرت‌های طولانی و مداوم نویسنده با هاکنی است. تجربه‌ای که خواننده را با خود به دنیای درونی هنرمند می‌برد و چگونگی شکل‌گیری تعدادی از شناخته‌شده‌ترین آثار او را نمایان می‌سازد. این کتاب به مبلغ 79 هزار تومان توسط نشر نظر منتشر شده است.

جنون گردآوری هنر معاصر

کتاب "جنون گردآوری هنر معاصر"  مجموعه مقالاتی در باب مجموعه و مجموعه‌داری است که گردآوری آنها زیر نظر مریم مجد و ترجمه آنها توسط  گلی امامی، مریم مجد و سهراب مهدوی انجام‌ شده است. در معرفی این کتاب آمده است: " گروهی از علاقه‌مندان خرید آثار هنری همواره با این سؤال مواجه هستند که اثر هنری تا چه میزان در حکم سرمایه قابل اتکاست. برای آن دسته از خریداران آثار هنری که آثار را تنها برحسب علایق شخصی نمی‌خرند و امیدوارند در آینده، ترجیحاً آینده‌ای نزدیک، سرمایه‌هایشان تضمین شود و در نوسانات اقتصادی به این آثار در حکم پشتوانه‌هایی جدی همانند دارایی‌هایی مثل ملک و زمین متکی می‌نگرند، این کتاب مرجع موثقی‌ست." 

کتاب " جنون گردآوری هنر معاصر"  توسط نشر نظر به مبلغ 80 هزار تومان منتشر شده است.

الفقیر غلامرضا

کتاب مجموعه آثار میرزا غلامرضا اصفهانی توسط انتشارات کتابسرای نیک منتشر شد. این کتاب حاصل بیش از 30 سال تلاش و پژوهش مرحوم دکتر مظفر بختیار است و کوشش زیادی انجام‌شده تا آثاری که در کتاب می‌آیند راستی آزمایی شده و همگی اصیل باشند. میرزا غلام‌رضا اصفهانی یکی از برجسته‌ترین خوش‌نویسان خط نستعلیق و شکسته‌نستعلیق بود که در جوانی به دربار محمدشاه و پس‌ از آن به دربار ناصرالدین‌شاه راه یافت و از معروف‌ترین خوشنویسان دوره قاجار بوده است. کتاب " الفقیر غلامرضا" با تیراژ 500 نسخه و به قیمت یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان منتشر شده است.